În România se moare pe șosele mai ceva ca în bombardamentele din Siria. Deși nouă nu ne pică niciun obuz peste case, suntem suficient de iresponsabili cât să ducem România pe primul loc în TOP-ul morților pe șosele din Europa. Desigur, multă lume este tentată să arunce vina în acest caz pe lipsa autostrăzilor, însă realitatea este cu totul alta. Într-o țară doar cu drumuri naționale și europene, conducerea preventivă este crucială.
Conducerea preventivă reprezintă un concept destul de nou pentru noi, a fost introdus în legislația rutieră în urmă cu ceva ani și adevărul este că poate face diferența între viață și moarte. Conceptul se bazează pe adaptarea vitezei la condițiile de drum și anticiparea problemelor care pot apărea în trafic pe durata deplasării.
Conform statisticilor furnizate de Poliția Română, în 2017 au murit pe șoselele noastre 1951 persoane, 8172 au fost grav rănite în cadrul a 8624 accidente grave. Numărul celor ușor răniți este mult mai mare, respectiv 28430. E drept, și numărul autoturismelor a crescut foarte mult după ce Timbrul de Mediu a dispărut din peisaj, străzile devenind și mai aglomerate față de cât erau înainte.
Întrebarea de bază este de ce într-o țară aflată în TOP la capitolul decese pe șosele, șoferii nu țin cont de conducerea preventivă? E clar că numărul accidentelor s-ar diminua foarte mult dacă șoferii ar lua în serios acest concept.
În primul rând, de vină pentru imposibilitatea de asimilare a conceptului de conducere preventivă este bunul simț. Lipsa lui. Niște tineri care au crescut fără o educație nu neapărat școlară, ci mai de grabă legată de cei 7 ani de-acasă nu vor înțelege niciodată că dacă au BMW cu 200 de cai putere, nu sunt nemuritori, ori neam cu Michael Schumacher.
Accidentele frontale sunt cele mai grave și ele se întâmplă tocmai din cauza faptului că unii oameni nu au nicio treabă cu ideea de conducere preventivă, nu au nicio treabă cu ideea de a respecta regulile de circulație în ceea ce privește depășirea. Nu au nicio treabă cu ideea de a respecta pe cei din jur mai bine zis.
Unii nu au răbdare, alții sunt presați de timp, alții vor să impresioneze femei, alții pur și simplu se cred mai presus ca ceilalți, alții vor senzații tari și adrenalină, alții se urcă beți la volan și așa mai departe. Păi unde să mai aibă loc și conceptul de conducere preventivă?
Dacă în cei 7 ani de-acasă oamenii nu au deprins bun simț, vor considera conducerea preventivă pentru fraieri, mai ales dacă au baftă și de o mașină ceva mai bună.
În al doilea rând, de vină pentru lipsa de conducere preventivă sunt școlile de șoferi. În ultimii ani, acestea s-au înmulțit precum ciupercile după ploaie, dar justificat. A devenit o modă ca în secunda în care copilul a împlinit 18 ani, să aibă mașină la scară. În plus, oamenii au fost încurajați să-și cumpere mașini de legislația care nu mai prevede plata de taxe de mediu și alte bazaconii legislative oricum ilegale.
Conform statisticilor DRPCIV, în anul 2017 331.500 de persoane au luat permisul din prima în România. O cifră WOW.
Calitatea școlilor de șoferi lasă de dorit în România. Unele s-au transformat în fabrici de bani și cam grăbesc procesul de formare al elevilor. Instructorii auto nu își dau mereu interesul și nu învață elevii mai mult decât este necesar pentru a ține mașina pe drum. În multe școli de șoferi din România, conducerea preventivă rămâne doar la stadiu de întrebare-răspuns în cadrul chestionarelor auto.
Există și școli care pun foarte mult accent pe formarea elevului, precum Școala de Șoferi DICU din București, entitate comercială pe care o cunosc de ceva ani și despre care pot spune că a ridicat la rang de prioritate promovarea conceptului de conducere preventivă. De multe ori, tranzitul între localitățile acestei țări devine o adevărată aventură iar școlile de șoferi sunt direct responsabile de modul în care astăzi se circulă pe aceste drumuri.
Acestea sunt cele mai importante motive pentru care din mentalitatea șoferilor români lipsește conducerea preventivă: lipsa bunului simț combinată uneori cu teribilismul și calitatea slabă a formării șoferilor în cadrul cursurilor.
În momentul în care oamenii vor conștientiza că viața-i numai una, că un BMW nu te face nemuritor și că oricine poate să greșească în trafic, indiferent de mașina pe care o conduce, conceptul de conducere preventivă o să aibă loc în mentalitatea noastră.