Meseria de șofer profesionist este una extrem de dificilă în contextul economic, social, pandemic actual. Bine, adevărul este că nu a fost niciodată o meserie floare la ureche.
Dintotdeauna s-a condus mult, amenzile pentru nerespectarea legislație rutiere au fost mari, amenzile pentru nerespectarea perioadelor de conducere și repaus au fost mari, pericolul în sine la care șoferul se expune în momentul în care petrece atât de multe ore în trafic a fost mare. Din păcate, În momentul în care lucrurile devin dificile, există și oameni care încearcă să fenteze cât de mult pot. Un astfel de exemplu avem în pozele de mai jos, preluate de pe pagina Ghidul Șoferilor Profesioniști, poze care reprezintă un proces verbal de control din Spania, control care s-a lăsat cu amendă grea, de nici mai mult nici mai puțin de 13.500 de euro.
Sincer vă spun, cunoscând dificultatea acestei meserii, nu am prea dat atenție până acum proceselor verbale de amendă. Știu că este foarte dificil să circuli corect în vremurile noastre, dar această situație specifică este prea gravă să o putem trece cu vederea.
13.500 de euro, atât a primit un șofer în Spania pentru că nu a respectat timpii de conducere și repaus conform regulamentului 561. Absolut toate abaterile din imagini nu reprezintă altceva decât o superficialitate specifică miserupismului neprofesionist.
Poza 8 – repaus zilnic normal de minim 11 ore – efectuat 2 ore 24 întrucât vehiculul a fost mutat în timpul repausului. Se ia în calcul ultima bucată de repaus. Sancțiunea de 2000 de euro putea fi evitată dacă se făcea derogarea notei de orientare 3, dacă se adnota și se autentifica.
Evident, șoferul nu a făcut nicio derogare, nu a completat niciun tichet, efectiv nu cred că l-a interesat dacă va fi sau nu amendat pe viitor pentru această neregulă. Observăm în pozele anterioare faptul că omul obișnuia să plece de foarte multe ori înainte de efectuarea completă a repausuluilor zilnice minime. 2.000 de euro pentru că ai mutat un camion și ai întrerupt un repaus, mai ales în situația că se putea evita sancțiunea dacă se cunoștea legislația, mi se pare ceva absolut halucinant, care nu are nicio treabă cu profesionalismul.
Poza 9 – Aceeași poveste ca mai devreme, șoferul mișcă vehiculul în timpul repausului zilnic normal de minim 11 ore. Se ia în calcul ultima bucată de repaus care este de o oră și 30 de minute. Și această sancțiune se putea evita dacă se folosea derogarea notei de orientare 3 și adnotarea plus autentificare a acesteia. Alții 2.000 de euro.
Poza 10 – Aici avem de-a face cu o depășire a duratei zilnice de conducere, durată ce poate fi de maxim 9 sau 10 ore. Șoferul a condus 12 ore și 43 de minute. Sancțiunea propusă pentru această speță este 1001 euro. Să conduci două, aproape trei ore peste perioada maximă de conducere zilnică, este ceva ce nici măcar în România nu cred că vezi așa des.
Poza 11 – Amendă de 4.000 de euro din cauza faptului că s-au depășit cu mai mult de 24 de ore cele șase perioade 24 de ore după care se intră în repausul săptămânal. Cu alte cuvinte omul a intrat în repaus săptămânal după vreo opt zile în loc de șase. Eu unul nu pot să înțeleg la ce firmă se poate lucra în acest mod, însă atât timp cât sancțiunile se dau pe șofer, probabil există companii de transport fără niciun fel de scrupule care acceptă asemenea abateri. Nu pot să cred că acea companie nu știa că șoferul a efectuat 198 de ore înainte să intre la repausul săptămânal, în loc de 144.
Aveți mai jos și restul pozelor descărcate de pe pagina Ghidul Șoferilor Profesioniști. Dacă veți aduna sancțiunile veți observa că totalul este de 13.500 de euro, o sumă absolut fabuloasă pentru un angajat care cel mai probabil are un salariu de 2000 de euro. Desigur, există și posibilitatea ca acel șofer să fi fost de fapt proprietar pe camion, membru al unui asociații de transport din Spania, și să suporte din propriul buzunar toate aceste greșeli puerile, pe care cred că nici un om care nu s-ar fi urcat în viața lui la volanul unui camion, nu le-ar fi făcut. Nepăsarea și neprofesionalismul sunt cauzele acestei amenzi, din punctul meu de vedere.