Pe site-ul MAI a apărut un proiect de ordonanță de urgență pentru modificarea unor acte normative în scopul creșterii siguranței în trafic, proiect în urma căruia, dacă acesta va fi aprobat de Parlament, șoferii și nu doar aceștia, inclusiv pietonii vor putea trimite la Poliție înregistrări cu anumite încălcări de legi, clipuri care ulterior vor fi analizate și se vor aplica sancțiunile impuse de lege.
Este un proiect revoluționar am putea spune, ținând cont de faptul că astăzi doar aparatele radar ale IPJ alături de bodycam-urile agenților pot fi luate în calcul în scop de probă, fiind considerate omologate.
Care sunt sancțiunile care vor putea fi reclamate de cetățeni în baza probelor video filmate cu telefoanele mobile sau cu camerele de bord:
- nerespectarea semnificației culorii roșii a semaforului
- adoptarea unui comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice
- neacordarea priorității de trecere pietonilor angajați în traversarea regulamentară a drumului public prin locurile special amenajate și semnalizate, aflați pe sensul de deplasare a autovehiculului, tractorului agricol sau forestier ori tramvaiului
- neacordarea priorității de trecere vehiculelor care au acest drept
- nerespectarea regulilor privind depășirea
- neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată când barierele sau semibarierele sunt coborâte ori în curs de coborâre sau când semnalele cu lumini roșii și/sau sonore sunt în funcțiune
- efectuarea, de către conducătorul de autovehicul, pe autostradă sau pe drumul expres, a manevrei de întoarcere sau de mers înapoi, a circulației în sens contrar sensului de circulație, a circulației sau traversării de pe un sens de circulație pe celălalt prin zonele interzise, respectiv prin zona mediană sau racordurile dintre cele două părți carosabile
Care sunt cerințele pe care trebuie să le respecte filmarea, astfel încât să se poată lua măsurile legale împotriva contravenientului:
- extrasul cadrului din filmarea audio-video sau video care surprinde posibila faptă contravențională percepută de participantul la trafic
- data și ora când a fost surprinsă posibila faptă contravențională
- vehiculul implicat și numărul de înmatriculare ori înregistrare al acestuia, după caz
- semnalizarea rutieră a sectorului de drum public pe care a fost surprinsă posibila faptă contravențională, relevantă pentru constatarea acesteia
În linii mari, acest proiect de OUG este unul salutar, care va ajuta foarte mult la domolirea junglei de pe șoselele din România. Întrebarea de bază este dacă Poliția Română chiar își dorește un asemenea proiect implementat întrucât ne putem imagina cu toții volumul de muncă pe care polițiștii din întreaga țară vor fi nevoiți să-i țină piept. Astăzi orice plângere adresată Poliției durează o veșnicie să se rezolve, vă dați seama dacă va intra în vigoare o lege care va aduce zeci de mii de noi dosare pe mesele IPJ.
Voi ce părere aveți despre acest proiect? Va fi implementat vreodată sau va fi respins în Parlament?
Proiectul este disponibil în format PDF AICI.