În momentul în care ieși din casă și arunci o privire pe străzile oricărui oraș din România observi două lucruri: faptul că numărul mașinilor este unul infernal și faptul că numărul mașinilor noi este relativ mic. Am putea spune că suntem o țară bazată pe autoturisme second hand și în ciuda faptului că mulți ar scuza acest fapt pe seama sărăciei, știm cu toții că multe mașini second hand cumpărate de români depășesc cu mult prețul unui autoturism entry level nou.
Vom discuta în cele ce urmează despre motivele principale pentru care românii preferă piața second hand, despre motivele principale pentru care românii nu cumpără mașini noi.
De ce nu cumpără românii mașini noi?
Ca să răspundem la această întrebare, trebuie mai întâi să clasificăm românii în mai multe categorii distincte, după cum urmează:
- Cei care au bani de mașină nouă dar nu doresc o mașină entry level
- Cei care nu au bani de mașină nouă și nici nu-și doresc una
- Cei care nu au bani de mașină nouă dar își doresc una
Cei care au bani de mașină nouă dar nu doresc o mașină ieftină sunt acei oameni care cheltuie peste 15.000 de euro pe o mașină second hand. E clar, cu 15.000 poți cumpăra o mașină nouă dar ei preferă un BMW, un Audi sau un Mercedes vechi de 8-10 ani. Pentru o bună parte din români contează foarte mult confortul și imaginea pe care o mașină ți-o poate crea într-o societate bazată pe prejudecăți și pe cultul frumosului. Acesta este motivul pentru care pe străzile din România există foarte multe mașini second hand destul de scumpe.
Urmează apoi cei care nu au 10.000 de euro pentru a cumpăra un Logan sau un Renault Clio și nici nu-și doresc așa ceva. Discutăm despre cei care țin în picioare piața auto second hand cuprinsă între 1000 și 5000 de euro. Nu toată lumea are în plan să-și cumpere lucruri noi așa că nu e de mirare de că în România există o piață second hand atât de dezvoltată.
Ultimii, cei mai numeroși sunt probabil cei care au un autoturism second hand și doresc să-și cumpere măcar un Logan nou, dar nu își permit unul nici măcar în rate. Atunci când ai o mașină veche în care ești nevoit să bagi mereu bani cam înțelegi cât de importantă poate să fie o mașină nouă pentru care primești garanție și toate cele. Problema este că majoritatea celor care gândesc în acest mod, celor care conștientizează care sunt avantajele unei mașini noi comparativ cu una second hand indiferent de marcă, nu au bani de mașină nouă. Ei nu pot să strângă 8000 de euro pentru un Logan și nici în rate nu-l pot cumpăra. De ce nu se pot cumpăra mașinile în rate? Pentru că sistemul este făcut în așa fel încât la final, să o plătești cu vârf și îndesat, asta dacă-ți permiți ratele. Dacă cumva vrei să faci rate pentru un Logan, o să ai de plătit peste 1000 de lei/lună timp de 5 ani pentru că deși o să dai ceva avans, intră pe fir CASCO + dobânda de la creditul bancar, două cheltuieli venite în plus în cârca celui care ar vrea o mașină nouă și ar fi dispus să o cumpere în rate.
Așadar, ca să concluzionăm. De ce nu-și cumpără românii mașini noi? Cei care își permit nu vor troace iar cei care nu-și permit dar își doresc un Logan sunt ținuți departe de dobânzile bancare și de ratele mult prea mari, de prețurile de fapt mult prea mari pentru buzunarele lor. Statul nu se implică cu nimic în afară de Programul Rabla, program de care poți beneficia doar dacă casezi o rablă. În rest, cei care se riscă la un leasing pentru 5 ani, cei care cumpără o mașină de 7000 de euro cu avans 25%, sunt obligați să mai plătească încă 10.000 de euro în rate, ceea ce dublează deja costurile.