Conform statisticilor DRPCIV, în România erau înmatriculate la început de 2022, 7.6 milioane de autovehicule categoria M1, din care 4,3 milioane de autoturisme au o vechime mai mare de 16 ani. Așadar, cu tot cu Programul Rabla care rulează de ani buni, pe drumurile noastre 56% dintre autoturismele care circulă sunt niște RABLE mai vechi de 16 ani.
Una dintre soluțiile găsite de guvernanți pentru a scăpa de aceste rable, care s-a vehiculat anul trecut, a fost supra impozitarea autovehiculelor mai vechi de 15 ani, așadar supra impozitarea a peste jumătate din posesorii de autovehicule din România. O suprataxă adresată fix celor care nu-și permit să-și cumpere o mașină nouă. Așa zisa „taxă pe sărăcie” nu a mai apărut, probabil cei de la putere și-au dat seama ce prostie au putut să debiteze.
De ce Programul Rabla nu rezolvă problema rablelor?
Ei bine, Programul Rabla nu se adresează oamenilor care au cu adevărat nevoie ajutor pentru a-și schimba mașina veche cu una nouă. Cred că suntem de acord cu toții asupra faptului că cine își permite să-și cumpere o mașină nouă, își permite s-o cumpere și cu, și fără tichetul Rabla în valoare de 1500 de euro.
Problema rablelor se află în curtea celor care nu-și permit să-și cumpere o mașină nouă indiferent de valoarea tichetului. Discutăm despre 56% dintre posesorii de autoturisme din România care nu sunt bugetari, care au salarii foarte mici în sectorul privat și care nu-și permit să facă nici măcar un leasing astfel încât să-și cumpere o mașină nouă în rate.
Aici este problema principală, aceștia sunt oamenii care ar trebui ajutați prin programe guvernamentale, nicidecum oamenii care-și permit oricum o mașină nouă. Statul ar trebui să vină cu niște subvenții mult mai generoase pentru cetățenii fără posibilități dar care depind din păcate de mașină. Știu că există în societate și acest gând „cine nu-și permite o mașină mai nouă, să meargă cu bicicleta”, însă viața în România e mult mai complexă decât un clișeu.
La câți bani mulge statul de pe cele 56% rable din parcul auto al țării, ar putea să facă un pustiu de bine să ajute cetățenii să-și schimbe mașinile vechi. Se plătesc impozite, roviniete, accize la carburant, bani la buget ar fi.
Voi ce credeți, cum poate scăpa România de rable din moment ce parcul auto reflectă realitatea din teritoriu? 56% dintre cetățenii acestei țări, muncitorii la privat, sunt la limita sărăciei.