Home Editorial Controalele ANAF pe diurnă sunt bune, dar nu în forma aceasta

Controalele ANAF pe diurnă sunt bune, dar nu în forma aceasta

703
ANAF

În ultimul an, au existat foarte multe controale ale ANAF la firmele de transporturi românești, din pricina diurnei. În linii mari, statul, prin ANAF, dorește să impoziteze retroactiv diurna acordată șoferilor de către firmele de transport international de marfă din România, pe ultimii 5 ani. Astfel, firme cu 5-6 camioane s-au trezit că au de dat către stat, peste noapte, sume ridicole de bani, sute de mii sau chiar milioane de euro.

Modul în care este folosită diurna în transportul internațional de marfă, de către firmele românești, clar nu este unul ok. ANAF are dreptate în ceea ce privește faptul că diurna devine o metodă de remunerare a salariatului, ea își pierde scopul inițial pe care oricum nu și l-a atins niciodată.În mod normal, în țările civilizate, diurna nu este niciodată mai mare decât salariul și este folosită în mod expres pentru a acoperi nevoile șoferului aflat în deplasare, la mare distanță de casă.

Ce nu este însă OK legat de aceste acțiuni ale ANAF? Aici sunt câteva aspecte care trebuie discutate un pic mai detaliat.

În primul rând, nu este ok să schimbi regulile în timpul jocului. Nu este moral și nici normal. Până acum cât diurna a fost folosită în modul actual, unde a fost ANAF? De ce nu s-au luat aceste măsuri în urmă cu 5 ani? Am putea specula faptul că ANAF a lăsat intenționat firmele românești în eroare ca să poată în anii următori să le scoată treptat de pe piață, asigurând astfel monopol firmelor mamut, cu sute și mii de camioane, despre care nu a auzit nimeni să fi fost luate la puricat până acum.

În al doilea rând, nu este OK forma aceasta de calcul retroactiv. Cu sume datorate pe 5 ani din urmă, plus dobânzi, plus penalități. În ce țară din lumea civilizată, s-a mai văzut una ca asta? În toate țările serioase, când o instituție a statului care constată o neregulă, vine, dă o amendă și pleacă. Revine apoi la intervale periodice pentru a se asigura de faptul că cel amendat a înțeles care este problema și că s-a pus la punct. Numai în România, vine statul și vrea bani pe 5 ani din urmă. Conform cărei legi???

ANAF nu are o lege care să-i permită să facă asemenea haiducie și, este clar că nu este corect să procedeze într-un asemenea mod. O hoție nu se poate corecta cu o altă hoție. ANAF nu este o instituție care acționează atât de corect cum pretinde. Să ne aducem aminte de ciudatul episod al taxei pe poluare, taxă luată într-o singură tranșă de ANAF, dar în momentul în care UE a obligat România să restituie sumele încasate ILEGAL din această taxă, ANAF a venit și a spus că dă banii înapoi cetățenilor în 5 tranșe, în 5 ani. Nici atunci nu au avut vreo lege care să le permită să-și bată joc de cetățeni într-un asemenea hal, cum nici acum nu au cel mai probabil.

Așadar, treaba cu diurna asta trebuie să se schimbe dar nu așa, cu japca, cum vor cei de la ANAF. Din punctul meu de vedere, singura justificare pentru care ANAF a ieșit la jefuit în acest mod în ultimul an, a fost faptul că sacul cu bani publici s-a cam golit. Din pricina pandemiei, toate firmele s-au dus în cap și salariile bugetarilor, pensille speciale și pensiile nesimțite sunt puse în primejdie. E nevoie de bani la buget și jupuirea celor care-și declară veniturile în România sunt primele victime sigure ale celor de la ANAF.

Căci, la firmele de transport care plătesc taxe la stat, știu să vină grămadă, mai puțin se duc pe la interlopii cu averi de sute de milioane de euro, nedeclarați, pentru care nu au plătit în viața lor vreun impozit.

Previous articleCum alegem un brad de Crăciun artificial DE CALITATE?
Next articleCele mai mari școli de șoferi din România, după numărul anual de elevi
Impatimit al automobilismului, adept al condusului corect si al disciplinei in trafic.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.