Vehiculele istorice beneficiază de anumite facilități în România și probabil peste tot în lume, iar în cele ce urmează vom trece în revistă atât beneficiile pe care le aduce încadrarea unui vehicul în categoria „automobil istoric” dar vom vedea și care sunt condițiile care trebuie respectate pentru ca procedura să poată fi dusă la bun sfârșit.
Avantaje autovehicul istoric
- Autovehiculele istorice în primul rând, nu plătesc impozit. Un lucru foarte important în România, unde statul taxează aerul din cilindri. Cu cât motorul este mai mare cu atât crește și impozitul. Spre exemplu, în 2024, impozitul pentru un vehicul cu motor de peste 3000 cmc este 6300 RON.
- Autovehiculele istorice nu plătesc rovinietă. Desigur, mulți veți spune că nu e mare lucru pentru că rovinieta în România pentru autoturisme este 140 de lei pe an. Întrebarea de bază este de ce să plătești 140 de lei taxă pentru întreținerea drumurilor când drumurile nu sunt întreținute.
- Autovehiculele istorice plătesc RCA foarte mic. Se consideră că fiind foarte vechi, acestea nu circulă zi de zi pe drumuri. Astfel, RCA pentru un autovehicul istoric este undeva la 300 de lei pe an, un aspect foarte important într-o țară în care hoția RCA nu se mai oprește, astăzi pentru un vehicul normal oamenii sunt nevoiți să scoată peste 1500 de lei pe an pentru asigurare.
Condiții omologare autovehicul istoric
Conform Directivei 2014/45/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 3 aprilie 2014, autovehicul istoric devine orice vehicul care este considerat ca atare de statul membru de înmatriculare sau de unul dintre organismele sale de autorizare desemnate şi care îndeplinește toate condițiile următoare:
- Are o vârstă de cel puțin 30 de ani (anul de fabricație sau data primei înmatriculări)
- Modelul respectiv nu se mai află în fabricație în momentul în care se dorește omologarea
- Este menținut în starea inițială și nu a suferit nicio modificare substanțială a caracteristicilor tehnice ale componentelor sale principale
- Deține atestat de vehicul istoric emis de Retromobil Club România
Omologarea drept vehicul istoric se efectuează de către RAR, mențiunea este trecută în cartea de identitate a vehiculului în baza atestatului de vehicul istoric emis de Retromobil Club România.
Cât costă atestatul pentru vehicul istoric emis de Retromobil Club România
Două taxe trebuie achitate către Retromobil Club România, de către cei care doresc să transforme un autovehicul într-unul istoric. Avem o contribuție de 200 de euro în cazul vehiculelor înmatriculate în alte state (100 de euro pentru autovehiculele înmatriculate în România), alături de o taxă de eliberare a cărții de identitate FIVA în cuantum de 100 de euro.