Home Colțul camionagiilor Șofer profesionist începător – 5 lucruri pe care trebuie să le întrebi...

Șofer profesionist începător – 5 lucruri pe care trebuie să le întrebi la interviul pentru angajare

5034
SHARE
angajare

Te bate gândul să devii șofer profesionist și să lucrezi în țară sau pe comunitate? Ei bine, nu e nimic ciudat. În ultimii ani foarte multă lume s-a reprofilat, și nu este vorba neapărat despre tineri. Meseria de șofer profesionist este destul de tentantă chiar și pentru cei de vârsta a 3-a, atât timp cât au o condiție fizică bună și văd perfect.

Din păcate, domeniul transporturilor va fi unul destul de străin pentru începători și sunt multe lucruri aiurea sau cel puțin ciudate cu care aceștia vor avea de-a face după ce semnează contractul individual sau colectiv de muncă. Am auzit cu toții povești cu fel de fel de șoferi care au fost „obligați” să facă ilegalități pentru patroni, ori șoferi care au fost prost plătiți. Ca să stai departe de surprize, iată care sunt cele mai importante 5 lucruri pe care trebuie să le întrebi neapărat la interviul pentru angajare. Aceste întrebări te vor ajuta să stai departe de firmele neserioase sau rău platnice.

5 lucruri pe care trebuie să le întrebi neapărat la interviul pentru angajare

  1. Se lucrează legal? Acesta este cel mai important aspect. Trebuie să știi dinainte dacă o să te pună oamenii pentru care lucrezi să folosești manget, maimuță, funcția OUT, dacă vei primi mai multe carduri de șofer pentru tahograful digital și așa mai departe. Ca începător, trebuie să-ți găsești un loc unde se respectă timpii de conducere și repaus. Magnetul sau alte metode de manipulare a tahografului sunt drum sigur către moarte, pușcărie ori în cel mai bun caz, către amenzi de zeci de mii de euro. Stai departe de ele. Probabil că niciun patron nu-ți va spune la interviu că folosește aceste metode dar dacă vei spune tu că nu vrei să lucrezi așa, nu o să te angajeze. Și dacă nu te angajează din cauza asta, e spre binele tău oricum.
  2. Cum este structurat salariul? Aici trebuie să știi două lucruri:
  • Plata la kilometru este ilegală, lucru specificat în regulamentul 561.
  • Diurna nu este salariu. Salariul reprezintă suma de bani din care ți se rețin dările la stat (impozit, CAS, CASS) și în funcție de care vei avea la bătrânețe PENSIE. Încearcă să găsești o companie care pune mai mult la salariu și mai puțin la diurna neimpozabilă. Acum ești tânăr și vrei cât mai mulți bani, nu te gândești la pensie. Nu este un raționament tocmai corect și trebuie să încerci să te angajezi la mai bine.
  1. Cum este cu proba de lucru? Mare atenție, foarte mulți patronei au obiceiul să prostească începătorii cu fraza „proba de lucru nu se plătește”. Cu alte cuvinte, există patroni care vor să le muncești degeaba pe o perioadă cuprinsă între două și patru săptămâni. Dacă auzi așa ceva la interviu, de probă de lucru neplătită, nu te băga.
  2. Dacă sunt pagube cine le suportă? S-a creat un anumit trend pentru firmele din România să oprească bani șoferilor pentru mici acroșaje în trafic, pentru oglinzi rupte și etc. Nu este normal și am să vă spun de ce. Oamenii ăștia, patronii, au asigurări la camioane. De ce să-i mai dai tu bani din moment ce el își ia banii de pe asigurare? Dacă auzi că poți fi pus la plată pentru o oglindă sau ceva de genul, stai departe.
  3. Ce se întâmplă dacă nu iese consumul? Multe firme românești au obiceiul să ceară un anumit consum șoferilor. Dacă de exemplu ție pe-o lună de zile nu-ți iasă 33% consum, ți se oprește din salariu diferența. Vă dați seama că sunt sume destul de mari. Încă o ilegalitate. De când șoferii pun bani de motorină? Trebuie să dispară practica asta. Consumul poate crește în funcție de condițiile meteo, de formele de relief traversate, de aglomerație, de tipul camionului care poate fi și cu cutie de viteze manuală, etc.

Cum te poți proteja de țepe și de necazurile cu banii DUPĂ angajare?

După angajare, este foarte important să te înscrii într-un sindicat al șoferilor. Nu am să vă zic eu în care, că nu vreau să pară că fac reclamă, în principiu în orice sindicat ești protejat. Dacă patronul pentru care veți munci nu o să vă dea banii, veți avea spatele asigurat de sindicat, mai ales în caz de proces în instanță. Și mare atenție la ce semnezi la angajare.

Articole Asemănătoare

Cum trebuie să înveți ca să iei permisul de șofer profesionist din pri... Am văzut în articolul trecut cum trebuie să înveți ca să iei sala pentru Categoria B din prima, așa că în acest articol vom discuta puțin despre școala pentru profesioniști, vom vedea ce trebuie să faci mai exact astfel încât să a...
La ce trebuie să fii atent atunci când te angajezi ca șofer profesioni... Ai făcut școala de șoferi, ai făcut cardul pentru tahograf, ai făcut atestatele, te-apuci să cauți în România o firmă care acceptă începători, șoferi profesioniști fără experiență. Nu va fi deloc misiune imposibilă pentru că piața...
Cine este de vină pentru salariile mici din transporturi? Statul, patr... Salariile foarte mici din transporturi au cauze multiple, din punctul meu de vedere toată lumea este de vină: statul, patronii și șoferii în sine. Pare să fie un amalgam de motive tipice țării noastre pentru care salariile pentru ...
Care sunt cele mai bune canale de YouTube românești destinate șoferilo... Visezi la o carieră de șofer profesionist? Vrei să vezi exact cu ce se mănâncă meseria de camionagiu înainte să te apuci să investești în obținerea categoriilor grele si a atestatelor specifice? Ei bine, minunea secolului 21 permi...
Atestatele profesionale. Cât costă, ce acte sunt necesare și cel mai i... Pentru cei care au impresia că e de ajuns să iei permisul pentru categorii grele ca să profesezi în meseria de șofer profesionist, lucrurile nu stau nici pe departe așa. Pe lângă costurile de-a dreptul ridicole dar normale ale șco...

Ti-a placut acest articol? Poti primi articole asemanatoare si prin
email

Aboneaza-te la newsletter si vei primi pe mail cele mai interesante articole din lumea auto

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.