Deși patronul sau dispecerul nu pot obliga pe nimeni la ilegalități, pe drumurile din România și chiar internațional se circulă mai mereu cu magnetul, cu al doilea card sau pe funcția OUT.
Care sunt cauzele principale pentru care șoferii acceptă totuși să facă mereu ilegalități în ceea ce privește timpii de conducere și repaus, mai ales că în 99% din cazuri ei nu au absolut nimic de câștigat din toată această combinație?
Lipsa locurilor de muncă
Una dintre cauzele principale pentru care șoferii acceptă să facă tot felul de ilegalități este lipsa locurilor de muncă în anumite regiuni ale țării. Într-o zonă precum Mehedinți unde sunt doar câteva firme de transport care angajează șoferi profesioniști, cei care nu doresc să se mute probabil cu familie cu tot în altă regiune a țării sau chiar în străinătate țin de locurile actuale de muncă.
Generalizarea ilegalităților
Este foarte dificil în România să găsești o firmă care să nu ceară șoferilor să folosească magnet sau alt card. Pleci de la una, nimeri la alta tot la fel pentru că aceste ilegalități s-au generalizat la nivel național din păcate. Cei care refuză să le facă devin un fel de paria ai societății și le va fi aproape imposibil să-și găsească un alt loc de muncă. Asta dacă nu doresc să plece definitiv din România.
Datoriile la bănci
De când diurna a început să fie acceptată de către bănci pentru acordarea de credite imobiliare, foarte mulți șoferi profesioniști care activează la firmele din România s-au înhămat la niște rate destul de mari. Coroborat cu lipsa locurilor de muncă pe local, este evident faptul că mulți dintre șoferi vor accepta să facă tot felul de ilegalități astfel încât să nu-și pună proprietățile în pericol. Găsirea unui alt loc de muncă în România poate să dureze 2-3 luni lejer și va fi aproape imposibil să găsești o companie corectă.
Mărunțișuri acordate drept recompensă
Unii șoferi primesc un mic bonus pentru lunile când depășesc un anumit număr de kilometri și este evident faptul că n-ai cum să depășești atunci când stai 5-6 ore la încărcare, 5-6 ore la descărcare, în cadrul unei curse care se desfășoară pe național. Din păcate se pare că aceste bonusuri sunt suficiente pentru a convinge șoferii români să comită tot felul de ilegalități.
În realitate, nici patronul nici dispecerii nu pot obliga pe nimeni să facă ilegalități. Din păcate singura scăpare este angajarea la o companie din străinătate unde astfel de mânării nu sunt nici cerute nici acceptate.