Home Colțul camionagiilor Ghidul Șoferului Începător

Ghidul Șoferului Începător

2785
1
noile tahografe

Dacă te bate gândul să devii șofer profesionist, trebuie să știi că drumul către dreptul de a profesa în această breaslă va fi unul destul de lung și anevoios, iar începuturile destul de dificile. Meseria de șofer profesionist trebuie făcută DOAR dacă există pasiune pentru camioane, pentru condus. Pasiunea pentru a face o grămadă de bani, rapid, nu va fi suficientă pentru a te face să reziști.

Am făcut un mic ghid pentru cei care doresc să devină șoferi profesioniști, un ghid care cuprinde câteva informații zic eu vitale pentru luarea unei decizii finale. Sunt câteva idei care pentru unii vor pune la îndoială această decizie, dar pentru alții vor lămuri multe aspecte și vor aduce certitudine.

Informare – poți să-ți faci o idee precisă despre ce înseamnă munca de șofer profesionist dacă urmărești câteva canale de truckvlog, canale deținute de șoferi profesioniști români care lucrează în țară sau în străinătate. Vei vedea acolo cu ce se mănâncă meseria de șofer profesionist, vei vedea frumusețile dar și necazurile, greutățile cu care aceștia se confruntă zi de zi. E bine să te informezi înainte să te apuci să investești. Școala de șoferi + atestatele costă destul de mult și e important să știi dinainte în ce te bagi. Acum prin intermediul internetului ai posibilitatea de a te informa.

Canale de YouTube pe care le poți urmări pentru mai multe informații legate de această meserie

Adrian Cătălin – UK

Daniel Cimpoeru – Germania

Simion Cerghizan – Suedia, Norvegia

Mihai Ionel și Leo Vodnicear – Comunitate

Silviu Moldovan – România

Sakke GB – Spania

Marius Ursu – Austria

BIG MAN – Italia

Școlarizare – din păcate, în ceea ce privește școlarizarea, trebuie să știi că cel puțin în România școala de șoferi este o glumă proastă. Atestatele se dau pe bandă rulantă și așa mai departe. Nu prea ai cum sau ce să înveți în școală ori la cursul pentru obținerea atestatului de transport marfă.

Te poți pregăti din timp, ai la dispoziție Regulamentul 561, manualul TRACE, poți intra pe șoferiteste.ro să faci chestionare pentru permis, atestate, găsești acolo inclusiv răspunsurile la studiile de caz CPI existente pe site-ul ARR-ului. Dacă vrei să fii pregătit pentru această meserie, ești cam pe cont propriu. Știu că sună descurajant dar vei vedea că e cel mai bine să studiezi singur.

Angajare – angajarea o să fie destul de dificilă. Ca începător trebuie să ai în calcul două chestiuni. În primul rând trebuie să găsești o firmă care să te plătească corect, să nu facă discriminare doar pentru că ești începător. În al doilea rând, trebuie să te lipești de un șofer experimentat de la care să furi un pic de meserie, câteva luni. E destul de puțin probabil să fii trimis singur în curse din prima.

Interviul

Primul pas în angajare este evident interviul. Depui CV-uri sau suni pur și simplu la anunțurile pe care le vezi pe internet și te interesezi de condiții. Trebuie să fii atent la ce ți se cere și ce ți se oferă. Iată câteva întrebări pe care ar fi bine să le pui în cazul unei discuții de angajare, ca începător.

  • Se lucrează legal sau se merge cu magnet, mai multe carduri, telecomandă?
  • Care este salarizarea pe care o puteți oferi? Primesc mai puțini bani dacă sunt începător?
  • Oferiți act adițional de diurnă sau putem trece cuantumul acesteia direct pe contract?
  • Care sunt cursele și cât de mult se stă plecat? Dar cât de mult se stă acasă în recuperare?
  • Se opresc bani pentru pagube minore gen rupt oglinzi, sau pentru consumul neconform?

Semnarea contractului de muncă este următorul pas, în eventualitatea în care cazi de acord cu angajatorul. Ai mare grijă, citește contractul înainte să-l semnezi. Asigură-te că toate drepturile și beneficiile promise de angajator la interviu, se regăsesc în acele rânduri. Orice înțelegere verbală, nu va putea fi contestată în instanță în cazul în care angajatorul nu o respectă.

După ce ai semnat contractul de muncă, ar fi bine să te înscrii într-un sindicat. Drepturile tale vor fi mult mai bine păzite și elimini pe cât posibil șansele de a lua țeapă cu banii. În cazul unui conflict de muncă, sindicatul va avea rol de mediere. Te va reprezenta și în instanță dacă va fi nevoie. Chiar dacă ai cotizație lunară de plătit, chiar dacă probabil nu vei avea nevoie niciodată de sindicat, e bine să te păzești, e bine să fii pregătit în cazul în care apare un conflict de muncă cu angajatorul.

După angajare începe adevărata viață de începător. Dacă plecăm de la premiza că-ți place ceea ce faci, că ai luat examenele pe bune, că ai învățat, nu vei avea greutăți. Ucenicia va fi o perioadă mai mult decât frumoasă din viața ta și vei rămâne cu multe amintiri frumoase. Acum rămâne la aprecierea ta unde o să vrei să te angajezi, dacă o să rămâi pe România sau dacă o să mergi în străinătate direct. Toată Europa are nevoie de șoferi, nu doar România.

 

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here