Camioanele europene au până la 770 de cai putere (Scania), o cifră absolut fabuloasă din toate punctele de vedere însă întrebarea de bază este de ce au atât de mulți cai comparativ cu cele americane?
Camioanele americane sunt echipate majoritatea cu motoare Cummins care în varianta X15 ajung până la 605 cai sau Detroit care ajung maxim până la 600 de cai putere cu toate că aceste vehicule sunt mult mai mari și mai grele decât camioanele europene.
Există însă câteva motive pentru care motoarele camioanelor europene sunt mult mai mari decât motoarele camioanelor americane, haideți să vedem câteva dintre ele.
De ce camioanele europene au mai mulți cai decât cele americane?
- Limitele de greutate. Camioanele americane nu au nevoie de atât de multă putere.
Limita de greutate pentru camioanele americane în SUA este de 80.000 lbs, adică puțin peste 36 de tone în ceea ce privește masa totală maximă autorizată. Un motor de maxim 500 de cai se descurcă de minune cu maxim 36 de tone.
În Europa lucrurile stau mult altfel, sunt atâtea țări și fiecare are regulile sale în ceea ce privește greutatea maximă admisă pe șosele. În Suedia spre exemplu masa totală maximă autorizată poate să fie de 60 de tone (132000 lbs) iar în situații excepționale camioanele suedeze pot tracta până la 90 de tone, aproape 200.000 lbs. În Finlanda, masa maximă totală autorizată pentru camioane este de 76 de tone și se experimentează transportul cu maxim 90 de tone în acest moment. Există și cazuri în care se pot transporta maxim 104 tone în Finlanda.
În restul țărilor EU, masa maximă totală autorizată a camioanelor este cuprinsă între 40 și 44 de tone, mult peste greutatea maximă admisă pe drumurile din Statele Unite. Este evident faptul că în Europa sunt necesare motoare mult mai puternice pentru a face față greutății.
Cele mai mari motoare europene sunt cel de la Volvo de 16.1 litri, 750 de cai și 3550 Nm cuplu, alături de motorul V8 de la Scania de 770 de cai, care dezvoltă un cuplu maxim de 3700 Nm.
- Infrastructura și relieful. Camioanele europene se luptă cu provocări foarte mari.
Relieful SUA comparativ cu cel din Europa diferă foarte mult. SUA spre exemplu este un continent destul de plat, iar drumurile sunt lungi și destul de late. Există evident și în SUA drumuri de munte abrupte dar mult mai puține față de Europa.
Relieful din Europa se poate schimba drastic în doar câțiva kilometri. Există drumuri cu înclinare destul de mare care necesită destul de mulți cai putere pentru a putea fi urcate în siguranță, mai ales când ansamblul ajunge la 44 de tone ca și greutate.
În plus, SUA este o țară mult mai mare decât Uniunea Europeană, suprafața ei este de fapt dublă. Astfel, transporturile grele sunt expediate prin intermediul trenurilor pentru a ajunge mai repede la destinație.