Există un deficit uriaș de șoferi profesioniști pe piața muncii din România, cifrele oficiale indică o lipsă de aproximativ 70.000 de angajați. Multă lume se întreabă de ce există un deficit atât de mare iar răspunsul este unul cât se poate de simplu: tinerii nu mai sunt atrași de șoferia pe comunitate. Din cele 70.000 de posturi de șoferi necesare, peste 80% sunt necesare pentru firmele românești care fac transport internațional de marfă. Ce se întâmplă, de ce nu mai doresc șoferii români să lucreze pe comunitate? Ei bine, motivele sunt interesante și în cele ce urmează le vom dezbate pe fiecare.
2 motive pentru care tinerii NU mai sunt interesați de munca pe comunitate
- Salariile nu mai sunt văzute la fel de mari ca în trecut, considerând alternativele
Dacă astăzi un șofer profesionist care face comunitate duce acasă 2500 de euro pe lună, un tânăr care lucrează 10-12 ore pe zi într-o fabrică din Franța se alege cu 1700-2000 de euro pe lună, ajungând seară de seară acasă. Odată cu aderarea României la UE, piața muncii din Occident a fost testată pe toate palierele și în timp, din cauza faptului că meseria de șofer profesionist nu a primit o salarizare superioară, a început să dispară din lista intereselor tinerilor.
- Pericolele sunt din ce în ce mai mari, riscurile au devenit ridicole
Ne amintim cu toții de drama șoferului Mihai, înjunghiat într-o parcare din Franța de către hoți. Parcările nu mai sunt sigure nicăieri. Riscurile meseriei de șofer profesionist internațional sunt oricum uriașe lăsând la o parte hoții. Pur și simplu nu merită aceste riscuri pentru toți banii din lume. Dacă nu sunt hoții prin Franța sunt imigranți, sau cine știe ce nebuni în libertate poți să nimerești prin parcări. Tinerii vor să-și trăiască viața, nu vor să moară degeaba prin străini.
În linii mari, tinerii au alternative și sunt oarecum obligați să le găsească din moment ce se petrec atât de multe nenorociri prin parcările „super securizate” ale Europei Occidentale. Ce urmează? Bună întrebare!
Probabil situația va fi pusă la punct în următorii 10 – 15 ani, când vor începe să circule primele autocamioane autonome. Până atunci, patronii companiilor de transport nu vor putea fi convinși că riscurile meseriei de șofer profesionist costă mult peste 2500 euro/lună.