Orice şofer ştie că, mai ales în sezonul rece, drumurile, cât şi traficul pot deveni destul de periculoase dacă nu ţine cont de măsurile de siguranţă corespunzătoare. Echiparea maşinii personale cu anvelope de iarnă este nu doar o acţiune responsabilă, ci şi una esenţială pentru a naviga drumurile înzăpezite, dar şi pentru a evita amenzile în cazul unui control de rutină.
Având în vedere aceste lucruri, conducătorii auto trebuie să cunoască ce spune legea despre pregătirea vehiculului cu cauciucuri de iarnă, inclusiv condiţiile şi perioadele în care trebuie montate. De asemenea, şoferii trebuie să cunoască şi ce tipuri de anvelope pentru sezonul rece pot utilizată pentru a nu întâmpina probleme atunci când se vor urca la volan.
Ce spune legea despre anvelopele de iarnă?
Potrivit ordonanţei de guvern nr. 5/2011, echiparea maşinii cu cauciucuri de iarnă este obligatorie atunci când drumurile sunt acoperite cu polei, gheaţă sau zăpadă. Perioada în care această schimbare trebuie realizată este în general între 1 noiembrie şi 31 martie, însă orice şofer va trebui să se orienteze nu doar după data calendaristică, ci şi după condiţiile meteorologice şi cele de temperatură.
În cazul în care valoarea scade sub 7 grade Celsius, va fi recomandat să se schimbe cauciucurile de vară cu anvelope pentru sezonul rece pentru a asigura o aderenţă cât mai bună pe şosea.
Cu toate acestea, la începutul anului 2024 legea a fost modificată uşor. Prin OUG 5/2011, acum este legală deplasarea pe şosea cu anvelope de vară, doar în cazul în care drumul este uscat.
Specialistii de la AnvelopeIarna.ro recomandă tuturor şoferilor să îşi schimbe din timp anvelopele cu unele speciale de iarnă. Acest lucru nu doar creşte semnificativ siguranţa şi aderenţa la temperaturi scăzute, ci şi previne neplăcerile în cazul unor condiţii meteorologice neaşteptate.
Ce tipuri de anvelope trebuie echipate iarna pentru o siguranţă sporită?
Potrivit unui comunicat de presă emis de Registrul Auto Român “Toate anvelopele, indiferent de denumirea lor comercială, care sunt marcate cu literele M şi S (însemnând noroi şi zăpadă), sub formă: M+S, M.S. sau M&S, îndeplinesc cerinţele de utilizare în condiţiile specifice de iarnă prevăzute în legislaţia naţională rutieră.”
Un alt simbol ce nu a fost inclus, dar acceptat de lege este 3PMSF (simbolul fulgului de nea – 3 Peak Mountain Snow Flake).
Se poate astfel observa cu uşurinţă la ce trebuie să fie atenţi şoferii atunci când doresc să îşi achiziţioneze cauciucuri omologate de iarnă.
Un alt aspect important de care trebuie să se ţină cont este nivelul de uzură. În cazul în care anvelopele sunt deteriorate, ele nu vor reuşi să menţină o aderenţă adecvată şi vor pune în pericol viaţa şoferului. Acest factor poate fi din fericire uşor determinat. Înălţimea profilului sau a benzii de rulare trebui să aibă o adâncime de cel puţin 9 – 11 mm atunci când sunt noi, iar în cazul în care acestea se tocesc până la aproximativ 4 mm, ele vor trebui schimbate în cel mai scurt timp.
Nerespectarea legii poate aduce amenzi usturătoare de până la 3.300 Ron, de aceea este esenţial ca orice şofer să îşi echipeze la timp maşina cu anvelopele potrivite. Siguranţa pe şosea trebuie să fie o prioritate atât pentru securitatea financiară, cât şi pentru cea fizică.