Home Colțul camionagiilor Ce trebuie să știi dacă vrei să începi o carieră de șofer...

Ce trebuie să știi dacă vrei să începi o carieră de șofer profesionist – Sfaturi de la Daniel Cimpoeru

26882
20
Daniel Cimpoeru și Șoferii Începători

Pentru că pe cricul.ro există un interes din ce în ce mai mare pentru categoria ȘOFERI PROFESIONIȘTI, am zis să aducem în prim plan câteva interviuri cu camionagii celebri, români și nu numai, de pe YouTube.

Astăzi, domnul Daniel Cimpoeru, vă vorbește despre meseria de șofer de tir pe comunitate, se adresează în special celor care nu sunt nici măcar începători, celor care doresc să devină șoferi profesioniști și se înscriu la școala de șoferi pentru obținerea categoriilor grele.

Interviul durează două ore și zece minute, timp în care domnul Daniel va aborda următoarele subiecte, prin intermediul întrebărilor de mai jos: motivele pentru care românii pleacă pe tir, profilul psihologic al unui șofer de tir, profilul abilităților unui șofer de tir, orientarea pe traseu, limbile străine dacă sunt necesare sau nu, ce se întâmplă cu viața de familie când pleci pe tir, motivele pentru care dumnealui face aceste clipulețe pentru voi, ce începători, viitorul după 10 ani pe camion, câteva lucruri la care tinerii începători trebuie să fie atenți atunci când semnez contractul de muncă astfel încât să nu fie niciodată păcăliți de angajatori și multe altele.

Doresc să mulțumesc mult de tot domnului Daniel pentru faptul că a fost de acord să accepte acest interviu, pe care eu unul îl consider mai mult decât interesant. Cu siguranță vom mai face asemenea incursiuni în lumea camionagiilor alături de dumnealui, incursiuni în urma cărora începătorii să-și poată da seama mult mai bine despre ce înseamnă meseria de șofer de camion. Aveți mai jos cele 11 întrebări pe care le-am adresat lui Daniel, întrebări la care el a răspuns în clipul de mai sus.

De asemenea, sfatul meu este să intrați AICI să vedeți și restul clipurilor destinate începătorilor de pe canalul lui Daniel și eventual să vă abonați pentru că acest canal este în continuă creștere. Se postează constant și s-au strâns deja aproape 6000 de abonați, o sumă de-a dreptul impresionantă pentru această nișă destul de restrânsă.

Domnule Daniel, în ultimii 10 ani, România a devenit țara șoferilor de camion. Foarte multă lume, tineri și nu numai, se hotărăsc să ia calea străinătății sub forma unui șofer profesionist. Nivelul de trai tot mai scăzut din țară alături de lipsa alternativelor sunt motivele principale pentru care se întâmplă acest lucru? Sau românilor le place pur și simplu să conducă? Cum explicați exodul acesta al românilor către străinătate sub forma unui șofer profesionist? Ce-i cu nebunia asta cu plecatul pe tir și cam cât la sută dintre cei care pleacă au habar cu ce se mănâncă această meserie ÎNAINTE să se înscrie la școala de șoferi?
 
Care credeți că sunt calitățile principale ale unui șofer profesionist în adevăratul sens al cuvântului? Pentru că după cum știm, există o falsă impresie că meseria de șofer de TIR este floare la ureche, că e foarte simplu să ții de volan câteva ore pe zi și banii curg. Care este profilul psihologic al unui șofer de TIR de calitate? Care sunt cele mai grele situații pe care le-ați întâmpinat dvs sau colegii dvs, în care a contat foarte mult un psihic puternic, matur?
 
Dacă am discutat mai devreme despre profilul psihologic al unui șofer profesionist de calitate, aș vrea să vă întreb acum despre abilitățile practice. Chiar oricine poate să devină șofer de TIR capabil să facă o garare impecabilă după câțiva ani de practică sau contează foarte mult și pasiunea, vocația, dacă ești sau un un om cu două mâini stângi? Am văzut că dvs alături de alți colegi cu canale de YouTube (Adrian Cătălin, Cristian Rizescu) filmați deseori garări, parcări din toate unghiurile posibile și imposibile cu care ajutați începătorii sau pe cei care se gândesc să devină șoferi profesioniști dar revin la întrebarea de mai sus. Oare chiar oricine poate să devină un șofer capabil să conducă ansambluri și echipaje care depășesc uneori 60 de tone?
 
În regulă, am trasat profilul psihologic și am discutat despre abilitățile practice. Or să fie oameni care poate se gândesc să devină șoferi profesioniști care vor viziona clipul până acum și vor trage concluzia că se încadrează descrierii. Haideți să discutăm un pic despre orientare. Recent ați publicat pe canalul dvs de YouTube un clip exact despre orientarea pe traseu pe autostradă. Credeți că un tânăr care a părăsit granițele județului de 3-4 ori până la vârsta de 21 de ani va fi capabil să învețe să se orienteze pe traseu? Sau mai bine zis, înainte să te urci pe camion, nu ar fi mai indicat să conduci vreo câteva sute de mii de kilometri cu mașina mică astfel încât să capeți o maturitate în gândire în ceea ce privește orientarea?
 
