Spuneam mai demult faptul că meseria de șofer profesionist este una dintre cele mai amendate meserii din lume. Orice greșeală se plătește, oricât de mică ar fi ea și de cele mai multe ori, șoferul trebuie să plătească.
Mai sunt firme de transport care plătesc ele amenzile în locul șoferilor, înțelegând probabil că atât timp cât roata se învârte se pot întâmpla multe lucruri, să nu mai punem la socoteală că în România amenzile sunt cea de-a doua sursă de venit pentru bugetul de stat, după taxe și impozite. Adevărul este că atunci când vezi câte instituții bugetare de stat pot să amendeze un șofer profesionist în România, te iei cu mâinile de păr. Mâine poimâine și poștașul poate să oprească un camion să-l amendeze.
Câte instituții publice au dreptul să amendeze un șofer profesionist în România?
I.S.C.T.R. – Inspectoratul de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier – cu cât numele instituției e mai mare și mai pompos, cu atât amenzile pe care le poate da sunt mai mari? ISCTR este instituția publică cu cea mai mare autoritate de control atunci când vine vorba despre transportul rutier de mărfuri. Poate să controleze atât șoferul pentru respectarea timpilor de conducere și repaus, dar și firma dacă este în regulă cu transportul pe care-l efectuează.
M.A.I. – aici intră poliția sau poliția rutieră, cu competențe pentru amendarea șoferilor atât pentru regulile de circulație dar și pentru nerespectarea timpilor de conducere și repaus. Poliția are puterea de a lăsa șoferul profesionist fără pâine, suspendându-i permisul de conducere în cazul în care acesta încalcă flagrant regulile de circulație iar fapta dispune o asemenea măsură complementară. Dar mulți dintre ei mai sunt oameni, nu prea sar cu chitanțierul chiar așa…
Poliția Locală – am trăit s-o vedem și pe asta fraților, au ajuns analfabeții cu 4 clase, foștii gardieni publici actuali slugi ale primăriilor, să oprească și să amendeze șoferii profesioniști dacă cumva aceștia nu au cumpărat permise de intrare în oraș. Permisele de intrare în oraș sunt o altă bazaconie românească menită să aducă bani la buget. Chipurile permit accesul în zone în care de obicei este interzis pentru camioane. Păi ori e interzis pentru camioane ori nu e? Eu știam că dacă-i interzis e interzis și gata, nu mai este loc de ciolăneală…
VAMA – vămile din toată Europa pot să aplice amenzi, cele mai interesante sunt cele dintre Franța și Anglia, unde șoferul prins cu imigranți în remorcă este potcovit cu vreo 4000 de lire / imigrant. Asta mai lipsea șoferului profesionist, să stea și paznic la remorcă să nu i se urce clandestini prin ea. Nu era suficient că meseria este oricum stresantă, acum trebuie să mai facă de strajă și când merge în UK. Păi salariul, venitul salarial al unui șofer care trece în Anglia nu este 4000 de lire.