Leasingul operațional are destul de multe avantaje și, drept urmare, începe să prindă din ce în ce mai bine și în România, chiar dacă piața ar părea să spună contrariul. Vom discuta în cele ce urmează despre leasingul operațional și vom trasa foarte clar, pe înțelesul tuturor care sunt cele mai mari avantaje ale acestui concept, astfel încât să nu mai existe dubii.
Care sunt cele mai mari avantaje ale leasingului operațional?
- Cheltuielile de întreținere sunt incluse. Spre deosebire de un simplu leasing auto, cel operațional include multe dintre cheltuielile de întreținere. Asigurare, consumabile, reparații diverse, etc. Cu alte cuvinte, tu ajungi să pui doar benzină sau motorină în rezervor ca să folosești mașina.
- La final de contract mașina se întoarce la firma de leasing. Leasingul operațional este de fapt un fel de închiriere pe termen lung, 3-5 ani, timp în care compania se ocupă de tot ce ține de întreținere. La final de contract mașina se întoarce la acea companie cu care închei contractul iar acest lucru este unul bun, chiar dacă mulți spun că ar fi bine să rămâi cu mașinile pe firma ta. Din punctul meu de vedere, o mașină de firmă folosită 5 ani nu este departe de o epavă. De ce ai vrea să ai în curte niște mașini în care o să fi nevoit să bagi bani la greu și care arată groaznic, nu pot să înțeleg. Faptul că îți ia acea mașină de pe cap din punctul meu de vedere este un mare avantaj.
Știu că în România oamenii au o problemă de mentalitate în ceea ce privește posesia, vor să dețină cât mai multe mașini, case, terenuri, chiar dacă acest concept este unul păgubos pe termen mediu și lung. Acest leasing operațional auto vine din străinătate și după cum spuneam la început, începe să prindă încet, încet și în România. Va mai dura ceva până când majoritatea deținătorilor de flote auto vor căuta o ofertă leasing operațional dar sunt sigur că se va ajunge și în acest punct.
” Știu că în România oamenii au o problemă de mentalitate în ceea ce privește posesia, vor să dețină cât mai multe mașini, case, terenuri, chiar dacă acest concept este unul păgubos pe termen mediu și lung.”
Ai perfecta dreptate, de aceea industria a fost “un morman de fier vechi” si a fost vanduta pe 2lei.
Acum pe termen mediu (20 ani de la “privatizarea industriei”) si nu se intrevede reconstructia pe termen lung, posesia este detinuta de straini.Care au grija si folosesc multe metode pentru ca lucrurile sa ramana asa.
Ceea ce nu intelegi este ca “posesia” sau detinerea a cât mai multe mașini, case, terenuri se aplica peste tot in lume, iar in cazul unei crize economice (cand banii din conturi dispar, de ex. perioada in ’90 cand cu 80000lei cumparai o Dacia1300 si dupa cateva luni cu aceasi bani cumparai un televizor color) acestea pierd din valoare mult mai putin decat banii.
Iar in cazul unei noi crize economice, daca ai afacerea bazata pe leasing operational atunci daca veniturile scad putin sub cheltuieli atunci firma se prabuseste.De ce?Pentru ca nu mai poti plati leasingul operational si pierzi “mijloacele de productie”.Sau firma de leasing intra in faliment, reorganizare, etc si recupereaza (sau are sechestru pe bunuri) ceea ce are.In oricare variante daca folosesti bunuri in leasing ai sanse mari sau foarte mari ca firma ta sa aiba probleme din cauza altora.Daca ai bunurile tale atunci sunt sanse mici ca sa te afecteze.
Leasingul operational este doar unul din instrumentele de management care implica “reducerea cheltuielilor” si eficientizarea afacerii (aka maximizarea profitului).
De fapt reducerea cheltuielilor se realizeaza prin externalizarea serviciilor si transferarea cheltuielilor catre “cheltuieli deductibile” (adica catre acele cheltuieli care nu se impoziteaza sau se scad din venituri inainte de impozitare).
Cu alte cuvinte. leasing operational inseamna ca masina este luata in chirie, folosita si din veniturile obtinute se plateste chiria dupa care ce ramane se introduce in contabilitatea firmei.
Insa in final, daca tragi linie si calculezi, poti reduce unele cheltuieli in cadrul firmei si nu ai batai de cap cu “produsul” (se ocupa de tot firma de leasing) pe de o parte, iar pe cealalta parte, iesi mai scump deoarece cheltuielile (chiria care include pretul produsului+cheltuielile de utilizare+profitul) sunt mai mari decat daca “produsul” este cumparat de firma.
In functie de modul de utilizare (utilizat direct sa produca, de ex. taxi sau transport marfa sau indirect pentru prestari de servicii de ex. firma deranjamente centrale termice) este avantajos sau mai putin leasingul operational.
PS. Am avut un Logan in leasing operational pe o perioada de 5ani, insa n-am avut probleme cu el, doar reviziile cum scrie in cartea tehnica si consumabilele schimbate la timp.A fost luat la 0km si predat undeva la 130.000km.Oricum o masina noua este in garantia producatorului pentru 2ani si cam atat tine si un set de cauciucuri de vara.
Avantajul a fost ca am platit o chirie pe luna acoperita din veniturile firmei din acea luna, nu am platit o suma mare pentru achizitie sau un credit pentru asta.
Dezavantajul este ca dupa calcule l-am platit inca o data.
Acum am cumparat alta masina cu banii jos.