SHARE

Astăzi, 12 aprilie 2016 intră în vigoare ordinul 625/1154/2016 pentru aprobarea procedurii de restituire a sumelor prevăzute la articolele 7, 9 și 12 din Ordonanța de Urgență 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, precum și a sumelor stabilite de instanțele de judecată prin hotărâri definitive . Întrebarea pe care mulți o pun, este dacă se aplică pentru toată lumea.

Încă din titlu, vedem că se face referire expresă la doar 3 articole din OUG 9/2013, dacă veți citi textul veți observa că denumirea timbru de mediu lipsește cu desăvârșire din anumite contexte. Însăși cererea de restituire conține un text care lasă loc de interpretare în ceea ce privește timbrul de mediu. De ce este important acest lucru? Pentru că e posibil ca doar unii cetățeni să își poată recupera banii și discutăm aici despre cei care au achitat formele taxei stipulate încă de la începutul textului procedural. Astfel, de-a lungul timpului taxa aceasta stupidă a purtat denumirile:

  • Taxa specială pentru autoturisme și autovehicule
  • Taxa pe poluare pentru autovehicule sau taxa pe emisiile poluante
  • Timbrul de mediu

Ei bine, în această lege se vorbește despre primele două denumiri, mai puțin spre deloc despre timbrul de mediu. Din punctul meu de vedere, la cum se interpretează acest text, cei care și-au înmatriculat autovehiculele pe timbrul de mediu nu vor beneficia de returnarea banilor, ci doar cei care au plătit taxa pe poluare. Probabil se vor face lămuriri în zilele ce urmează pe măsură ce oamenii se vor duce cuminți să depună actele la Registratura ANAF.

Care sunt sumele ce se pot restitui conform acestui ordin, 625/1154/2016

  • Sumele din taxa specială pentru autoturisme/taxa pe poluare/taxa pe emisii poluante
  • Diferențele de timbru de mediu în cazul contestării acestuia
  • Valoarea reziduală a timbrului de mediu pentru autovehicule

Ei bine, acea valoare reziduală este cea care din nou, aruncă ambiguitatea în text pentru că valoarea reziduală a timbrului reprezintă  suma care ar fi plătită pentru respectivul autovehicul dacă acesta ar fi înmatriculat la momentul scoaterii din parcul auto național, calculată în baza legislației după care s‐a stabilit cuantumul taxei datorate la momentul înmatriculării, în lei la cursul de schimb valutar aplicabil la momentul înmatriculării sau transcrierii dreptul de proprietate asupra unui autovehicul rulat, folosindu‐se vârsta vehiculului de la momentul scoaterii din parcul auto național.

Deci, să înțeleagă din ea cine vrea ce poate… Eu înțeleg că îți iei banii înapoi pe timbrul de mediu dacă radiezi mașina.

Nu vei primii banii dacă ai datorii la stat

Ca să fie foarte clar, la capitolul 1 punctul 1.7, este stipulat că dacă acel contribuabil care cere restituirea taxei pe poluare are datorii la stat, acesta va primii doar diferența de bani după ce ANAF-ul reține datoria. Va primi dacă va mai avea ce, în funcție de caz… Deci, dacă vă știți cu datorii pe la stat, ori vă scăpați de ele prin intermediul acestei restituiri, ori veți primi doar diferența în cazul în care datoriile către ANAF sunt mai mici de cât suma ce urmează să fie restituită.

Care sunt actele necesare dosarului pentru restituirea taxei pe poluare

Bineînțeles, ca de fiecare dată când vine vorba de stat, e vorba de dosare. Pregătiți-vă de stat la coadă, de cumpărat acel dosar cu șină care cred că ne este specific ca nație… Veți avea nevoie de:

  • Cererea de restituire propriu-zisă
  • Actul de identitate
  • Documentul care atestă plata taxei speciale pentru autoturisme și autovehicule, a taxei pe poluare pentru autovehicule sau a taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule (din nou, după cum puteți observa, lipsește denumirea timbrul de mediu)
  • Copia cărții de identitate a autovehiculul și a certificatului de înmatriculare, alături de originale

Cât timp aveți la dispoziție pentru a cere restituirea taxei

Ei bine, în lege se specifică 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului următor în care a intrat în vigoare Ordonanța 40/2015. Așadar, de la 1 ianuarie 2016 aveți la dispoziție 5 ani ca să depuneți dosarul pentru restituirea taxei pe poluare sau taxei speciale  pentru autoturisme. Asta înseamnă cred că anul 2021.

