Salariul, sau mai bine zis venitul salarial al șoferului profesionist a devenit din ce în ce mai vânat de firmele la care aceștia lucrează în România. De ce? Pentru că din transportul propriu-zis se fac din ce în ce mai puțini bani, iar leasing-urile camioanelor și bolizilor de lux ale firmelor de transport trebuie achitate cumva. Astfel, jumulitul șoferilor a devenit în timp o modalitate perfectă pentru a merge înainte, deși prețul pe kilometru este deja unul simbolic. Patronii profită la maxim de amalgamul compus din corupția din ITM, lipsa sindicatelor pentru șoferi și dezbinarea clasei sociale de jos.
Cu toate acestea, șoferii se pot feri de ciupeli, de jumulitul firmelor de transport la care lucrează dacă sunt atenți la câteva nereguli, de care dacă stau departe, salariul, venitul lor salarial va fi în siguranță.
Ce nereguli vă pot lăsa fără salariu în 2024
- Lipsa contractului de muncă – este incredibil că în 2024 mai discutăm despre contracte de muncă neînregistrate la ITM dar da, încă se întâmplă. Atenție, nu este suficient să semnați contractul de muncă, el trebuie să vi se ofere înregistrat cu ștampile de la ITM, astfel încât totul să fie LEGAL. Lipsa contractului individual de muncă poate să vă lase oricând fără drepturile salariale, iar la cât de corupt este ITM-ul, nu veți avea niciun ajutor.
- Lipsa actului adițional pentru diurnă – în actul adițional pentru diurnă este menționat cuantumul diurnei. Lipsa acestui act reduce valoarea diurnei la minim. Lipsa acestui document poate da naștere multor neplăceri. Vi se poate plăti diurna minimă în loc de înțelegerea de la interviu, dar vi se poate cere și să returnați diferența de diurnă dintre ce ați primit pe o anumită perioadă și valoarea din contract, în caz de litigii de muncă.
- Folosirea incorectă a tahografului – șoferii profesioniști, în caz de litigii de muncă, pot demonstra fiecare oră lucrată. Problemele apar atunci când în loc de ciocănele se stă pe pat. Pauza din păcate nu se plătește, alte activități se plătesc. Patronii știu acest lucru și pe lângă faptul că reușesc să muncească șoferii mai mult pe aceiași bani, în caz de litigii de muncă vor avea câștig de cauză fără drept de apel în instanță.
- Magnetul / telecomanda – aceeași situație precum cea menționată mai sus. Atât timp cât tahograful nu înregistrează munca prestată, șoferul poate să piardă toți banii, poate efectiv să muncească gratis pentru patroni. În caz de instanță nu va avea cum să demonstreze că el a muncit un anumit număr de ore. Judecata e pe dovezi.
Din păcate aceasta este realitatea din România, șoferii profesioniști pe lângă meseria de bază trebuie să se mai perfecționeze și în meseria de jandarm, doar ca să fie siguri de faptul că la final de lună, vor avea în cont banii pe care-i merită, banii pentru care s-au înțeles cu patronii în cadrul interviului de angajare.