Micii transportatori din România se vaită de ceva vreme că lucrurile merg foarte slab, că prețul pe kilometru a ajuns 3 lei uneori chiar și sub 3 lei, că taxele sunt mari, că RCA, că rovinieta, însă nimeni nu renunță la acest business aparent ne sustenabil pe meleagurile din România, atât timp cât flota de camioane este una destul de mică.
Este un paradox pe care nu-l putem înțelege mai ales în situația în care transportul cu ansambluri de 40 de tone nu este sustenabil în România nici măcar la 5 lei / kilometru. Despre tariful minim pe kilometru implementat de Guvern nu mai are rost să discutăm, se lasă așteptat și probabil nu va fi niciodată introdus, a fost doar o promisiune primită de transportatori în timpul protestelor. Păi când vreodată s-au ținut de cuvânt cei de la Guvern când au promis ceva major?
Din ce cauză transportul a devenit ne sustenabil ca business în România?
- Casele de expediții – ele sunt locul din care micul transportator cu câteva camioane își ia cursele. Micul transportator nu va fi băgat niciodată în seamă cu contracte directe așa că are de ales: „tracționeală” sau „bursăraie”. Problema cu tracționeala și cu bursa se leagă de faptul că transportatorului i se oferă un preț, nu transportatorul oferă prețul. Este o practică periculoasă care astăzi a dus prețul pe kilometru la 3 lei pe bursă. Casele de expediții sunt peste 2200 la număr în România și nu fac altceva decât să distrugă mediul de business.
- Bursele de transport – ele au puterea să interzică postarea curselor care nu respectă un anumit tarif. Evident, nu o fac și din punctul meu de vedere NU MERITĂ SĂ AIBĂ CLIENȚI TRANSPORTATORI. Bursele de transport din România percep bani pentru abonamente și nu oferă la schimb nimic util, oferă niște curse cu 3 lei / km cu care cel care plătește abonamentul nu are ce face, pentru că nu se poate duce la muncă doar pentru motorină.
- Există prea multe firme de transport – la taxi problema s-a rezolvat limitând autorizațiile în funcție de numărul de locuitori ai orașului, o măsură similară ar trebui luată și în transporturi. Evident, nu legat de numărul de locuitori dar ceva trebuie făcut, întrucât în ziua de azi piața este una supra saturată și acesta este unul dintre motivele principale pentru care prețul pe kilometru scade vertiginos până când afacerea nu mai este sustenabilă.
- Întotdeauna există cineva care ia cursa cu 3 lei / km – toată lumea se vaită de prețuri dar cursele cu 3 lei pe km dispar de pe bursele de transport. Se zvonește că ele ar fi luate de cei care nu plătesc motorina, respectiv hoții de motorină care merg gratis, alături de cei care bagă în rezervor orice altceva mai ieftin doar motorină nu (păcurină, țiței, cărbuni, lichid de sobă, etc). Altă explicație nu ar fi, pentru că nu este nicio afacere să te plimbi prin România cu camionul doar pentru banii de motorină.
Este cu adevarat trist sa aud ca transportul in Romania a ajuns sa fie atat de ineficient, cu preturi atat de mici incat afacerile sunt afectate. Este ingrijorator faptul ca Guvernul nu ia masuri pentru a ajuta aceasta industrie vitala sa devina sustenabila. De asemenea, practicile caselor de expeditii si a bursei de transport nu ar trebui sa fie permise, deoarece distrug mediul de business. Este necesara o reglementare mai stricta si poate restrictionarea autorizatiilor pentru a reduce numarul de firme de transport si a mari preturile. Este trist sa aud ca exista si hoti de motorina care iau cursele la pretul de 3 lei/km, un pret chiar sub costuri, afectand si mai mult aceasta industrie. Este timpul sa facem ceva pentru a sustine micile afaceri de transport din Romania, in loc sa le distrugem.