Home Colțul camionagiilor 21 de lucruri pe care trebuie să le știi despre comunitate

21 de lucruri pe care trebuie să le știi despre comunitate

320
0
munca pe comunitate

Munca de șofer profesionist pe comunitate pare încă să fie visul multora prin care se văd realizați în viață însă în realitate acest tip de job devine un stil de viață care are atât plusuri cât și minusuri.

Cei care doresc să devină șoferi profesioniști și să plece pe comunitate trebuie să ia act de cel puțin 21 de lucruri legate de acest stil de viață despre care nimeni nu prea povestește în mediul online.

21 de lucruri pe care trebuie să le știi despre comunitate

  1. Șoferul este plătit cu diurnă, salariul este mai mic decât diurna. Cam acesta este paradoxul salarizării șoferului profesionist român, în România. România este singura țară din Uniunea Europeană unde salariul poate fi mai mic decât diurna. Diurna e o formă de salarizare ilegală pentru evitarea taxelor care trebuie date la stat. În acest moment, diurna neimpozabilă poate fi acordată în cuantum de maxim trei salarii brute de încadrare.
  2. Pensia pe care șoferul o va primi va fi una puțin peste pensia minimă. Din păcate șoferii profesioniști care activează pe comunitate la firmele românești vor avea parte de o pensie foarte mică atunci când vor ajunge la bătrânețe, întrucât majoritatea contractelor de muncă sunt semnate pe salariul minim pe economie. Contribuțiile mici vor aduce în prim plan și o pensie din care fostul șofer profesionist nu va putea să trăiască.
  3. Perioada zilnică de muncă poate să fie de 15 ore. Majoritatea firmelor de transport internațional au obiceiul să tragă pe șoferi cât le permite Regulamentul 561, adică maxim 15 ore pe zi. Contractul individual de muncă semnat pentru 8 ore nu mai este luat în considerare. Șoferii profesioniști care muncesc pe comunitate pot acumula un număr dublu de ore lucrate față de cele stipulate în contractul individual de muncă.
  4. Condițiile de igienă de pe comunitate sunt precare. Parcările sunt insalubre și put a pișat, dușurile și toaletele sunt murdare și rar de tot ai ocazia să faci o baie în condiții ideale de igienă. Cât despre posibilitatea de a-ți spăla hainele, mașinile de spălat sunt destul de rare și constă destul de mult. Cu alte cuvinte, condițiile de igienă disponibile celor care merg pe comunitate sunt destul de precare.
  5. Riscurile practicării meseriei de șofer pe comunitate sunt mari. Aici nu mai discutăm despre riscul de a muri într-un accident rutier, din moment ce jumătate din timpul unei zile ești la volanul unui camion, discutăm și despre posibilitatea de a muri prin parcările pline de imigranți ilegali, de hoții de marfă sau de motorină. Europa din păcate nu mai are parcările securizate pe care le avea cândva, cred că ne aducem cu toții aminte de drama șoferului Mihai, ucis de hoți într-o parcare din Franța.
  6. Șoferii de pe comunitate duc o luptă continuă cu singurătatea. Nu este lucru simplu să stai singur într-o cabină de patru metri pătrați. Sentimentul de singurătate este foarte apăsător în special pentru cei care lasă acasă prieteni sau familii. Se spune că meseria de șofer profesionist pe comunitate nu este recomandată familiștilor, cu toate că veniturile salariale de până la 3500 de euro par destul de motivante.
  7. Șoferii trebuie să știe să gătească mai bine ca o femeie. Munca pe comunitate presupune revenirea în țară la minim 4 săptămâni. În tot acest timp, șoferul profesionist trebuie să fie capabil să aibă grijă de el în ceea ce privește hrana. Deși multă lume face mișto de butelia șoferului comunitar, aceasta este cea mai sigură sursă de sănătate pentru acesta. O masă caldă măcar o dată pe zi este mai mult decât recomandată iar sandviciurile din PECO sunt prea scumpe și prea fade pentru a energiza un șofer profesionist.
  8. Discutăm despre cea mai amendată meserie din lume. Șoferii care lucrează pe comunitate trebuie să se adapteze regulilor țărilor pe care le tranzitează. Discutăm aici atât despre limite de viteză dar și despre legi legate de dumpingul social. Nu este nicio afacere să te chinui pe camion în țări străine precum Hristos pe cruce pentru ca la final de lună să dai bani de la tine pentru a achita diferite amenzi.
  9. Este imperios necesar actul adițional pentru diurnă. Actul adițional pentru diurnă este singurul document care te poate pune la adăpost de țepele cu banii date de firmele de transport. Deși multor șoferi profesioniști li se spune la angajare că diurna este 90 de euro pe zi, dacă în contractul individual de muncă este stipulată diurna de 40 de euro, nu numai că șoferul profesionist nu are ce face dacă nu i se acordă diurna de 90 de euro, dar dacă i se acordă mai mult de 40 acesta poate fi acționat în instantă pentru recuperarea diferenței.
  10. Firmele de transport dau țeapă pentru ultima lună lucrată. Șoferii profesioniști începători trebuie să fie conștienți de această mizerie care se petrece la firmele românești, firme care refuză să mai dea banii munciți de șoferi pe ultima lună atunci când aceștia decid să plece din companie. Din păcate legea nu este în favoarea angajatului în România, iar la nevoie instituțiile de control ale statului precum ITM devin dușman direct al angajatului dacă compania azvârle o mică șpagă în joc.
