Consumul unui camion poate fi influențat de foarte mulți factori interni dar mai ales externi iar acest articol se adresează în special șoferilor care cred că este normal ca o firmă de transport să ceară un anumit consum șoferilor profesioniști, amenințându-i pe aceștia cu penalizări în cazul în care nu se încadrează.
În primul rând, șoferii trebuie să se întrebe de ce oare niciun producător de camioane nu oferă un consum pentru modelele scoase pe poarta fabricii. Din moment ce producătorul nu poate să ofere un anumit consum, cum poate o firmă de transport să ceară șoferilor consum?
5 factori care influențează consumul unui camion
Configurația camionului – dacă un camion este configurat pentru tracțiune acesta va scoate consum mare de combustibil în regim de autostradă, și invers. Anvelopele de asemenea contribuie și ele la creșterea sau scăderea consumului de combustibil, alături de poziția cuplei. Un camion configurat greșit va avea întotdeauna un consum exagerat de combustibil iar șoferul nu are efectiv cum să scoată un consum bun, orice ar face oricât s-ar chinui.
Defecțiunile tehnice – discutăm aici despre injectoare uzate, senzori defecți, turbine și așa mai departe. Consumul mare de combustibil este specific camioanelor destul de vechi, care se apropie de 700.000 – 800.000 de kilometri și despre care se spune că „și-au cam mâncat mălaiul”. Așadar, șoferii care vor să se angajeze la companii cu camioane destul de vechi, ar face bine să spună pas dacă aud că se cere un anumit consum de combustibil pentru ele.
Formele de relief – atât România cât și întreaga Europa are forme de relief destul de provocatoare pentru transportul rutier de marfă cu vehicule grele. Este mai mult decât evident că un camion va consuma mult mai multă motorină când are de urcat o perioadă lungă de timp, comparativ cu mersul cu pilot automat pe autostradă. România spre exemplu, o țară fără autostrăzi, este dezastru pentru consumul de carburant. Greu să scoți consum sub 32% pe România.
Condițiile meteo – discutăm aici despre vânt în special, zăpadă și gheață, condiții meteo destul de vitrege care opun rezistență la înaintare. Consumul unui camion poate crește chiar și cu 6-7% atunci când are de-a face cu vânt puternic din față. În România nu prea avem parte de așa ceva dar în traficul internațional de marfă este o situație destul de comună.
Ambuteiajele – este mai mult decât evident faptul că atunci când mergi bară la bară, sau mergi 5 metri și stai 5 minute apoi, consumul de carburant va crește simțitor. Ambuteiajele, mai ales cozile sunt factorul 1 de creștere a consumului.