Cum rămâne cu limbile străine, coșmarul celor care vor să plece la muncă în străinătate? Sunt ele necesare? Vă întreb pentru că am asistat la multe discuții pe tema asta și ar trebui să clarificăm un pic lucrurile în ceea ce privește ideea asta de a pleca la muncă în străinătate, mai ales pe TIR unde zilnic trebuie să interacționezi cu străinii, fără să cunoști nici măcar limba engleză.
 
Aș vrea să vă mai întreb cât de grea este viața pe TIR pentru cei care au familie, una pe care o lasă în România. Am înțeles că dvs sunteți însurat așa că sunteți cel mai în măsură să răspundeți la această întrebare pentru că există mulți tineri care au familie și doresc să plece pe TIR. Este nevoie și aici de o oarecare maturitate în gândire? Este adevărat că șofer de camion rămâne pe termen lung  doar cel cu caracter foarte tare?
 
Am vorbit despre cum trebuie să fie un șofer de TIR, despre experiența anterioară necesară sau nu, despre limbile străine și despre viziunea asupra familiei. Aș vrea să discutăm în cele ce urmează despre bucuriile de care un șofer de TIR are parte într-o asemenea carieră. Bănuiesc că sunt și beneficii, nu? Să fie doar banii? Posibilitatea de a călători gratis în întreaga Europă? Care credeți că sunt cele mai importante beneficii și bucurii ale acestei meserii pe care și dvs o practicați cu o plăcere ieșită din comun, plăcere care se vede de altfel în fiecare clip pe care-l filmați?
 
În regulă, muncești 10 ani pe TIR în străinătate, poate 15. Îți cumperi mașină, casă, te pui pe picioare (dorința tuturor celor care doresc un asemenea job). Ce urmează apoi? Ce poți face după 10 ani de meserie astfel încât să faci un pas în față pe scara evoluție? Este cumpărarea propriului camion o soluție? Care sunt de fapt șansele să reușești cu un camion particular într-o piață a transporturilor agresivă și acaparată de companii ce dețin parcuri auto de sute de camioane? Sau dacă firma proprie nu este o soluție viabilă pentru șoferii de camion experimentați, care credeți că ar putea fi următorul pas pentru ei? Tandemul SUA – Noua Zeelandă? Sau poate șofer într-un cadru militarizat? Care sunt opțiunile?
 
În ultimii ani YouTube a evoluat foarte mult și în România. Au apărut câțiva șoferi de camion care au pus bazele unor canale și au reușit să strângă mii de abonați. Printre aceștia vă numărați și dvs. De ce ați făcut acest canal de YouTube prin intermediul căruia educați practic foarte mulți începători? Trebuie să recunosc faptul că personal urmăresc foarte în de aproape 90% dintre canalele de camionagii români și dintre toți, la dvs am văzut niște lucruri foarte utile precum vămuirea din Elveția, problema cântarului din Austria, plata cu Viacard pe Italia, cum se ia rovigneta pe Ungaria, actele pe care trebuie să le prezinți la un control și multe altele. Sunt niște spețe specifice doar celor care fac comunitate și pe care numai la dvs. le-am văzut. Aceste clipuri mici, uneori nici de 3 minute sunt extraordinar de benefice pentru tinerii începători, mai ales pentru cei care ajung pentru prima dată în acele situații. De ce oferiți aceste sfaturi? De ce vă pierdeți timpul pentru a explica aceste spețe pe care mulți le ignoră total?
 
Pe lângă clipurile cu spețe utile mai sus menționate, am observat că aveți și foarte multe clipuri în care discutați despre contracte de muncă, despre drepturile angajaților, despre legislație de muncă internațională și așa mai departe. Știu că se dau foarte multe țepe cu joburile acestea de șofer de tir prin intermediul contractelor de muncă românești. Probabil că mirajul miei de euro îi împiedică pe mulți să mai citească ce semnează și astfel, foarte mulți tineri ajungă să lucreze gratis prin străinătate sau chiar să vină cu bani de-acasă. Care sunt cele mai importante aspecte dintr-un contract de muncă al unui viitor șofer de TIR pe care acesta trebuie să le aibă în vedere astfel încât să nu fie păcălit la angajare? Aveți câteva sfaturi generale pentru tinerii naivi care doresc cu orice preț să plece pe TIR?
 
Domnule Daniel, în încheiere, v-aș ruga să transmiteți câteva gânduri generale despre cum simțiți dvs meseria de șofer profesionist. De ce o practicați în locul altei specializări și cât timp mai aveți de gând să mai stați la volan. Care este de fapt imaginea generală a acestei meserii pe care cei neinițiați ar trebui să o vadă înainte să se apuce să dea peste 1000 de euro pentru școală + atestate.

20 COMMENTS

  1. domnul daniel va rog explicatimi si mie cum te dirijeaza dispecerul sa alimentezi la statia dorita de el prin gipies operatiunea ce se face cu operarea gipiesului care ajungi la statie multumesc

  2. Intrebare. Cite ore ai voie sa conduci intre orele UTC. Adica la ora 1 incep program conduc 9 ore ma opresc la ora 11 si fac pauza de 11 ore . De la ora 22 pina la ora UTC ORA 1 ce fac? Pot sa incep alt program sa conduc. ? Foarte multi colegi spun ca nu mai ai voie sa conduci decit maxim 10 ore in 24 de ore. Si la exemplu care vi lam dat ei spun ca de la ora 22 trebuie sa stai pe pauza pina se schimba ora Utc si dupa aceea sa incepi program. Eu nu am tinut cont pina acum. Se termina pauza incepeam alt program

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here