Am vazut in articolul trecut faptul ca Volkswagen este de departe marca numarul 1 in preferintele romanilor, cu 13307 auto pe piata de second hand. De asemenea, am mai vazut faptul ca romanii prefera masinile vechi de 10-15 ani asa ca astazi vom discuta putin cat de avantajoasa este o asemenea achizitie.Sa zicem de exemplu un Volkswagen Passat 2006 2.0 TDI, comparat cu un Renault Clio din 2012. Ambele costa aproximativ 4500 euro la mana a doua. Cat de rentabila este o asemenea achizitie si de ce romanii prefera o masina mai veche in detrimentul uneia care probabil nici nu a iesit in garantie?
Am luat drept etalon un Passat 2.0 DTI 140 cp, transmisie manuala care costa neinscris in jur de 4500 de euro acum la inceput de an 2016, si un Renault Clio 1.5 DCI din 2012, 88cp, transmisie manuala, care to cam 4500 euro costa, +/- cateva sute in functie de dotari.
Volkswagen Passat 2006 2.0 TDI vs Renault Clio 2012 1.5 dCI
In primul rand haideti sa lamurim putin lucrurile in legatura motivelor pentru care romanii merg pe masinile vechi Volkswagen, in detrimentul unor masini mult mai noi, la fel de scumpe. Probabil ca inca traim in tara in care haina face omul, in care oamenii te privesc cu alti ochi in momentul in care te dai jos dintr-un Volkswagen Passat 2006.
Se intampla de multe ori sa fii privit drept un sarantoc de cei din jur daca iti cumperi un Renault nou, cu 12.000 de euro. De ce? Pentru ca prejudecatile mentalitatii romanesti sunt inca acolo, nestarpite. Cel cu Passat din 2005-2006 e vazut drept un om cu o situatie financiara mult mai buna chiar daca masina lui este de 3 ori mai ieftina de cat un Renault nou.
Avem implementata in mentalitate ideea ca Renault e marca saracului, cea a omului care nu-si permite un Volkswagen Passat iar in cele ce urmeaza o sa demonstram cat de gresit este acest mod de a gandi pentru ca pana la urma totul se rezuma la utilitate. Ambele sunt masini cu care iti faci treaba, care indeplinesc o singura sarcina: te duc din A in B.
Atata timp cat masinile, intr-o lume normala, au o singura sarcina si aceea de a te duce unde ai nevoie, apare inevitabil ideea de economie. Strainii cauta intotdeauna masini cat mai noi pentru ca sunt mai ieftin de intretinut si sunt mai economice din punct de vedere al consumului de combustibil si din acest motiv, a aparut ideea mea de a compara costurile de intretinere intre un Passat din 2006 si un Renault din 2012.
Volkswagen Passat 2006 2.0 TDI vs Renault Clio 2012 1.5 dCI: timbru de mediu
Timbru de mediu Volkswagen Passat 2006 2.0 TDI
Ok, te-ai hotarat sa cumperi un Volkswagen Passat 2006 2.0 TDI cu 4500 euro. Haideti sa calculam cat Dumnezeului costa taxa de mediu ca sa-l poti inscrie in Romania. Ca sa faci acest lucru, vei avea nevoie de normele co2 in functie de motor. Eu cand vreau sa aflu aceste valori, folosesc calculatorul co2 al celor de la autobook.ro. Stiind cati cai are masina, 140 si transmisia ca-i manuala, observam ca masina este Euro 4 si emisiile CO2 sunt 165.
Cu aceste date, mergem pe site-ul ANAF , la acel calculator pentru timbrul de mediu. Inscrieti toate datele care vi se cer, acum le aveti. Erau necesare datele legate de CO2 intrucat sunt folosite in calcularea taxei. Asadar, dupa cum puteti observa in imaginea de mai jos, pentru un Volkswagen Passat 2006 2.0 TDI veti fi nevoiti sa achitati o taxa de mediu de aproximativ 3217 lei. Daca masina este fabricata in martie 2006 si voi calculati in ianuarie 2016, masina o sa se incadreze la 9-10 ani si timbrul de mediu o sa fie undeva la 4200 lei.
Timbru de mediu Renault Clio 2012 1.5 dCI
Aici discutam despre o masina Euro 5, cu un motor mai mic, pentru care se va plati timbru de mediu 147.8 lei. Timbrul de mediu scade pentru masinile Euro 5 destul de mult, in schimb pentru masinile Euro 4 creste cu cat sunt mai noi. O sa observati ca pentru o masina Euro 4 din 2004 timbrul de mediu este mai mic de cat pentru o masina Euro 4 din 2009. Asta este logica celor de la Ministerul Mediului. No comment.
Volkswagen Passat 2006 2.0 TDI vs Renault Clio 2012 1.5 dCI: consum de combustibil
Ambele masini sunt diesel, asa ca nu o sa vedem cifre spectaculoase in acest sector. Totusi, pe termen lung o sa existe o diferenta destul de mare si am ajuns la aceasta concluzie dupa ce am luat datele consumurilor medii pentru fiecare masina in parte de pe www.spritmonitor.de.
