Home Colțul camionagiilor Amenzi pentru casele de expediții care întârzie la plată?

Amenzi pentru casele de expediții care întârzie la plată?

534
0
casele de expediții

Bursele de transport din România au ajuns o glumă proastă din pricina caselor de expediție care după ce că oferă un preț pe kilometru derizoriu, de cele mai multe ori întârzie și la plată. Este o problemă destul de cunoscută în întreaga Europă, motiv pentru care în 2024 s-a dat o directivă care prevede plata serviciilor de transport mărfuri în maxim 30 de zile. Din păcate, această directivă nu a fost încă procesată, nefiind considerată prioritară.

Spania însă nu are timp de așteptat după cei de la Bruxelles așa că și-a făcut propria lege bazată pe amenzi destul de mari pentru casele de expediții care întârzie la plată mai mult de 90 de zile. În Spania se ajunsese la o situație absolut ridicolă în care casele de expediție se obișnuiseră să achite facturile transportatorilor la 120 de zile. Se practică așa ceva și la unele companii din România și este o absurditate colosală.

În octombrie 2021 în Spania apare o lege care permite amendarea caselor de expediții cu până la 30.000 de euro pentru întârzierile la plată. Cu timpul, piața s-a reglat și astăzi în Spania majoritatea companiilor plătesc la o perioadă cuprinsă între 60 și 90 de zile. Știu că poate multora nu vi se pare mult dar trebuie să ne amintim că s-a ajuns la 60 de zile în ideea în care majoritatea plăteau la 120 de zile și chiar peste. Firmele care plătesc la 120 de zile sunt puține rămase.

Spania a creat un fel de registru pentru rău platnici în care sunt înscrise companiile care nu-și respectă termenele de plată. Spre exemplu în cea de-a doua jumătate a anului 2024, 300 de case de expediții au primit amenzi în valoare totală de 720.000 de euro. Asta în situația în care amenzile pentru prima jumătate a anului 2024 depășeau lejer 2 milioane de euro. Iată că această lege funcționează foarte bine în Spania și ar trebui implementată și în România.

Ca și exemple de companii sancționate, conform comunicatelor de presă avem câteva nume mai sonore: D Logistics Iberia, DSV Road Spain și DHL Freight Spain, care au primit amenzi cuprinse între 1000 de euro și 20.001 euro. Aceste amenzi nu au doar scop punitiv dar și preventiv și educațional. Genul acesta de lege trebuie implementată neapărat și în România unde multe case de expediție nu plătesc decât cu amenințări ale declarării incidentelor pe burse.

În România există peste 2000 de case de expediție

Sunt exagerat de multe case de expediție în România și din păcate lucrurile au scăpat de sub control atât ceea ce privește prețul pe kilometru dar și plățile la timp. Intervenția statului este imperios necesară pentru reglementarea acestui sector scăpat total de sub control. Statul trebuie să intervină și să se asigure de faptul că mediul din transporturile de mărfuri este unul sănătos care duce la dezvoltare, nu la faliment.

Dacă aceste case de expediții ar primi amenzi colosale pentru întârzierile la plată, domeniul transporturilor prin burse  și nu numai ar avea mult de câștigat. De asemenea nu ar fi târziu ca statul să vină cu acel tarif minim pe kilometru pe care l-a promis acum 1 an și jumătate transportatorilor. Tariful minim pe kilometru ar scoate din joc peste 70% din casele de expediții din România care nu fac altceva decât să jumulească cât mai mult de pe cursele pe care le prind.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here