Atunci când te lasă bateria la mașină (în special iarna) ești nevoit să cumperi un acumulator nou dar dacă nu ești prea legat sau pasionat de acest domeniu auto, o să ai o mică mare dilemă. Ce marcă de baterie trebuie să cumperi pentru mașina ta astfel încât să fie totul în regulă? Te uiți lung pe bateria care tocmai a cedat și constați cu stupoare că nu scrie nimic în afară de specificațiile tehnice, pare o baterie no name, fără nici o emblemă sau siglă pe ea.
Nu te speria, așa sunt bateriile puse pe mașini în fabrică. Din păcate, lipsa unui brand poate să-i încurce pe unii rău de tot mai ales când observă prețuri diferite.
De exemplu, veți vedea că există pe net sau în magazinele din oraș baterii auto de 55ah cu prețuri începând de la 150 de lei. Având o mașină pe benzină, cu motor micuț, de 1000cmc – 1400 cmc, o baterie auto de 55ah este suficientă. Sincer să fiu, eu am avut și de 45ah și a fost destul de bună. Problema care apare acum este marca. Varta, Bosch sau Rombat? Cam acestea sunt cele trei mărci predominante existente prin magazinele online și prin cele din oraș și multă lume ar spune că trebuie musai un Bosch sau Varta pe mașină dacă te respecți. Acestea par a fi cele mai bune…
Dar oare așa să fie? Ei bine, din punctul meu de vedere, nu chiar. Foarte multă lume fuge de Rombat pentru că au auzit că sunt românești și ca orice lucru românesc, e slab calitativ. Acest lucru nu este adevărat. Eu am avut baterie Rombat pe mașină și nu a fost nici o diferență între ea și o Varta.
Singura diferență a fost la buzunar, Varta costă cu cel puțin 30% mai mult. Din punctul meu de vedere nu merită investiția într-o baterie de aceeași capacitate doar pentru că are o altă emblemă pe ea, mai ales că Rombat vinde baterii chiar și cu 3 ani garanție, în timp ce la Bosch sau Varta ai garanție maxim 24 de luni. Până la urmă, atât timp cât face același lucru ca un Bosch, interesul tău este să fie cât mai ieftină sau să aibă garanție cât mai mare…
Bateria cea mai buna este cea care are garantia cea mai mare.
Multi aleg baterii de firma cum este Varta sau Bosch dar ai garantia ca este una originala?
Sau ai garantia ca este de aceeasi calitate ca cele vandute in Germania?
Preferabil este achizitia unei baterii de la Rombat sau Caranda, producatorii romani de baterii din mai multe motive.
1.Au realizat retehnologizarea, acum se utilizeaza la productia bateriilor echipamente la aceasi nivel tehnologic ca si cele de la VArta.Asta inseamna o calitate crescuta si o rata mult mai mica de defecte.
2.Sunt firme romanesti care produc in tara si au o retea de distributie la nivel national, asta inseamna ca in cazul unor probleme cu bateriile in garantie acestea se rezolva rapid.
Nu acelasi lucru se poate spune de bateriile luate din supermarket sau de la alte magazine la care trebuie trimise bateriile la importator.
3. Pretul.
Desi bateriile sunt consumabile care se schimba cam la 5ani, in pret se adauga si reclama pentru firma.
4.Cercul vicios.
Pentru bateriile realizate in tara, banii raman in comunitate, cel care plateste bateria da banii producatorului, care foloseste banii sa plateasca salariile angajatilor si sa cumpere materiile prime, subansamblele si transportul lor de la alte firme din tara si toti platesc taxe.
Se formeaza un cerc in care banii se pastreaza in interior.
In momentul in care se cumpara baterii de import, cercul se sparge si banii pleaca in alte parti, contribuind la bogatia lor si la saracia ta.Pentru ca banii aceia nu sunt folositi pentru a cumpara produse de la tine pentru a se intoarce valoarea inapoi si se formeaza un cerc vicios in care banii se aduna in interiorul cercului, dar tu nu faci parte din cerc, esti undeva departe la exterior.
INTRETINEREA Bateriilor
Bun, ai cumparat o baterie noua si acum? Cun procedezi pe mai departe?
Pentru a pastra bateria in conditii cat mai bune pe o perioada lunga trebuie luate in considerare cateva masuri de prevenire.
