În România se întâmplă un fenomen unic în lume: oamenii au impresia că mașina e cel mai important țel în viață. Cu cât mai bengoasă, cu atât mai bine. Cunoaștem cu toții conaționali pentru care nu există ceva mai important în viață decât mașina. Muncesc ani de zile doar ca să-și cumpere un autoturism scump, cu toate că la scurt timp, realizează că tot săraci sunt în esență. Mașina trebuie întreținută.
Majoritatea românilor preferă o mașină second hand bengoasă, nu una nouă dar mai de bază, însă habar nu au atunci când își cumpără un BMW de 12.000 de euro second hand cât costă un injector sau o pompă de injecție pentru aceste autoturisme, sau o turbină, dacă cumva apar aceste defecte.
Se întâmplă foarte des să vezi coadă de „baștani”, care mai de care cu mașini mai scumpe, în porțile centrelor de dezmembrări de la periferiile orașelor. Evident, oamenii au probleme cu aceste mașini second hand pe care au dat mii, zeci de mii de euro și nu-și permit să le repare cu piese noi. Dacă nu ar exista centrele de dezmembrări, românii nu ar mai putea niciodată să-și repare mașinile second hand cumpărate de dincolo.
Un astfel de exemplu avem și în imaginea de mai jos, în care un domn încearcă să vândă un Ford Mondeo defect. A cedat cutia automată. Când s-o fi dus el pe la centrele de dezmembrări și i s-a cerut vreo 5-600 de euro pentru o asemenea piesă + vreo sută de euro manopera, a lăsat-o baltă. Neavând bani de reparație, a zis ca orice român autentic: „Hai să încerc să o vând”. Cui să o vândă? Habar nu am, că prețul cerut este identic cu cel cerut pentru un astfel de autoturism perfect funcțional. Dar așa e românul, el caută să nu piardă niciodată nimic, și un rahat dacă-l are în curte și vrea să scape de el, încearcă să-l vândă cuiva prima dată, poate poate pică prostul.