Mulți dintre noi am criticat aspru evoluția tehnologiei în sfera automobilelor, în sensul că vehiculele devin din ce în ce mai grele, mai rapide, mai pline de ecrane dar la bază au tot anvelope din cauciuc. Ce s-a schimbat în afară de îmbunătățirea aderenței pe parte de pneuri în ultimii 50 de ani? Mai nimic… Ei bine, se pare că NASA în parteneriat cu Goodyear au proiectat o anvelopă care nu mai necesită aer pentru a funcționa. Anvelopa va fi folosită pe roboții NASA care vor fi trimiți în diverse misiuni dar sunt șanse mari să vedem această invenție și pe autoturisme în viitor.
Anvelopa a fost dezvoltată de centrul de cercetare Glenn și se numește Anvelopa Superelastică. Va fi folosită pentru următoarele misiuni pe Lună și Marte, însă este o alternativă viabilă și pentru anvelopele normale de pe Terra. Această anvelopă reprezintă evoluția anvelopei Spring, inventată de centrul de cercetare Glenn și Goodyear, inspirată după cauciucurile misiunii Apollo. Anvelopa este compusă dintr-un aliaj cu memorie capabil să reziste unor forțe uriașe, capabilă să se deformeze fără însă să se rupă sau să apară vreun semn de deteriorare.
Avantajele anvelopei care funcționează fără aer
- Siguranță superioară – elimină posibilitatea de a fi înțepată
- Rezistență superioară – poate suporta deformări foarte mari
- Foarte robustă – poate fi configurată pentru tracțiune sau diverse tipuri de terenuri
- Simplitate – nu necesită aer sau alte gaze pentru a funcționa
- Versatilă – rigiditatea poate fi folosită pentru a limita transferul de energie către mașină
- Greutate scăzută – nu necesită cadru interior pentru a putea fi montată
Această anvelopă revoluționară este destinată următoarelor aplicații: automotive – camioane, comerciale, anvelope autoturisme, armată – ca IED (Improvised Explosive Device) sau cauciucuri rezistente la explozii, vehicule industriale din zona de construcții sau utilaje agricole, sectorul aerospațial, sectorul sporturilor de performanță și operațiunilor de salvare organizate pe terenuri foarte dificile, în special în zonele greu accesibile.