În momentul în care vrei să ai mașină în România, trebuie mai întâi să te împaci cu ideea că trebuie să dai bani la stat. Cum să dai bani? Păi în primul rând sub formă de impozit pentru mașina respectivă. Cu câți are mai mulți centimetri cubi, cu atât vei plăti un impozit mai mare. Da, e felul statului de a-și cere birul. Dacă ai pretenția să vrei mașina, trebuie să cotizezi la stat mai întâi.
În al doilea rând, trebuie să achiți un timbru de mediu. Ce este timbrul de mediu? Discutăm despre o taxă abuzivă aplicată în România atât celor care doresc să înscrie o mașină adusă din străinătate, cât și celor care doresc să cumpere una înscrisă în circulație în România. Dacă vechiul proprietar a recuperat timbrul de mediu în instanță, va trebui să-l achiți tu din nou, altfel nu vei putea finaliza procesul de transcriere al proprietarului. La fel vei plăti și dacă ai cumpărat o mașină pentru care nu s-a dat niciodată bir de mediu.
Așadar, pentru că despre impozite nu vrea nimeni să vorbească întrucât este un subiect care stârnește indignare, în cele ce urmează vom discuta despre timbrul de mediu. Am scris aici un articol din care poți afla cum se calculează corect la nivel de 2016 dacă ai nevoie de așa ceva.
Von discuta despre un aspect special al timbrului de mediu, nu ne vom axa discuția pe mașinile pentru care vei fi nevoit să plătești timbru de mediu mic, ci, din contră, pe mașinile pentru care vei fi nevoit să plătești timbru de mediu de 1000 de euro sau mai mult, cu toate că mașinile nu au nici măcar 10 ani vechime.
Timbrul de mediu are următoarea logică (sau ilogică):
- Normă de poluare Euro 4 + an de fabricație cât mai recent = timbru de mediu mare
- Normă de poluare Euro 4 + mașină foarte veche (Golf 4 2001 sau Polo 2001) = timbru de mediu foarte mic.
Deci, cu cât mașina este mai nouă ca an, se presupune că va sta în circulație multă vreme, drept urmare va polua, drept urmare ia să plătească Pulică Frânaru’ 1000 DE EURO taxă în cazul în care are o normă de poluare bătrânească gen Euro 4. În ziua de azi, există Euro 6 iar limita dintre Euro 4 și Euro 5 (pentru care se plătește timbru de mediu foarte mic) este perioada 2010-2011.
Așadar, există mașini vechi de 5-6 ani, Euro 4, pentru care poți plăti un timbru de mediu de 800 – 1000 de euro, uneori și peste iar în cele ce urmează vom da câteva exemple, cu explicațiile necesare.
- Volkswagen Golf 2010, 1.9 TDI, 105 CP, Euro 4 – 1010 euro timbru de mediu
- Volkswagen Passat 2010, 2.0 TDI, 140 CP, Euro 4 – 1319 euro timbru de mediu
- Audi A4 Avant 2011, 2.0 TDI, 140 CP, Euro 4 – 1216 euro timbru de mediu
- Audi A6 2011, 3.0 TDI, 233 CP, Euro 4 – 4955 euro timbru de mediu
- Opel Astra 2009, 1.9CDTi, 120 CP, Euro 4 – 929 euro timbru de mediu
- Peugeot 308 2011, 1.6 HDI, 110 CP, Euro 4 – 714 euro timbru de mediu
Așadar, dacă aveți de gând să vă cumpărați mașini de la granița Euro 4 cu Euro 5, perioada 2010 – 2011, mai bine mai strângeți ceva bani și cumpărați un model de 2012. Cum am calculat eu timbrul de mediu în acest articol? Aveți mai sus în articol un link pentru metoda de calcul.