Cum putem scăpa România de boala numită magnet? Ei bine, este o întrebare destul de dificilă pentru că, iată, deși amenzile pentru cei opriți în trafic de poliție sau ISCTR și depistați cu astfel de dispozitive sunt destul de mari, nu reușesc să convingă pe nimeni. În cadrul firmelor de transport românești încă funcționează zicala „Lasă că plătește firma amenda în caz de ceva…”. Și într-adevăr, când se întâmplă ca șoferul să fie prins cu magnetul sau cu alt card, sau cu telecomanda, firmele imediat scot banii din buzunar și achită.
Atunci, dacă boala aceasta numită magnet pleacă de la firme, de la cei care conduc firmele respective, nu ar trebui ca firmele să fie sancționate mult mai drastic, una dintre sancțiuni să fie retragerea licenței de transport marfă?
Eu până acum nu am auzit vreun șofer care să afirme faptul că el pune magnetul de bunăvoie și nesilit de nimeni, angajat să fie la vreo companie. Foarte mulți se plâng de faptul că sunt obligați de patroni să folosească diverse metode de alterare a timpilor de conducere și repaus.
În realitate, nimeni nu te poate obliga să faci nimic ilegal, decât dacă vine și te amenință cu un AK-47 sau ceva similar.
Oamenilor le este frică să-și piardă locul de muncă pentru că România nu este Germania, Franța sau Italia, să se găsească de muncă pentru șoferii profesioniști pe toate drumurile și din acest punct de vedere, eu oarecum pot să-i înțeleg pe cei care se tem și se simt „obligați” să pună magnetul. Însă realitatea este cu totul alta.
Cei care folosesc magnetul trebuie să pună foarte bine în balanță două lucruri: pierderea unui loc de muncă dacă refuză să folosească magnetul, cu pierderea libertății în cazul în care sunt implicați într-un accident soldat cu decese, în timp ce sunt conectați cu magnetul. Eu unul sincer nici nu vreau să mă gândesc la cea de-a doua variantă.
Libertatea este cel mai de preț lucru pe care noi ca oameni îl avem, și niciun patron din lume, niciun job nu merită atât de mult devotament astfel încât să-ți pui în pericol libertatea. Repet, din moment ce în 99.99% din cazuri problema magnetului pleacă din curtea firmei, nu din curtea șoferului, firmele ar trebui să fie cele care sunt sancționate mult mai drastic, nu doar prin amenzi ci și prin măsuri complementare de retragere sau anulare a licenței de transport marfă atunci când se constată faptul că șoferul a folosit magnetul pentru a altera timpii tahografului.