O întrebare destul de pertinentă în contextul în care toate firmele de transport din România urlă că nu găsesc șoferi profesioniști să angajeze, iar televiziunile vuiesc pe această temă vehiculând cifre ridicole de genul 100.000 de șoferi profesioniști lipsă de pe piața muncii din țară. Adevărul este că în realitate, companiile de transport care efectuează transport intern de marfă, chiar și internațional fug de șoferii începători ca dracul de tămâie.
De ce firmele românești nu doresc șoferi începători?
Ei bine, aici ar fi câteva aspecte de discutat. În primul când știm cu toții că școala de șoferi pentru categoriile C, CE este o glumă proastă în România. Deși elevii ar trebui să facă undeva la 40 de ore de conducere, dacă sar de 10 ore la ambele categorii, este o minune de dimensiuni Biblice.
Apoi, după gluma 1 numită școala de șoferi, urmează gluma 2 care se numește atestat profesional de transport marfă CPI, în cadrul căruia viitorii șoferi profesioniști învață cu strășnicie despre tehnologie inventată și folosită în anii 1970, numită diagramă pentru tahografele analogice.
Angajatorii cunosc aceste aspecte și din moment ce pe România sau internațional chiar, dacă aceștia nu lucrează cu echipaje, ne dăm seama cu toții că nu pot fi angajați niște oameni care sunt capabili să meargă cu camionul doar înainte și care sunt pasibili de amenzi de mii de euro, neștiind să folosească tahograful digital. Șoferii profesioniști începători nu cunosc nici măcar cum să introducă date manuale în tahograful digital, ceea ce este absolut ridicol și o rușine.
Unde se pot angaja șoferii începători cel mia rapid?
Singura șansă pentru șoferii profesioniști începători să intre în câmpul muncii imediat după terminarea școlarizării rămân companiile foarte mari care efectuează transport internațional pe comunitate. Există foarte multe companii precum Filip Spedition, International Alexander, Waberer’s, Ewlas Cargo și multe altele care deși discriminează șoferii începători la angajare din punct de vedere salarial, au echipaje cu care pot forma un număr nelimitat de șoferi.
Desigur, cei care doresc să se angajeze la aceste companii trebuie să cântărească bine situația, dacă sunt dispuși să accepte un salariu mult mai mic în perioada de inițiere doar pentru faptul că sunt șoferi începători. La firmele din străinătate nu au loc asemenea practici, însă e destul de dificil de aplicat la ele dacă nu ai pe cineva în acea companie care ori să te recomande ori să te ajute în mod direct cu aplicarea.