Daca masina circula preponderent in oras, este preferabil ca odata pe luna, sa se faca un drum mai lung (50-100km dus) pentru ca motorul sa se incalzeasca, sa intre in regim normal de lucru si sa arda depunerile de calamina datorate circulatiei din oras cu drumuri scurte unde motorul nu apuca sa se incalzeasca suficient.Drumurile scurte si dese din oras descarca bateria si aceasta nu apuca sa se reincarce suficient, asa ca in cateva luni, sau cu precadere iarna, cand frigul reduce capacitatea bateriei, daca este si descarcata, apar surprize ca masina sa nu porneasca sau sa apara in bord baterie descarcata si computerul de bord sa refuze pornirea.
Daca nu exista posibilitatea ca in week-end ( odata pe luna) sa iesi la iarba verde sau sa vizitezi rude mai indepartate, atunci macar primavara si toamna cate o calatorie mai lunga este benefica pentru sanatatea masinii.
Daca ai grija de masina ta, in special cu circulatia preponderent prin oras, la o utilizare zilnica este preferabil ca odata la 2-3luni bateria sa fie pusa la incarcat.
Starea ei se poate monitoriza cu aparatele din bord sau cu un voltmetru suplimentar montat in mufa de la bricheta.
O baterie incarcata are o tensiune de peste 12,6v iar cand ajunge la 12,2v este semnalul ca trebuie incarcata.Daca are sub 11,8v bateria este descarcata complet si trebuie imediat pusa la incarcat.
Pentru pastrarea in stare buna a bateriei pe o perioada cat mai lunga trebuie ca sa se evite descarcarea completa si daca totusi aceasta apare, trebuie pusa la incarcat cat mai rapid.
Daca bateria ramane descarcata pentru perioade mai lungi, se sulfateaza si placile se degradeaza.De aceea o baterie descarcata si tinuta asa cateva zile(mai ales iarna)i-si reduce mult din durata de viata si poate sa apara surpriza ca iarna viitoare sa cedeze si sa fie nevoie de una noua.
La pornire, bateria nu trebuie sa fie abuzata, daca masina nu pleaca “la sfert de cheie” atunci este cazul de o vizita la mecanic.Daca dai ca disperatu la automat si tii 5-10 secunde masina pe demaror atunci bateria se descarca puternic.Dupa cateva reprize trebuie pusa la incarcat, daca nu, data viitoare dupa 2-3chei bateria moare.Cu cat mai mult abuzezi bateria cu atat mai repede ai surpriza sa o distrugi.
Aveti grija de bateriile voastre si acestea o sa va scuteasca de surprize neplacute.
De aceasta dilema m-am lecuit! Povestea este lunga, asa ca voi veni doar cu concluzii.
Am avut o baterie Rombat care m-a tinut 8 ani si 11 luni!!!NU, nu este o poveste! Si vin cu completarea: a fost o baterie NOUA la o masina NOUA (Dacia, desigur). Apoi am mai avut numai baterii, desigur, ROMBAT, dar , ATENTIE, nu m-au tinut mai mult de 30 luni. De ce? Simplu: bateriile puse pe masini noi sunt FOARTE bune; NU si cele cumparate din magazin. Parerea mea a fost confirmata si de un colaborator la firmei ROMBAT!
In curand trebuie sa schimb bateria. Sigur NU va fi ROMBAT!!!
De regula sunt patriot, incerc sa cumpar produse romanesti. Dar la baterii m-am fript de multe ori. So…
cand am cumparat BMW-ul E34 n-avea nici cauciucuri de vreun fel iarna ori vara, nici baterie buna… i-am cumparat VARTA DYNAMIC BLACK DE 90Ah si pana acum in 2 ani jumate n-au fost nici un fel de probleme! si fac vreo 50 km zilnic sau mai mult cateodata! dupa fiecare drum de-asta de maxim 50 km voltajul bateriei dupa ce opresc masina este peste 12.6 volti intotdeauna! inainte de pornire are 12,3-12,4 volti iar masina porneste la prima cheie fara probleme ,chiar si la minus 16 grade celsius, pe testatelea ca n-am avut de ales… era luni,trebuia sa ajung intr-un loc dimineata devreme iar la ora aia 5:45 cam atatea grade erau de incepeam sa-mi pun si eu intrebari “OARE PORNESTE DUPA 2 ZILE DE STAT IN FRIG MINUS 10-16 GRADE CELSIUS?!” la prima a luat-o fara prea multa “invarteala” de electromotor… cand vine vorba de baterii VARTA gama profesionala sunt cele mai bune/longevive! nu ca as avea ceva cu ROMBAT sau alti producatori,dar majoritatea amicilor mei cu multe masini la activ ,VARTA au folosit mereu si dupa ani de exploatare a masinii tot cu bateria aia au vandut masina… fiecare cumpara ce doreste sau crede ca-i bun pentru el! ca de obicei in viata…