Celor care dețin o mașină pe benzină probabil că le-a trecut prin gând măcar o dată dacă ar fi o idee bună să-i monteze o instalație GPL. Ce este GPL-ul? GPL-ul reprezintă un gaz petrolier lichefiat care poate fi folosit în loc de benzină pentru a propulsa o mașină. Acest combustibil are atât avantaje cât și dezavantaje, despre care vom discuta și noi în cele ce urmează.
Chiar dacă mulți dintre voi ați spune că mașinile sunt proiectate pentru benzină, nu pentru gaz, trebuie să știți că GPL-ul se folosește și în alte țări, mai ales în UK, unde are o conotație orientată către ecologie mai de grabă, nu către preț.
În România, GPL-ul este de două ori mai ieftin ca benzina și reprezintă o soluție eficientă de minimizare a costurilor. Cu aceiași bani, mergi aproape de două ori mai mult. În acest moment, benzina costă 5.75 RON/litru, GPL-ul costă 2.6 RON/litru și de obicei, o mașină care consumă 10% benzină în oraș, va consuma undeva la 12% GPL.
Avantajele GPL-ului
- Costurile de exploatare se reduc la jumătate. Una este să mergi cu 2 lei/litru, alta este să mergi cu 5 lei pe litru. Este mult mai ieftin să mergi pe GPL decât pe benzină.
- Mașina poluează mult mai puțin. Știu, nu este un avantaj de care să le pese românilor, dar merită menționat. După cum spuneam mai sus, este o măsură ecologică în străinătate.
- Ești servit diferit la PECO. Dacă la benzină și motorină ești nevoit să-ți alimentezi singur mașina și să te murdărești de pe pompele insalubre, cu GPL nu ai voie să alimentezi singur. Un operator te va servi întotdeauna, atestat ISCIR bineînțeles.
- Scapi de cozile de la PECO. Se întâmplă de multe ori să fie cozi destul de mari la benzinărie. Pentru GPL însă, nu vei avea parte de așa ceva. Mașinile pe gaz sunt mult mai puține.
Dezavantajele GPL-ului
- Instalația costă destul de mult, între 2000 și 4500 RON, în funcție de motor
- Iarna vei circula pe benzină mult mai mult, întrucât gazul intră-n motor numai când apa are o anumită temperatură.
- Depinzi de calitatea gazului. Trebuie să știi că e posibil să nu-ți meargă mașina cu orice fel de gaz. Din păcate producătorii nu respectă proporțiile de propan sau butan.
2 mituri legate de GPL
Apă în loc de gaz – foarte mulți șoferi observă faptul că în timp, butelia lor începe să se umple cu apă. Nivelul plutitorului este ridicat, gaz nu este în butelie. De asemenea, la alimentări, intră tot mai puțini litri față de capacitatea maximă a rezervorului. Ei bine, nu este apă din skid-urile de GPL, ci este condensul care se face în interiorul tancului din mașină. Diferențele de temperatură duc la această acumulare de apă.
Aer în loc de gaz – foarte mulți șoferi acuză faptul că dacă se alimentează cu presiune mai mare de 10, intră mai mult aer decât gaz. Ei bine, este o altă prostie mare cât toate zilele întrucât gazul este lichid iar împingerea lui în rezervor se face cu ajutorul unei pompe. Dacă există aer în butelie este vorba despre o simplă presiune acumulată în timp ori de un plutitor defect, care indică eronat.