În cât timp statul îți va restitui banii

Aici vine vestea proastă și apare bătaia de joc din partea statului. Statul a luat banii într-o secundă, dar vrea să îi dea înapoi în 5 ani. Și stați că asta nu e tot, în 5 ani în 5 rate egale… Deci statul va da înapoi, cu țârâita astfel încât să nu puteți face nimic cu miile de lei luate abuziv într-o singură tranșă. O nouă bătaie de joc la adresa cetățeanului, o mizerie. Au luat banii ilegal, Europa a forțat statul să îi dea înapoi dar ei îi returnează în 5 ani? Nici nu-mi vine să mai scriu la acest articol când mă gândesc la mizeria asta ordinară.

În primul rând, după ce ați depus toată hârțogăria, ANAF va analiza dosarul în 45 de zile de la data înregistrării cererii de restituire. O lună și jumătate doar pentru analiză.

În al doilea rând, este vorba de 5 tranșe egale, în fiecare an câte o tranșă reprezentând 20% din contravaloarea totală  a taxei pe poluare. Dacă ați depus cererea de restituire în primul semestru a anului veți primi prima tranșă în aprilie, dacă ați depus cererea în semestrul doi, prima tranșă va veni în luna noiembrie.

Vor exista oameni care să ceară restituirea sub această formă?

Ei bine, după cum e făcută legea ca să descurajeze, nu știu pentru că acest cuantum al taxei pe poluare nu este atât de mare. Discutăm de obicei de maxim 2500 RON, pe care îi primești înapoi câte 600 de lei pe an și asta doar dacă nu ai datorii la stat. În plus, e foarte greu să vinzi mașina dacă nu are această taxă plătită. Pe piața de second hand toată lumea fuge de mașinile cu taxa recuperată. Să nu mai zic despre faptul că la cum este formulată legea, încă nu se știe dacă este valabilă pentru cei care au achitat timbrul de mediu, nu taxa pe poluare. Cei care au plătit taxa pe poluare sau prima formă a taxei și-au recuperat deja banii în tribunale.

Evident există multe voci care spun că „e bine și așa de cât deloc”, însă din punctul meu de vedere este o umilință prea mare. Să te duci să iei ca milogul niște bani de la stat care ți-au fost luați cu japca, ilegal, mi se pare destul de josnic. În plus, câteva sute de lei pe an nu sunt o sumă colosală cu care să poți face ceva, eventual să plătești tot dările către același stat, că nu cred că a achitat cineva timbru de mediu de mii de euro…

Voi reveni cu lămuriri pe măsură ce acest ordin va fi implementat, or să apară clarificări legate de timbrul de mediu, cuvinte destul de ciudate care cam lipsesc din acest text de lege. Puteți descărca de aici ordinul 625/1154/2016, care conține și anexele referitoare la diferitele cereri pe care trebuie să le depuneți. Inclusiv cererea de restituire.

Articole Asemănătoare

Poveștile cu care românii încearcă să păcălească alți români – ... Naivitatea românilor este de cele mai multe ori cel mai mare defect al acestei nații, unul care le poate aduce o pagubă destul de serioasă atunci când oamenii pornesc în căutarea unei mașini second hand, online. Există foarte ...
De ce nu e o idee bună să cumperi mașini care au fost reparate? Indife... Să cumperi o mașină care a fost accidentată și reparată nu este o idee bună, chiar dacă proprietarul îți propune o mega afacere, un preț mult mai mic decât cel al pieței. O să discutăm în cele ce urmează de ce nu e bine să cumperi...
Ce riști dacă circuli fără asigurare RCA valabilă? Nu știu dacă vestea următoare ar trebui să te șocheze sau nu, dar peste 30% dintre autoturismele care circulă pe străzile din România nu au asigurare RCA. Unele sunt cu numere străine și le-a expirat asigurarea, altele sunt înscri...
Cât costă schimbul de ulei și de ce unii preferă să-l facă în fața blo... Posesorii de autovehicule din România se împart în două mari categorii: șoferii și mecanicii. Din păcate, e un trend ca cel care-și cumpără mașina să încerce pe cât posibil să o repare de unul singur de fiecare dată când are o pro...
Redresoarele auto de 70 ron. Poti avea incredere in ele? Iarna se da startul pentru redresoarele auto. Bateriile incep sa tina din ce in ce mai putin curent din cauza temperaturii si a uzurii, iar noi, proprietarii de masini care nu mai pornesc la prima ora suntem nevoiti sa gasim o sol...

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.