Cu toții ne dorim să fim respectați la locul de muncă și prima dovadă de respect este salariul. În domeniul transporturilor, cel puțin atunci când vine vorba despre România și despre contractele de muncă românești, apar mereu discuții legate despre salarizare. La noi nu există plata la oră în sectorul privat (există doar la bugetari unde există și sporuri și ore suplimentare, etc) și astfel, nu există o modalitate corectă pentru a contoriza munca șoferului profesionist. Contractele de muncă ale șoferilor profesioniști români sunt de două feluri:
- Salariu fix + diurna pe țară pentru șoferii de pe intern, se ajunge la un venit salarial de 6000 RON în cel mai fericit caz, net, bani în mână
- Salariu fix + diurnă pentru șoferii de pe comunitate, se ajunge la un venit salarial de 2500-3100 EURO în cel mai fericit caz, net, bani în mână
Și într-un caz și în celălalt, salarizarea nu corespunde cu volumul de muncă. Cum poți să dai salariu fix unei persoane care într-o zi poate muncește 8 ore, în altă zi poate muncește 15 ore? Să nu uităm de neconcordanța dintre Codul Muncii și Regulamentul 561. Unul spune că șoferul muncește 8 ore pe zi, celălalt se duce până la 15 ore de muncă/zi. Atunci vine inevitabil întrebarea, de ce plata salariului se face în baza Codului Muncii dacă munca este efectuată în baza Regulamentului 561? Plata la oră este imperios necesară pentru a stabili un grad de echitate între volumul de muncă și salariu. Fiecare șofer poate să demonstreze câte ore a muncit de-a lungul unei zile cu ajutorul raportului zilnic scos din tahograf.
Așa cum în comerț, la casele de marcat scoți Z-ul la final de zi și vezi cât s-a vândut, și șoferul poate să scoată un raport prin intermediul căruia să vadă cât a muncit. Nu este nimic complicat.
O salarizare corectă pentru un șofer profesionist ar trebui să cuprindă întreaga perioadă de serviciu, nu doar orele stipulate în contract, nu doar diurna. Dacă se muncește 15 ore, să fie plătite toate individual, cu sporuri, cu ore suplimentare la ce depășește 8 ore, etc. Plata la lună este de domeniul trecutului, țări precum Anglia, Franța, Germania, Olanda au implementat demult acest sistem în sectorul privat, România se încăpățânează să rămână blocată în Evul Mediu, când erau sclavi cumpărați, munciți zi lumină iar la final de zi, li se arunca un colț de pită. În ziua de azi, MUNCA TREBUIE PLĂTITĂ. Nu cere nimeni 1 leu mai mult decât merită, dar măcar ce s-a muncit, să se plătească.
Da, știu, or să urmeze comentarii de genul „Luați-vă voi camioane și țineți șoferi să vedeți cum este”…
Nu, eu nu aș intra niciodată într-un business dacă nu aș fi sigur că pot să fiu competitiv fără să jumulesc angajații de bani. Am impresia că scopul transportatorului român a suferit o mutație în ultimii ani, în România. În loc să aibă drept scop profitul din transportul de marfă, a început să aibă drept scop profitul din jumulitul forței de muncă. Activitate care nu are cum să aducă plusvaloare, ori evoluție în domeniul transporturilor.
Greșit, 561 nu este în contradicție cu Codul Muncii. 561 nu are NICIUN articol în care spune că șoferul trebuie să lucreze 15 ore, reglementează doar durata perioadei MINIME de odihnă zilnică, care este de 11 ore MINIM și poate fi redusă la 9 ore de 3 ori între două perioade de odihnă săptămânale.
Problema este la Codul Muncii, pe care niciun partid parlamentar nu vrea sau nu are curajul să-l modifice, la capitolul “Efectuarea și plata orelor suplimentare” și care oferă, pur și simplu, posibilitatea patronatului să NU plătească orele suplimentare, dar sunt probleme și în ce privește orele de noapte și orele lucrate în weekend sau/și sărbători legale. De-asemenea trebuie modificate și articolele care reglementează contractele pe perioadă determinată și cele ce reglementează întreruperea contractului individual de muncă.
Eu am încercat să promovez o inițiativă legislativă de modificare a Codului Muncii printr-un partid parlamentar aflat acum în opoziție. Nu am reușit pentru că n-au avut curaj, mi s-a spus că “este un “șantier” prea mare și greu”.
