Home Informații Utile Procedura de transcriere a dreptului de proprietate pentru autoturismele înmatriculate în România

Procedura de transcriere a dreptului de proprietate pentru autoturismele înmatriculate în România

1037
Procedura de transcriere a dreptului de proprietate

Tutorial pentru situația în care vânzătorul și cumpărătorul sunt din aceeași localitate

Multă lume se bucură atunci când au găsit pe internet un autoturism gata înscris pe care doresc să-l cumpere. Se bucură în ideea că au scăpat de nebunia cu R.A.R.-ul, de nebunia cu numerele provizorii, însă bucuria este de scurtă durată după ce observă cât de complicată este și procedura de transcriere a dreptului de proprietate. Haideți să vedem în ce constă mai exact această procedură de transcriere a dreptului de proprietate pentru autoturismele înmatriculate deja în România, în situația în care atât vânzătorul cât și cumpărătorul sunt din aceeași localitate. Vom lua fiecare pas în detaliu astfel încât să nu rămână lucruri neînțelese la final. Dacă totuși aveți întrebări sau nu înțelegeți ceva, lăsați la final un comentariu în secțiunea specifică aflată sub articol și am să răspund în scurt timp.

Procedura de transcriere a dreptului de proprietate pentru autoturismele înmatriculate în România

Pasul 1 – Biroul de copiat acte

Când se dorește transcrierea dreptului de proprietate pentru un autoturism înmatriculat în România, trebuie depuse două dosare la două instituții publice diferite: Taxe și Impozite Locale, și DRPCIV. La birourile de copiat acte vi se vor întocmi aceste două dosare contra unei sume de bani, 40-50 de lei, în funcție de oraș.

Ce se întâmplă la Taxe și Impozite Locale? Se scoate mașina de pe vânzător și se trece pe cumpărător. Impozitul evident, la finalizarea transcrierii dreptului de proprietate va veni pe viitor pe numele noului proprietar.

Ce se întâmplă la Biroul de Înmatriculări al DRPCIV? Aici se finalizează transcrierea dreptului de proprietate. Noul proprietar este trecut în CIV, se eliberează un nou Certificat de Înmatriculare pe numele lui, eventual noile plăcuțe de înmatriculare dacă este cazul, dacă nu se opresc plăcuțele de înmatriculare deja existente pe mașină.

Așadar, la Biroul de Copiat Acte veți primi aceste două dosare. Primul dosar, cel pentru Taxe și Impozite Locale îl veți primi pe loc, alături de contractele de vânzare cumpărare (5 la număr) completate. Veți fi nevoiți să faceți încă un drum la Biroul de Copiat Acte, după ce primiți de la Taxe și Impozite Locale contractele de vânzare cumpărare ștampilate fiscal. Contractul trebuie semnat de cumpărător și de vânzător într-o locație stabilită de comun acord, nu este nevoie de notar. ATENȚIE – Certificatul Fiscal nu mai este necesar, acesta este inclus pe contractul de vânzare cumpărare. Când se depune dosarul la Taxe și Impozite Locale, contractul se vizează și din punct de vedere fiscal.

Pasul 2 – Taxe și Impozite Locale

Vânzătorul și cumpărătorul trebuie să stabilească o zi de comun acord, să meargă împreună la această instituție, cu cele 5 contracte semnate, cu dosarul primit de la Biroul de Copiat Acte special destinat acestei instituții. (Pentru cei curioși, dosarul destinat Taxe și Impozite Locale mai conține pe lângă cele 5 dosare o Fișă de Înmatriculare, copii după actele mașinii, după buletine, etc). Aici trebuie completate niște formulare, prin intermediul cărora vânzătorul scoate mașina de pe numele său, iar cumpărătorul o trece pe numele său. Nu este nimic complicat.

După depunerea actelor, cumpărătorul trebuie să revină după 7 zile la Taxe și Impozite Locale pentru a ridica cele 5 contracte ștampilate de organul fiscal. Se poate face această vizare fiscală și la urgență, contra sumei de 60 de lei. Contractele în acest caz pot fi ridicate ziua următoare. Din punctul meu de vedere, nu merită „investiția”.

