SHARE

Meseria de șofer profesionist este de obicei bine plătită dar nu în țară, ci imediat cum depășești granițele României. Nu prea are importanță pentru cine vei lucra în afara țării (că-i firmă românească/străină), vei avea asigurat undeva la 1800 – 2400 euro/lună. Problema este în țară, cu salariile celor care lucrează în acest domeniu al transportului rutier de marfă dar nu beneficiază decât de salariu, fără diurnă*. Salariile pentru șoferii profesioniști în România sunt de toată jena, pornesc de la 1200 lei și urcă până la maxim 800 de euro. E posibil ca cei care lucrează pe ADR să sară de 1000 de euro dar asta e tot cam nimic comparativ cu străinătatea. Haideți să trecem în revistă care sunt motivele pentru care salariilor șoferilor ce încă mai lucrează în țară (încă) sunt mici.

*diurna e o altă măgărie despre care vom discuta altă dată

De ce salariile pentru șoferii de camioane sunt și vor fi mici în continuare în România

Ei bine, avem de-a face cu relația dintre patru mari factori care în acest moment defavorizează crunt creșterea salariilor în România pentru conducătorii de autocamioane: patronatele, șoferii, sindicatele și statul. O să discutăm despre fiecare entitate în parte ca să înțelegem mai bine de ce salariile în transporturile din România sunt mici și de ce nu vor crește în viitorul apropiat.

Patronatele – lacome și lipsite de încredere

Patronatele s-au obișnuit să angajeze pe salarii mici întrucât în țara asta nu există solidaritate. Mereu va fi cineva care va accepta să lucreze pe 500 de euro, pe 600 de euro, pe 1200 de lei și așa mai departe. Nu e de mirare că cele mai mari companii străine care operează firme de transport în România au mereu camioane de ultimă generație la poartă. E clar că dacă plătești munca la jumate rămân bani și de camioane noi și de profituri destul de frumușele pe seama spinărilor românilor.

Șoferii – slab pregătiți, nestatornici și dezbinați

Șoferii de asemenea sunt de vină pentru aceste salarii de mizerie atât din cauza faptului că acceptă de bună voie și nesiliți de nimeni să lucreze pe nimic, dar din păcate sunt și foarte slab pregătiți. Majoritatea șoferilor români ieșiți din școli nu sunt în măsură să pună pretenții la angajare pentru că nu știu meserie, nu știu nici măcar timpii de conducere și repaus. Nici eu nu aș angaja pe 2000 de euro în România un șofer începător sau chiar cu vechime atât timp cât nu aș fi convins că el este un șofer bun, capabil, nu un individ care se uită după fiecare cursă la rigla pentru motorină. Lipsa de pregătire profesională a șoferilor români este poate cauza principală pentru care sunt prost plătiți.

Sindicatele – prea slabe pentru o luptă serioasă

În țările civilizate, sindicatele sunt cele care dictează salariile șoferilor. Nu are ce căuta șoferul să se țigănească cu patronul pentru un salariu mai mare. Minimul brut este de obicei în spinarea sondatelor. Problema este că în România sindicatele nu au putere, mă refer la cele mari. Cele mici precum SSDB sunt și vor rămâne mici pentru multă vreme întrucât românii nu prea vor să dea bani pentru niște subscripții pe care nu le înțeleg. Ideea de sindicat al șoferilor profesioniști în România nu este înțeleasă poate nici măcar de jumătate dintre conducătorii de autocamioane. Din nou, lipsa de unitate lucrează împotriva bunăstării cetățenilor acestei țări.

Statul român – taxele sunt foarte mari

În momentul în care te duci pe calcualtorsalariu.ro și vezi că dacă ai de gând să dai un salariu de 4500 lei net, bani în mână unui șofer, ai costuri totale de 8000 de lei cu acela salariu (3500 trebuie să dai la stat), e clar că nu-ți mai vine să angajezi șoferi în acest mod dacă ai o companie de transport. Statul nu ajută cu nimic industria transporturilor și din păcate chestia asta se răsfrânge tot asupra șoferilor, care ajung să fie plătiți de multe ori ca la adunat de prune. Este prea mare povara impozitelor și contribuțiilor pentru un angajator dacă dorește să dea un salariu mare.

Acum puneți și voi cap la cap cele de mai sus și dacă voi aveți senzația că în viitorul apropiat, lucrurile se vor schimba în România, nu știu ce să  zic… Poate sunteți voi prea optimiști.

Articole Asemănătoare

(Video) Cum se încarcă mașinile pe un trailer? Cum arată 11 BMW-uri noi nouțe încărcate pe un trailer? Minunat arată dar cum ajung ele acolo, care este procedura de „îmbarcare” și de cât timp este nevoie pentru a duce la bun sfârșit operațiunea de încărcare a acestora? Ei bine...
(Video incredibil) N-ai fi crezut că trece, nu? Să conduci un autobuz nu este un job tocmai simplu dar atunci când trebuie să treci printr-un asemenea loc, parcă lucrurile devin și mai ridicole. Pe cuvântul meu, nu degeaba acest clip a strâns 11 milioane de vizualizări. Este vo...
Atestatele profesionale. Cât costă, ce acte sunt necesare și cel mai i... Pentru cei care au impresia că e de ajuns să iei permisul pentru categorii grele ca să profesezi în meseria de șofer profesionist, lucrurile nu stau nici pe departe așa. Pe lângă costurile de-a dreptul ridicole dar normale ale șco...
De ce trebuie să fii foarte atent pe unde te bagi cu camionul Să fii șofer de TIR nu e floare la ureche mai ales internațional, unde trebuie să te bagi la încărcat sau descărcat prin toate cotloanele, prin toate satele uitate de lume. Problema este că deși străinii au o infrastructură rut...
Cum să înveți mai simplu timpii de conducere – Regulamentul (CE)... Timpii de conducere și repaus sunt cea mai mare problemă a șoferilor profesioniști începători. De ce? Pentru că dincolo de regulile stas, pot apărea destul de multe situații particulare pe care cei de la ARR au încercat să le preg...

Ti-a placut acest articol? Poti primi articole asemanatoare si prin
email

Aboneaza-te la newsletter si vei primi pe mail cele mai interesante articole din lumea auto

2 COMMENTS

  1. Am obtinut categoria B,C,E in 1983.Am nevoi de toate atestatele ca sa lucres sofer profesionist ?.am lucrat in romania ca sofer pe aceste 3 categorii.sunt in usa si vreau sa ma intorc in tara

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here