Conform statisticilor DRPCIV, parcul auto al României are undeva la 17% camioane Euro 6, în ideea în care din 2026 vom vedea incredibila rovinietă de 7000 de euro pe meleagurile noastre, pentru camioanele Euro 6 mai grele de 12 tone, cu minim 4 axe. Deci camioanele Euro 6 pentru care astăzi se plătește o rovinietă de 1200 de euro pe an, vor avea de achitat din 2006 7000 de euro pentru rovinietă. Cât va avea însă de plată restul de 83% din parcul auto de camioane al României, parc auto compus majoritar din camioane Euro 3, Euro 4 și Euro 5, dacă pentru Euro 6 rovinieta va fi 7000 de euro?
În primul rând, majoritatea camioanelor Euro 6 înmatriculate în România sunt folosite pe extern, pe comunitate, unde taxele de drum diferă în funcție de norma de poluare. Așa că pe România circulă probabil maxim 3-4% camioane Euro 6, nicidecum 17%.
În al doilea rând, nu este rentabil să folosești camioane Euro 6 în România din pricina prețului foarte mic pe kilometru. Achiziția unui camion Euro 6 este destul de costisitoare și investiția nu se poate amortiza când circului cu 3 lei pe kilometru. Este absolut ridicol ce se întâmplă pe piața transporturilor din România în acest moment, când prețul pe kilometru a ajuns mai ieftin decât la taximetre.
În al treilea rând în România nu există infrastructură. Un camion Euro 6 se va defecta destul de des pe meleagurile noastre iar reparațiile sunt destul de costisitoare. Locațiile de încărcare și descărcare din țara noastră sunt horror de cele mai multe ori, pe câmpuri, prin toate nămoalele fermierilor cu vehicule de milioane de euro în garaje dar incapabili să-și toarne un asfalt în curte.
Așadar, un camion Euro 6 nu este rentabil pentru transportul pe România. O să fie interesant din 2026 când rovinieta pentru camioanele Euro 3,4,5 va depăși probabil contravaloarea vehiculelor propriu-zise.