După cum bine știm, asigurarea RCA a fost plafonată la 9000 RON pentru camioanele cu MMTA de peste 16 tone, în urma protestelor transportatorilor de la începutul acestui an. Întrebarea de bază este pe cine oare ajută această plafonare? Ajută pe micul transportator care chiar are nevoie ca de aer de costuri mai mici de rulaj, sau tot pe transportatorii mari care doresc să se extindă într-un an cât firmele străine în 10?
În primul rând, sunt câteva lucruri de observat legat de această plafonare. Cum reușesc asiguratorii să vândă RCA la jumătate de preț fără să facă circ, tam-tam, fără să chițăie prin presă de mama focului că 9000 RON / an este un preț prea mic pentru un camion înmatriculat în România? Păi pentru că nu este deloc un preț mic pentru un RCA de camion, în Spania spre exemplu o asigurare similară costă 1200 euro.
De ce a ajuns RCA în România să se vândă cu 18.000 de lei? Pentru că nu există instituții publice care să aibă grijă de aceste abuzuri. În România din cauza corupției orice este posibil, iar faptul că asiguratorii nu fac scandal când li se înjumătățește un preț la o poliță înseamnă că ei și la 9000 de lei au foarte mult profit. Dacă România era o țară normală, nu numai că nu s-ar fi ajuns niciodată la poliție RCA de 18.000 de lei, dar dacă s-ar fi ajuns mai mult ca sigur asiguratorii ar fi fost obligați să restituie banii încasați de la oameni pe nedrept. Evident, în România nu se va întâmpla niciodată așa ceva.
Alt lucru oarecum anapoda legat de plafonarea RCA se leagă de impunerea unui tonaj minim pe care un camion trebuie să-l aibă pentru a putea beneficia de plafonare. Astfel, asigurarea RCA este plafonată la 9000 RON doar pentru camioanele de peste 16 tone, ca și cum alți transportatori, cu camioane mai mici, nu merită să fie scăpați de hoția RCA care se întâmplă pe toate palierele, inclusiv la autoturisme.
Și cel mai interesant aspect se leagă evident de calitatea persoanelor juridice ajutate de plafonare. Micul transportator își cumpără un camion sau două și cu ele rămâne ani de zile la cât de bine merge transportul în România, însă marile companii își reînnoiesc flote întregi, se extind cu zeci de camioane anual și astfel, ele sunt cele care beneficiază cel mai tare de această plafonare RCA.