Transporturile în România deși aparent sunt în moarte clinică, statisticile DRPCIV ne demonstrează că lucrurile nu stau chiar așa. De fapt, atunci când ai înmatriculate în medie 1200 de camioane pe lună în România, poți spune orice, numai că nu merg transporturile NU. Există mulți șoferi profesioniști care fac pasul de la simpli șoferi, la patroni și evident caută să-și cumpere câte un camion, două, second hand. Cam așa se ridică majoritatea firmelor de transport din România, nu prea există investiții majore, să se încapă cu camioane noi ca-n străinătate.
Achiziția de camioane rulate este crucială pentru o piață a transporturilor precum cea din România. Dacă te bate gândul pe viitor să încerci și tu un astfel de business, iată câteva sfaturi esențiale care te vor ajuta să-ți alegi camioanele așa cum trebuie. Desigur, mulți veți spune că aveți experiență ani de zile și că nu aveți nevoie de sfaturi, însă uneori e mai bine să ascultați și o părere din exterior. Sunt niște sfaturi foarte simple și, oarecum, destul de logice.
Ce trebuie urmărit atunci când cumperi un camion second hand?
- Vânzătorul. În primul rând, trebuie să fii foarte atent de la cine cumperi, mai ales în România. Ar fi indicat să evitați vânzătorii particulari și să vă orientați către companii care există pe piață de ani de zile. Atunci când cumperi un camion de la o companie care rezistă pe piață de 20 de ani de exemplu, ai siguranța seriozității. Se dau foarte multe țepe cu second hand-urile în România, din acest motiv e indicat să cumperi de la cineva de încredere, de la o companie care a stat departe de asemenea scandaluri de-a lungul timpului.
- Starea tehnică. Trebuie să fii conștient de faptul că un camion second hand care are deja 500.000 de kilometri parcurși, nu va fi ca unul nou din punct de vedere tehnic. Dacă ești dispus să faci acest compromis și să pornești la drum cu un second hand, trebuie să fii pregătit să-l pui un pic la punct înainte să-l scoți la treabă. Știm cu toții faptul că majoritatea șoferilor nu prea au grijă de camioanele pe care le conduc așa că trebuie să cauți o variantă cât mai ok din punct de vedere tehnic. Niciodată să nu cumpărați camioane fără să le testați în service.
- Finanțarea. Nu toată lumea are bani cash pentru a porni la drum într-un asemenea business chiar dacă merge pe camioane second hand. Să-ți faci o firmă de transport în ziua de azi costă, șoferii costă, etc. Există câteva companii în România care vând camioane second hand și care oferă posibilitate de finanțare destul de avantajoasă. Poți lua în calcul și un leasing atât timp cât găsești un dealer care să-ți ofere dobânzi preferențiale, taxe de administrare negociabile și cote de asigurare tot preferențiale.
- Puterea. Trebuie să fiți foarte atenți la putere pentru că de-a lungul timpului, camioanele pierd din caii putere, pe măsură ce uzura motorului se instalează. E ceva inevitabil. Ar fi indicat să optați pentru motoare cât mai puternice mai ales dacă aveți de gând să tranzitați țări cu forme de relief sau condiții meteo potrivnice unui consum bun de combustibil. Multă lume nu ia în calcul aceste aspecte atunci când cumpără un camion second hand și observă ulterior că se obține un consum constant de 34-35% în loc de 28-29% cum este normal.
- Confortul. Deși ultimul pe lista noastră, nu trebuie să fie neapărat ultimul în viziunea celui care caută să-și cumpere un camion second hand. Indiferent că veți lucra personal pe el ori veți angaja un alt șofer, trebuie să fiți foarte atenți și la acest aspect al confortului. Sirocoul să funcționeze, dacă există AC de staționare cu atât mai bine, cabina să fie foarte curată, bateriile să fie bune să nu fie șoferul nevoit să stea să-i huruie motorul în cap peste noapte și așa mai departe. Un șofer care are parte de confort este clar un șofer mai puțin obosit.
Acestea sunt de departe cele mai importante aspecte de care trebuie să țineți cont atunci când căutați camioane de vânzare. Rămâne la aprecierea voastră dacă aceste sfaturi sunt utile sau nu, important este ca atunci când luați o asemenea decizie, să nu vă grăbiți, să analizați toate opțiunile, să luați în calcul toate problemele și să fiți per total niște oameni super realiști. Dacă nu aveți pretenții de pricopsit în primele luni de la demararea acestui business în transporturi, dacă sunteți genul de om care are un plan cu bătaie lungă, aveți toate șansele să reușiți.