Atât programa cât și examenele pentru aceste atestate CPI marfă sunt depășite iar în cele ce urmează vom vedea ce modificări trebuie aduse din punct de vedere legislativ astfel încât să fie în concordanță cu normele europene, iar șoferilor profesioniști să li se înlesnească accesul la procesul de acreditare.
Atestate CPI Marfă – Ce modificări trebuie aduse
Introducerea tahografelor digitale în programa pentru atestate CPI Marfă
În acest moment, programa pentru atestatele de transport marfă din România atât CPC dar și CPI prevede lucrul cu diagrama, cu tahograful analogic. Acest aparat nu mai este util noilor șoferi profesioniști întrucât camioanele pe care vor lucra sunt echipate obligatoriu cu tahografe digitale dacă discutăm despre transportul internațional de marfă.
Șoferii profesioniști din păcate ies din școlile de șoferi din România atât pentru pregătirea practică dar și pentru pregătirea teoretică, inclusiv atestate CPI marfă, și nu sunt capabili să-și desfășoare activitatea la noul loc de muncă, necunoscând lucruri elementare precum introducerea datelor manuale după o perioadă de repaus.
Programa pentru aceste atestate CPI Marfă trebuie modificată astfel încât viitorii șoferi profesioniști să fie 100% pregătiți pentru meseria care îi așteaptă. Există în acest moment atât aparate speciale destinate instruirii viitorilor șoferi profesioniști în ceea ce privește lucrul cu tahograful digital, dar și softuri deloc scumpe, ce pot fi achiziționate foarte simplu și rapid de toate centrele de pregătire teoretică acreditate ARR pentru examinare atestate CPI Marfă.
Introducerea orelor de conducere care să simuleze transportul de marfă
În acest moment conducătorii auto obțin atestatul de transport marfă CPI și nu știu să completeze acte, nu știu să lege marfa, nu știu care este diferența dintre a conduce un camion gol și unul încărcat. Astfel, în cadrul cursurilor de atestare profesională CPI ar trebui introduse cursuri practice care să simuleze curse reale efectuate cu camionul.
Eliminarea examenelor pentru obținerea acestor atestate CPI Marfă
Examenele pentru atestate CPI Marfă și CPC trebuie eliminate astfel încât legislația din România să fie aliniată cu cea din UE. Momentan, în țări precum Germania sau Franța, ori țări civilizate non UE precum Anglia, atestatele CPI marfă constau în module de studiu cu prezență obligatorie. La finalul cursurilor, conducătorii auto primesc atestatul CPI fără să susțină vreun examen, aceștia trebuie doar să achite contravaloarea cursului de pregătire profesională.
Această metodă s-a dovedit a fi mult mai eficientă decât examenele propriu-zise întrucât cursanții au ocazia să afle ultimele modificări legislative din domeniul transporturilor, în timp ce își clarifică și eventuale nelămuriri pe care le au referitor la anumite spețe de care s-au lovit în timpul carierei de șoferi profesioniști. Lipsa examenelor și implicit a stresului duce la o mai bună asimilare a informației și elimină din start și posibilitatea de fraudare. În România din păcate, există o mare problemă cu corupția și cu fraudarea acestor examene pentru atestatele profesionale CPI și CPC, un motiv în plus pentru care acestea ar trebui eliminate complet.
Posibilitatea de a da examen pentru atestate CPI Marfă săptămânal
În acest moment, conform calendarului de examinare existent pe pagina oficială ARR, cursanții pot da examen o dată pe lună, ceea ce este foarte puțin și incomod. Un cursant care poate pică examenul CPC sau CPI Marfă poate să mai participe la examinare abia peste o lună, timp în care dacă este cumva angajat ca șofer, nu mai poate profesa. Din acest motiv ar fi imperios necesar ca examenele pentru atestatele CPC și CPI să se susțină săptămânal.