S-a tot vehiculat în ultima perioadă faptul că s-a dat o lege (385 din 30 decembrie 2022) care permite tinerilor de 18 ani să devină șoferi profesioniști. Legea a intrat în vigoare la începutul lunii februarie și în cele ce urmează vom vedea de ce această soluție NU a rezolvat problema lipsei de personal calificat pe piața muncii din România, în sfera șoferilor profesioniști.
Haideți să trecem în revistă câteva motive principale pentru care această soluție nu reprezintă o rezolvare pentru așa zisa penurie de șoferi profesioniști din România.
1. Micile firme de transport românești NU angajează începători de 30-40 de ani, în niciun caz nu vor angaja copii de 18 ani. Eu personal dacă aș avea o companie de transport cu câteva camioane nu aș avea încredere să angajez un copil.
Desigur, unii vor spune că și în trecut exista această posibilitate, la școlile auto profesionale, ca elevii să devină șoferi profesioniști de la 18 ani. Da, este adevărat, însă în acele vremuri, șoferii de 18 ani care ieșeau de pe băncile profesionalelor măcar făceau ore de conducere, nu ca astăzi, unde școlile de șoferi fac 4 ore cu camionul, 4 cu remorca și gata, au scos șoferul profesionist.
Posibil să fie unele firme mari de transport din România, care au sute sau mii de camioane, care să profite de această nouă lege și să facă rost în acest mod de începători pe care să-i discrimineze la salarizare cum se întâmplă numai în România, și să le ofere multi mai puțini bani față de cum primește titularul.
Posibil ca aceste firme mamut să fie în spatele acestei legi, într-o încercare disperată de a face rost de carne de tun în niște vremuri în care emigrarea șoferului cu adevărat profesionist din România își atinge apogeul.
2. Tinerii care vor să muncească de la 18 ani, au alte posibilități mai simplu de accesat. Pot apela GRATIS la firme de recrutare care să-i ducă în străinătate și care să le obțină un job de 8-10 ore într-o fabrică, în urma căruia să rămână cu 1500 de euro lunar în buzunar. Scad cazarea, cheltuielile, și la final de lună tot reușesc să pună un 500 de euro la saltea. Ca să devină șoferi profesioniști, în primul rând tinerii de 18 ani trebuie să scoată bani din buzunar.
Școala de șoferi + atestatele profesionale costă în ziua de azi peste 1500 de euro. Din nou, mă duc cu gândul că această lege a apărut din cauza unor firme de transport mamut care vor oferi ele calificare profesională GRATIS cu condiția semnării unui contract prin care tinerii își iau angajamentul să tragă ani de zile pentru firmele respective, pe salarii mizere evident.
3. Tinerii care au bani de școală de șoferi și care vor să devină profesioniști de la 18 ani, nu vor rezista în breaslă dintr-un motiv destul de simplu de înțeles: nu sunt obișnuiți cu munca. La 18 ani pentru marea lor majoritatea va fi primul lor loc de muncă. Să intri direct pe un post unde se lucrează 15 ore pe zi poate să fie devastator nu doar pentru tineri, dar și pentru societate în general în cazul în care apar accidentele de circulație.
Vârsta de 21 de ani era foarte bine pusă pentru accesul în această meserie pentru că veneau în breaslă niște tineri care de la 18 la 21 de ani și-au făcut totuși o idee despre ce înseamnă munca, au o mică experiență pe piața muncii.
Din păcate discutăm despre un job în care dacă greșești poți să mori și să omori și oameni nevinovați și îi acuz pe cei care sunt în spatele acestei legi nu doar de inconștiență, dar mai ales de cinism, întrucât pentru bani, pentru binele lor, sunt capabili să calce peste cadavre. Nu discutăm despre un job la bandă într-o fabrică, sau despre un job în care pui marfa pe raft într-un supermarket.
Discutăm despre un job care a devenit groaznic de periculos pentru șoferii cu experiență, nu mai zicem de începători.
Întrebarea de bază: de ce există penurie de șoferi profesioniști pe meleagurile românești?
Singurul motiv pentru care există penurie de șoferi profesioniști în România este lipsa salariilor decente. Șoferii români profesioniști emigrează cu familie cu tot și reușesc să găsească în străinătate atât un job bine plătit dar și respect, două lucruri aproape imposibil de găsit la angajatori în România. Se caută soluții cinice și lipsite de scrupule pentru a face rost de forță de muncă în loc să se umble la cauza penuriei de șoferi și anume salariile foarte mici.
Da, știu că există penurie de șoferi și în străinătate, știu și că multe alte țări europene au adoptat și ele această soluție care la fel, nu va rezolva nicio penurie. Salariile pentru șoferii profesioniști francezi sunt mici în Franța, salariile pentru șoferii profesioniști nemți sunt mici în Germania. Nimeni nu vrea să scoată bani din buzunar, din păcate.
Voi ce credeți? Va rezolva această lege problema penuriei de șoferi din România?