În urmă cu ceva timp s-a dat undă verde tinerilor de 18 ani spre meseria de șofer profesionist, meserie limitată până nu demult la vârsta minimă de 21 de ani. A fost o măsură care spera să rezolve penuria de șoferi profesioniști din România, a fost o măsură adoptată și în alte țări din Uniunea Europeană, a fost o măsură care bineînțeles că nu a rezolvat absolut nimic. Tinerii de 18 ani nu prea se înghesuie să devină șoferi profesioniști din câteva motive destul de simplu de înțeles.
De ce tinerii de 18 ani NU sunt atrași de meseria de șofer profesionist
În primul rând, faptul că devii șofer profesionist la 18 ani nu-ți garantează și un loc de muncă în România. Din păcate, șoferii profesioniști începători nu prea reușesc să-și găsească de muncă pe meleagurile noastre indiferent de vârsta pe care o au. Firmele de transport care efectuează transport intern au nevoie de oameni cu foarte multă experiență întrucât pe țară nu se merge cu echipaje, nu se merge cu GPS, drumurile sunt periculoase nu doar înguste iar locațiile de încărcare / descărcare sunt mai mult decât dificil de accesat.
În al doilea rând, să devii șofer profesionist costă niște bani, destul de mulți de altfel. Plecând de la premiza că un tânăr vrea să se ducă la muncă de la 18 ani în loc să își continue studiile, ar însemna că este constrâns de partea financiară. Evident că va fi destul de dificil să găsească 1500 de euro pentru școală și atestate. Astfel, tinerii care vor să muncească de la 18 ani pot să plece la muncă în străinătate fără nicio investiție, în alte domenii care nu au legătură cu meseria de șofer profesionist, pe un salariu care oricum este mult mai bun față de minimul pe economie din România.
Dacă totuși ai 18 ani și vrei să devii șofer profesionist, trebuie să iei 2 lucruri în calcul
- Vei fi discriminat la angajare – firmele care angajează începători în România angajează doar pentru comunitate și îi discriminează la angajare. Astfel, deși vei face același număr de kilometri ca și titularul, tu vei primi un salariu de 1500 de euro, în timp ce titularul va primi 3000 de euro. Asta este România din păcate, o japcă cap coadă, o țară a lăcomiei absolute în care autoritățile statului (ITM, CNCD) dorm în bocanci.
- Ai șanse să muncești degeaba – se practică din ce în ce mai des în România ca firmele de transport să tragă din banii șoferilor pentru toate nimicurile, ori să le fure din bani fără niciun fel de reținere doar pentru că pot. Legislația în România este gândită astfel încât să ajute hoții să fure fără să-i deranjeze nimeni. Dacă o firmă nu vrea să te plătească efectiv nu ai ce să-i faci, decât să stai cu ea prin tribunale 5 ani, fără ca la finalul proceselor să ai garanția că vei primi vreun ban totuși înapoi.
Dacă totuși ai banii pentru permis și atestate și vrei să devii șofer profesionist de la 18 ani, cel mai recomandat ar fi să îți cauți de muncă direct în străinătate, unde nu ai de-a face nici cu țepele nici cu discriminarea.