Home Colțul camionagiilor Cum te ferești ca șofer începător de țepe?

Cum te ferești ca șofer începător de țepe?

479
0

O întrebare destul de des adresată în sfera șoferilor profesioniști și din păcate, reflectă o realitate greu de digerat. Se dau foarte multe țepe șoferilor începători în România și o să vedeți că țeapa nu se rezumă doar la faptul că unii nu-și primesc banii promiși la final de lună. Țepele date șoferilor începători capătă mai multe forme și multe dintre ele au la bază dezinformări, sau mai bine zis lipsa de informare.

Cum te ferești ca șofer începător de țepe?

  1. Evită patronii care-ți zic că te angajează fără să cunoști legislație. De ce? Pentru că este în interesul direct al patronilor să nu știi nimic, nici legislația muncii, nici regulamentul 561, cu cât știi mai puține cu atât vei fi mai simplu de manipulat. Un șofer informat este un pericol pentru un patron țepar.
  2. Evită patronii care te îndrumă să mergi peste limitele legii. Foarte mulți patroni spun că în caz de amendă, plătesc ei. Dar dacă nu plătesc ei și te trezești cu amenzi colosale pe la Taxe și Impozite Locale? Sunt N cazuri de acest gen. În plus, dacă se întâmplă un accident soldat cu victime, chiar cu decese în timp ce tu ești înafara perioadei zilnice de muncă? Se duce patronul la închisoare în locul tău?
  3. Evită patronii care nu detaliază salariul, sau care spun că salariul este de 3000 de euro pe lună. Salariul în România este minimul pe economie, restul este diurnă. Suntem singura țară din lume în care diurna depășește salariul de încadrare, cu toate eforturile ANAF de a limita impozitarea diurnei la 3 salarii minime. Diurna trebuie specificată în contractul adițional, etc…
  4. Evită patronii care-ți spun că programul zilnic este de 13-15 ore. Nu există așa ceva, acela este maximum cât se poate munci într-o zi de lucru dar nu este obligatoriu. În contractul de muncă șoferul este plătit la 8 ore, dar în schimb este muncit 13-15? În România din păcate nu există implementare pentru plata la oră și chiar dacă ar exista, la minimul pe economie, tot nu ar conta.
  5. Evită patronii care te pun să aduci garanție, adică bani de acasă, doar ca să te angajeze. Încă se practică această mizerie deși suntem în 2023. Nimeni nu trebuie să dea bani de la el doar ca să se ducă la muncă. Vă dați seama de corectitudinea unuia care se teme să nu fie furat…
  6. Evită patronii care-ți spun că trebuie să pui magnetul. Cu toate șansele să nu fii angajat, mai bine mai cauți decât să ajungi să mergi pe magnet sau pe telecomandă și să faci un accident de circulație, ori să fii implicat într-un accident de circulație. Patronul nu va trage ponoasele în locul tău.
  7. Evită patronii care opresc bani. Pe consumul de motorină, pentru oglinzi, pentru întârzieri, pentru cine știe ce li se mai năzare lor. Nu există așa ceva nicăieri în lumea civilizată. Niciun producător nu dă consum pentru camioane, dacă se rup oglinzi există CASCO. Dacă cartonul nu are CASCO, mai bine nu lucrezi la el.
  8. „Ce face sindicatele?” Dacă auzi asemenea cuvinte din gura unui patron, stai departe. E cu musca pe căciulă mai mult ca sigur și caută să te facă să înțelegi că în România sindicatele pentru șoferi sunt zero barat. Nu este chiar așa, patronii doar se tem să nu aibă probleme mari pe viitor.
  9. Evită patronii care-ți spun că plata este la kilometru. Plata la kilometru este interzisă prin articolul 10 din Regulamentul 561, actualizat prin 1054/2020, pentru că duce la suprasolicitare, extenuare și implicit accidente de circulație care se pot solda cu adevărate dezastre.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here