Așa cum ne așteptam, înmatriculările de camioane noi au luat-o la vale destul de serios la început de an. Conform statisticilor DRPCIV, în ianuarie 2020 s-au înmatriculat cu 40.62% mai puține camioane noi față de aceeași perioadă a anului trecut. Care să fie explicația? Ei bine, obligativitatea instalării de tahografe de generație nouă pentru camioanele ieșite pe poarta fabricii, lipsa de forță de muncă, înmulțirea până la infinit a firmelor de transport, piața devenind astfel sufocată, etc.
Nici pe parte de 3.5 tone lucrurile nu arată mai bine. Se pare că și în acel sector există mari probleme. Cu 23,28% mai puține autoutilitare ușoare noi au fost înmatriculate în ianuarie 2020 comparativ cu ianuarie 2019. Pentru acest tip de transport oricum zilele sunt numărate (în forma lui de sclavagism actual), se pare că din 2026 tahografele vor fi obligatorii și pentru 3.5 tone. Cei care dețin un asemenea business au 5 ani la dispoziție să mai tragă, ori să intre în legalitate.
Previziunile pentru anul 2020 sunt destul de sumbre, în ceea ce privește înmatriculările de camioane și autoutilitare ușoare noi. Transporturile în România nu sunt altceva decât un zid clădit foarte înalt, dar cu cărămizi crăpate. Sunt foarte multe nereguli care efectiv nu se pot corecta decât prin închiderea firmelor. De exemplu, Daniel Cimpoeru a făcut un clip interesant pe canalul său de YouTube la care vă invit de altfel să vă și abonați. Omul a calculat în medie cam cât muncește un șofer pe 3.5 tone extern, câți bani primește și cât ar trebui să primească de fapt.
Concluzia a fost că în primul rând treaba e așa de putredă ca nivel de salarizare și atât de ilegală, încât și dacă ar dori un patron să plătească orele suplimentare pe care un asemenea șofer pe 3.5 tone extern le face, nu ar avea cadru legal. Este absolut ilegal să muncești un om 330 de ore pe lună.
Rămâne de văzut ce se va întâmpla. Vom urmări cifrele și în februarie.