Acum încerc să duc acest proiect în Parlament printr-un alt partid. Deoarece Codul Muncii doar prin inițiativă legislativă poate fi modificat. De-asemenea trebuie inițiate modificări și la Codul Fiscal, în ce privește impozitul și contribuțiile salariaților, dacă vrem să avem ca în țările civilizate calcularea salariului la oră.
Deocamdată în n Romania cu implicarea șoferului se merge la ,,rupere” Adica ,,noul sofer de după lovitura de start di 89″. A dorit cu orice vel atragerea de venituri mai și imediate. Adică prin jmechri ilegale,sustragand combustibil și bunuri din camion pentru a face bani repede,repede si ne kimpozabili. Dacă legiutorul este in sprijunul soferului in al proteja și respecta la locul de muncă. El soferul in loc să colaboreze și sa fie multumit de sprijun, critică și chiar sabotează pe cei ce il protejată. Majoritatea patronilor din țară sun patrini artificiali proveniti prin cai nu chyar legale,abuzuri de ne plată a soferilor cu diferite motive,ocolirea ledilor de transport, și permiterea că șoferi sa facă ilegalități in așa fel ca ei să devină fulnerabili și instabili. Ce sa mai vorbim ,in Romania nu mai este nimic normal. Parlamentarul ,senatorul ,deputatul ,ministru politaiul, vameșul ISCTR,sitoti care au rolul de a respecta legea și proteja soferul rste și patron la firme de transport. Atunci cine și controlează,ce respectă?. Legea junglei. Soferul trebue da se descurce. Prea putini patron respectă lege sisunt asea cum trebue ,dar in mare taină. Că dacă află ce puternici și infuenti,ori il trag de partea ,, răului “ori îl termină. Principalul vinovat este soferul pentru ca el nu se apreciază și se lasa exploatat ilegal.dar trebue să gândească,corect. Dacă el nu se lasă furat,pristit patrinul nu a investit bani să dea faliment și va negocia cu șoferii convenabil oentru ambele părți. Insa sunt conducatori auto care sun incantati mai mult de castiguri ilicite rapide și ne impozitate,fapt ce le da apă la moară patrinilor certați cu legea . Dacă ei nu respectă fișa postului atunci cine.In Romania nu se respectă nici o lege. Unele societăți folosesc șoferul in regim de ,,detasare și este platit ca in deplasare. Fapt ce este grav,la detasare pe mai multe saptamani chiar lun yrebue să se aseclgure conditi de cazare,sibalt sistem de plată în afară de diurna de deplaar. Dar astăzi putin mai cunosc legile.Daca in altele țări este plătit muncitorul curec,legal și corespunzător este datorita pretenției munciltorului nu ,, generozități patronului ” dar la noi dascurcareala are efect negativ asupra drepturilor și retributiei soferului. Se ea in considerare doar orele de volan,nu și timpi de asteptare la incarcare ,descarcare,la rand in vamă, etc. Nu se ea in consideratie ,abuziv că programul de munca este normal 8 ore cu o ora de pauză si program de masă. Programul ,,amplitudinea zilnică normală este 13, cu pauză normală 11 ore și pauză scurtă 9 ores și program prelungit de 3 ori pe săptămână și de doua ori programul de lucru 10 ore.dar nimeni nu plătește orele cre il exploatează pe sofer in afară de orele de condus,, adică ore de volan. Mai des soferul , încarcă,una și chia foate multe încărcări și descărcări far ca patronu să ii dea un leu,sau cel puțin să ii aprecieze. In cele mai multe cazuri,coirdonatori drafic ce distribuie cursa soferului sun jalnici și fără pregatire și moralitate executand ordinele patronului și îl boicotează pe sofer intreaga zi. Dacă se știe ca soferul trebue să fie atent la conducre este presat cu telefoane,ori mesaje că ce face, că sa mearga cu viteză mai mare,de multe ori nu te lasă nici să mananci. pauza de 45 de minute este entru odihnă nu pentru masă. De regulă coordonatorul trafic trebe sa aibă atestat și să posede permis conducere categorie vehicule a caror activitate o coordonează.sa posede și să îndeplinească toate conditiile de siguranța circulatiei in transport. Este forte greu să revenim la normalitate,pentru că nu se respectă legislația.