  11. Statul pe cabină creează starea de anxietate socială. În general singurătatea și ruptura de prieteni și familie naște anumite boli psihice. Anxietatea socială este doar una dintre ele, majoritatea șoferilor profesioniști devin depresivi după foarte multe luni petrecute la cabină. Anxietatea socială se manifestă prin frica de a mai sta în jurul oamenilor, este un disconfort cauzat de schimbarea bruscă a stării de sălbăticie.
  12. Este un mod destul de bun de a strânge niște bani frumoși. Munca pe comunitate poate să fie modul perfect pentru a strânge niște bani frumoși, mai ales atunci când vine vorba despre echipajele formate din soț-soție. Există firme care plătesc 6000 de euro pe cabină, ceea ce ar însemna un venit familiar net anual de 72000 de euro. Practic, nu oricine are ocazia să câștige un apartament în București în fiecare an.
  13. Poți scăpa de popririle băncilor sau ale ANAF-ului. Foarte mulți cetățeni decid brusc să se reprofileze spre meseria de șofer profesionist în momentul în care se confruntă cu popririle venite din partea băncilor, a executorilor judecătorești sau a ANAF-ului. Din ce cauză? Ei bine, salariul șoferului profesionist comunitar este format din salariul minim pe economie care poate fi poprit, de maxim 2200 RON net, și restul diurnă până la 3000 de euro net pe lună. Diurna nu este supusă popririlor.
  14. Ai într-o oarecare măsură șansa să fii „turist plătit”. Titulatura de turist plătit este oarecum ironică, întrucât majoritatea repausurilor săptămânale reduse sau normale șoferii profesioniști vizitează doar parcări aflate la kilometri buni de orașele principale. Cu toate acestea, cu ajutorul trotinetelor și bicicletelor electrice, foarte mulți șoferi profesioniști reușesc să se deplaseze pe distanțe mari față de parcare atât pentru aprovizionarea cu alimente dar și pentru a vizita obiective turistice de renume.
  15. În România nu există sindicate care să apere drepturile șoferilor. Este destul de trist ce se întâmplă pe piața muncii din România, cel puțin în sectorul privat, unde pur și simplu nu există sindicate care să vegheze asupra respectării drepturilor salariale ale șoferilor profesioniști. Din această cauză și firmele de transport au început să tragă foarte multe țepe cu banii, în special atunci când vine vorba despre plata ultimului salariu în cazul în care șoferul decide să schimbe firma.
  16. Ca șofer începător vei fi discriminat la angajare. Din păcate singurele firme care angajează șoferi începători sunt firmele mari și ele nu fac acest lucru ca să ajute pe cineva, ele fac acest lucru ca să jupoaie niște oameni de bani. Venitul salarial al unui șofer profesionist începător va fi undeva la maxim 2300 – 2400 de euro NET, comparativ cu 3200 – 3500 euro pe lună cât câștigă pe comunitate un șofer profesionist cu foarte multă experiență.
  17. Munca de șofer profesionist în echipaj înseamnă perioadă de serviciu de 21 de ore. Munca în echipaj este foarte obositoare și din păcate este singura modalitate pentru ca un șofer profesionist începător să acumuleze ceva experiență. În echipaj perioada zilnică de serviciu ajunge la 21 de ore, timp în care șoferul începător nu are voie să doarmă. Acesta trebuie să stea pe scaunul din dreapta și să aștepte rândul său la volan. În timpul conducerii în echipaj nu există nici pauze.
  18. Atestatul ADR nu-ți va aduce niciun beneficiu financiar. Deși multe firme de transport menționează în anunțurile de angajare faptul că atestatul ADR reprezintă un avantaj la angajare, în realitate șoferul nu primește nimic în plus la salariu. Companiile preferă șoferii cu atestat ADR pentru că pot face mai mulți bani pe spinarea lor, fără să le ofere vreo recompensă în schimb.
  19. Vei fi constrâns sau chiar șantajat să folosești magnetul. Cea mai mare problemă a firmelor de transport românești se leagă de concurența neloială, de faptul că acestea nu știu cum să atragă clienți decât promițându-le timpi de tranzit imposibili sau prețuri derizorii. În realitate, cel care trebuie să facă imposibilul pentru a ajunge la destinație în timp util va fi șoferul, constrâns ulterior de patronul firmei sau de dispeceri să facă ilegalități precum folosirea magnetului, a telecomenzii sau a altui card tahografic.
  20. Ca și angajat nu ai nicio șansă să negociezi contractul de muncă. Relația angajat – angajator ar trebuie să fie una echitabilă, una în care ambii parteneri sunt mulțumiți. Din păcate, firmele de transport nu tratează angajații cu echitate, din contră, mulți patroni se consideră superiori și în micimea lor chiar consideră că au salvat pe cineva de la moartea prin înfometare dacă-i acordă un loc de muncă. Contractele de muncă rare ori sunt negociabile când vine vorba de niște entități comerciale obișnuite să fie mereu în câștig.
  21. Firmele de transport au obiceiul să jumulească șoferul de bani. Pentru ce anume? Ei bine, aici discutăm despre oglinzi lovite, cauciucuri sparte, furturi de motorină, depășire consum de motorină standard deși niciun producător de camioane nu oferă un consum măcar estimativ, întârzieri la încărcare / descărcare și așa mai departe. Este foarte posibil ca un șofer profesionist începător să fie pus în situația să lucreze pe aproape nimic dacă decide să lucreze pe comunitate.

Acestea sunt cele mai importante 21 de lucruri pe care viitorii șoferi profesioniști trebuie să le cunoască despre firmele de transport și despre munca pe comunitate. Dacă credeți că am omis ceva, aștept comentarii în secțiunea de sub articol.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here