SHARE

Meseria de șofer profesionist este de obicei bine plătită dar nu în țară, ci imediat cum depășești granițele României. Nu prea are importanță pentru cine vei lucra în afara țării (că-i firmă românească/străină), vei avea asigurat undeva la 1800 – 2400 euro/lună. Problema este în țară, cu salariile celor care lucrează în acest domeniu al transportului rutier de marfă dar nu beneficiază decât de salariu, fără diurnă*. Salariile pentru șoferii profesioniști în România sunt de toată jena, pornesc de la 1200 lei și urcă până la maxim 800 de euro. E posibil ca cei care lucrează pe ADR să sară de 1000 de euro dar asta e tot cam nimic comparativ cu străinătatea. Haideți să trecem în revistă care sunt motivele pentru care salariilor șoferilor ce încă mai lucrează în țară (încă) sunt mici.

*diurna e o altă măgărie despre care vom discuta altă dată

De ce salariile pentru șoferii de camioane sunt și vor fi mici în continuare în România

Ei bine, avem de-a face cu relația dintre patru mari factori care în acest moment defavorizează crunt creșterea salariilor în România pentru conducătorii de autocamioane: patronatele, șoferii, sindicatele și statul. O să discutăm despre fiecare entitate în parte ca să înțelegem mai bine de ce salariile în transporturile din România sunt mici și de ce nu vor crește în viitorul apropiat.

Patronatele – lacome și lipsite de încredere

Patronatele s-au obișnuit să angajeze pe salarii mici întrucât în țara asta nu există solidaritate. Mereu va fi cineva care va accepta să lucreze pe 500 de euro, pe 600 de euro, pe 1200 de lei și așa mai departe. Nu e de mirare că cele mai mari companii străine care operează firme de transport în România au mereu camioane de ultimă generație la poartă. E clar că dacă plătești munca la jumate rămân bani și de camioane noi și de profituri destul de frumușele pe seama spinărilor românilor.

Șoferii – slab pregătiți, nestatornici și dezbinați

Șoferii de asemenea sunt de vină pentru aceste salarii de mizerie atât din cauza faptului că acceptă de bună voie și nesiliți de nimeni să lucreze pe nimic, dar din păcate sunt și foarte slab pregătiți. Majoritatea șoferilor români ieșiți din școli nu sunt în măsură să pună pretenții la angajare pentru că nu știu meserie, nu știu nici măcar timpii de conducere și repaus. Nici eu nu aș angaja pe 2000 de euro în România un șofer începător sau chiar cu vechime atât timp cât nu aș fi convins că el este un șofer bun, capabil, nu un individ care se uită după fiecare cursă la rigla pentru motorină. Lipsa de pregătire profesională a șoferilor români este poate cauza principală pentru care sunt prost plătiți.

Sindicatele – prea slabe pentru o luptă serioasă

În țările civilizate, sindicatele sunt cele care dictează salariile șoferilor. Nu are ce căuta șoferul să se țigănească cu patronul pentru un salariu mai mare. Minimul brut este de obicei în spinarea sondatelor. Problema este că în România sindicatele nu au putere, mă refer la cele mari. Cele mici precum SSDB sunt și vor rămâne mici pentru multă vreme întrucât românii nu prea vor să dea bani pentru niște subscripții pe care nu le înțeleg. Ideea de sindicat al șoferilor profesioniști în România nu este înțeleasă poate nici măcar de jumătate dintre conducătorii de autocamioane. Din nou, lipsa de unitate lucrează împotriva bunăstării cetățenilor acestei țări.

Statul român – taxele sunt foarte mari

În momentul în care te duci pe calcualtorsalariu.ro și vezi că dacă ai de gând să dai un salariu de 4500 lei net, bani în mână unui șofer, ai costuri totale de 8000 de lei cu acela salariu (3500 trebuie să dai la stat), e clar că nu-ți mai vine să angajezi șoferi în acest mod dacă ai o companie de transport. Statul nu ajută cu nimic industria transporturilor și din păcate chestia asta se răsfrânge tot asupra șoferilor, care ajung să fie plătiți de multe ori ca la adunat de prune. Este prea mare povara impozitelor și contribuțiilor pentru un angajator dacă dorește să dea un salariu mare.

Acum puneți și voi cap la cap cele de mai sus și dacă voi aveți senzația că în viitorul apropiat, lucrurile se vor schimba în România, nu știu ce să  zic… Poate sunteți voi prea optimiști.

Articole Asemănătoare

Pe comunitate sau local? Avantaje și dezavantaje pentru cele două tipu... După ce ți-ai luat permisul de conducere categoriile C, CE alături de atestatele profesionale și cardul tahograf, vei căuta să-ți găsești ceva de muncă. În mare, ai două variante: fie rămâi în țară fie pleci în străinătate. Eviden...
Plata la kilometru este ILEGALĂ Articolul 10 alineatul 1 din Regulamentul 561/2006 – „Se interzice întreprinderilor de transport să remunereze conducătorii auto salariați sau care sunt puși la dispoziția lor în funcție de distanță parcursă şi/sau de cantitatea d...
Modele de program de conducere (timpi de conducere tahograf) Am primit de la domnul Daniel Cimpoeru niște modele pentru programul de conducere. Pentru că mulți dintre voi mi-ați trimis întrebări despre acest subiect prin intermediul formularului de contact și nu am știut să vă răspund, domn...
GrassuTatae3 – unul dintre cei mai simpatici camionagii români de pe Y... După ce l-am descoperit pe Mihai Ionel, un camionagiu român de comunitate foarte simpatic, am dat și peste GrassuTatae3. După ce i-am urmărit câteva clipuri, am ajuns la concluzia că merită un articol de prezentare în secțiunea ca...
De ce trebuie să fii foarte atent pe unde te bagi cu camionul Să fii șofer de TIR nu e floare la ureche mai ales internațional, unde trebuie să te bagi la încărcat sau descărcat prin toate cotloanele, prin toate satele uitate de lume. Problema este că deși străinii au o infrastructură rut...

Ti-a placut acest articol? Poti primi articole asemanatoare si prin
email

Aboneaza-te la newsletter si vei primi pe mail cele mai interesante articole din lumea auto

2 COMMENTS

  1. Am obtinut categoria B,C,E in 1983.Am nevoi de toate atestatele ca sa lucres sofer profesionist ?.am lucrat in romania ca sofer pe aceste 3 categorii.sunt in usa si vreau sa ma intorc in tara

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here