Pasul 3 – Biroul de copiat acte (II)

După ce ați ridicat de la Taxe și Impozite Locale contractele de vânzare cumpărare vizate din punct de vedere fiscal, mergeți înapoi cu ele, alături de actele mașinii la Biroul de Copiat Acte pentru a vă întocmi dosarul pentru înmatriculate la DRPCIV. Vor fi alți 30 de lei, dar din punctul meu de vedere merită banii. Aici o să vă facă și programare la ghișeu pentru o zi când aveți timp să mergeți să finalizați transcrierea dreptului de proprietate.

Pasul 3 – ANAF

La ANAF se plătesc taxele. Este posibil ca în funcție de oraș, să puteți achita taxele la DRPCIV dar am înțeles că nu peste tot. De asemenea, se zvonește că aceste taxe pot fi achitate și online dar nu este recomandat, cel puțin nu atunci când programarea la ghișeu este în ziua imediat următoare. Nu puțini au fost cei întorși din drum cu dosarul pentru transcrierea dreptului de proprietate din pricina faptului că nu intraseră banii în contul trezoreriei. Este recomandat să se intereseze fiecare înainte de a face programare. Astfel, veți achita în funcție de caz:

  • 37 RON pentru Certificatul de Înmatriculare
  • 40 RON pentru numere (dacă este cazul)
  • 85 RON pentru numere preferențiale (dacă este cazul)

Pasul 4 – Biroul de Asigurări

Veți fi nevoiți să faceți o asigurare pe seria de șasiu de la autoturism, pe minim 6 luni. Chiar dacă autoturismul are asigurare valabilă pe numele vânzătorului, va trebui să faceți alta nouă pe seria de șasiu. Ca idee, o asigurare pe 6 luni poate vara între 150 de lei și 500 de lei, depinde de vârstă și de clasa bonus malus.

Pasul 5 – Biroul de Înmatriculări din cadrul DRPCIV

La data rezervării făcute la cea de-a doua vizită la Biroul de Copiat Acte, sau dacă nu vi se face acolo vă puteți face și voi online pe site-ul DRPCIV, mergeți la ghișeu. Sfatul meu este să mergeți cu vreo 10 minute mai devreme față de ora programată, astfel veți ajunge la rând într-un interval nu departe de cel stabilit inițial. Lăsați aici cel de-al doilea dosar făcut de Biroul de Copiat Acte la care adăugați chitanțele și asigurarea și fiți atenți când vi se spune să reveniți.

Pasul 5 – Biroul de Înmatriculări din cadrul DRPCIV (II)

Peste o zi sau două, o să vi se spună după depunerea dosarului de transcriere a dreptului de proprietate, să reveniți la Secretariat. De acolo veți ridica dovada înlocuitoare a certificatului de înmatriculare, valabilă 15 zile alături de Cartea de Identitate – CIV în care veți fi trecut ca și proprietar. După ce aveți aceste documente, verificați cu atenție să nu se fi strecurat vreo greșeală de tehnoredactare. Se mai întâmplă, oameni lucrează la ele.

Pasul 6 – Poșta Română

Când veți găsi avizul cu recomandată în cutia poștală, mergeți la oficiul de care aparțineți și ridicați noul certificat de înmatriculare, în care ar trebui să figureze numele și adresa voastră. Dacă nu găsiți avizul în cutia poștală, mergeți după vreo 3 zile după ce ați ridicat CIV-ul + dovada la oficiul de care aparțineți și întrebați de el. Dacă aveți un serviciu mai flexibil, este posibil să vă găsească poștașul acasă și să nu mai fiți nevoiți să faceți acest drum.

După ce primiți certificatul de înmatriculare în care figurați ca și proprietar, procedeul de transcriere a dreptului de proprietate pentru un autoturism înmatriculat în România, poate fi considerat drept finalizat. Ca și durată generală, procedeul se poate întinde pe cam 2 săptămâni, în situația în care nu luați contractele vizate la urgență.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.