Haideti sa vedem asadar cifrele exacte. Pentru Volkswagen Passat 2006 2.0 TDI exista un consum mediu de 6.68%, in timp ce Renault Clio 2012 1.5 dCI sta mult mai bine, cu un consum mediu de 4.89. Poate la ochiul liber nu pare mare diferenta de consum, de doar 1.79 litri la suta de kilometri, insa haideti sa vedem ce inseamna acesti aproape 2 litri pe o perioada de 4 ani. (Evident, motorul mai mare consuma mai mult, insa ai nevoie de motor mare?)


Dupa cum puteti observa in imaginile de mai sus, acei 1.79 litri la suta de kilometri pe care un Volkswagen Passat 2006 2.0 TDI ii consuma reprezinta de fapt 7160 ron cheltuiti in plus fata de un Renault Clio 2012 1.5 dCI in doar 4 ani. Ce poti sa mai spui cand vezi aceste cifre, in afara de faptul ca fala costa… E clar ca cei care aleg sa cumpere masini cu consum mare nu se gandesc la costurile pe termen lung in ceea ce priveste combustibilul.
Volkswagen Passat 2006 2.0 TDI vs Renault Clio 2012 1.5 dCI: impozit
Pentru ca orice cetatean care are o masina trebuie sa plateasca impozit la Primarie, trebuie sa stiti ca acesta difera de la judet la judet, de la oras la oras pentru ca pot fi reglementate prin hotarari interne. De la Guvern, pleaca schema pe care o vedeti si voi in imaginea de mai jos, pe care o vom folosi si noi drept etalon ca sa calculam impozitul pentru cele doua masini.
Impozit anual Volkswagen Passat 2006 2.0 TDI = 1968 /200 X 19 = 186.96 ron
Impozit Renault Clio 2012 1.5 dCI = 1461/200 X 9 = 65.75 ron
Taxele si impozitele pentru un Volkswagen Passat 2006 2.0 TDI sunt cu 184.33% mai mari de cat pentru un Renault Clio 2012 1.5 dCI. Cat inseamna asta in termen de 4 ani in ideea in care taxele si impozitele nu se mai maresc? Ei bine, asta inseamna 121.21 x 4 = 484.84 ron platiti in plus.
Volkswagen Passat 2006 2.0 TDI vs Renault Clio 2012 1.5 dCI: piese de schimb
Ei bine, iata-ne ajunsi la partea cea mai interesanta. Multi dintre voi se intreaba ce-i mai ieftin de intretinut? O masina veche dar mai luxoasa sau una mai noua, obisnuita, fara dotari de top. Poate ca multi ar fi inclinati sa creada ca masinile noi au piese mult mai scumpe sau ca Renault are cele mai mari preturi pentru piesele de schimb, insa nu este deloc asa…
Am analizat putin piata si am dat o geana pe unixauto.ro dupa preturi de piese. Am ales site-ul lor pentru ca este foarte usor de cautat ceva si pentru ca au multe piese pe site. Am mai comparat si cu preturile de pe alte magazine de piese auto online precum autohut.ro si autokarma.ro. Rezultatele vorbesc de la sine si le aveti in tabelul de mai jos.
Am luat in calcul atat piese de uzura cat si piese care pot fi necesare in cazul tamponarilor. Nu m-am bagat la bucsi, capete de bara si alte minuni intrucat de ambele parti ale baricadei preturile variaza foarte mult in functie de calitate.
Sumar Volkswagen Passat 2006 2.0 TDI vs Renault Clio 2012 1.5 dCI
In incheiere trebuie sa recapitulam si sa venim cu o concluzie destul de clara care poate o sa va ajute in situatia in care sunteti in cumpana si nu stiti ce sa alegeti: o masina mai veche de 10 ani dar luxoasa sau o masina de 3-4 ani obisnuita, economica…
*Pentru asigurare, am calculat pe net folosind datele mele, inclusiv CNP, tanar de 27-28 de ani fara accidente. Tarifele difera de la persoana la persoana in functie de varsta si antecedente, insa cu siguranta asigurarea pentru masinile cu motoare mici este de asemenea mai mica.
Voi ce parere aveti? Lasati-mi in comentarii daca vi se pare relevanta aceasta comparatie sau nu, daca v-a fost utila vreodata sau nu. Evident, fiecare e liber sa isi cumpere ce-i place, nu toti suntem osanditi sa cumparam Renault, insa cred ca pe langa statut social mai conteaza uneori si planurile pe termen lung ce pot fi naruite de o simpla masina in care se baga bani inutil.
[…] cele ce urmeaza o sa explicam putin de ce in Romania exista atat de multe Volkswagen Passat 2006, Volkswagen Golf 5, Skoda Octavia 2005 pe strazile noastre, de ce oamenii opteaza pentru asemenea […]
[…] de mediu destul de mic indiferent de capacitate, pentru 1.5 diesel din 2010 platesti undeva la 30 de euro… Euro 4 insa, aici povestea devine interesanta. Cu cat masina Euro 4 este mai noua, cu atat […]
Asta e mentalitatea romanului , nu contează ca are tabla ciuruita de parca a fost pe front ,important e sa fie BMW , audi sau Mercedes. Daca își ia un fiat nu e văzut bine. Mai bine un BMW având combinația zgârceniei si a prostiei gpl + volan pe partea dreapta + înscrisă la vecinii bulgari.