SHARE

poluareNormele de poluare sunt cele care ne-au exasperat în ultimii 8 ani de când a fost introdusă hoția numită inițial „taxă specială”, apoi „taxă pe poluare” apoi „taxă pe emisii poluante”, pentru ca într-un final guvernul de la București să-i zică „timbrul de mediu”. Recent, toate cele 4 forme ale acestei taxe au fost declarate ilegale de către Tribunalul European iar statul urmează să înapoieze banii cetățenilor, aproximativ 1.5 miliarde de euro doar pentru timbrul de mediu.

Ei bine, haideți să explic mai întâi care este logica cu normele de poluare Euro 1, Euro 2, Euro 3, Euro 4, Euro 5, ultima fiind Euro 6. Cu cât automobilul este mai nou fabricat dar are o normă de poluare mai slabă, cu atât taxa va fi mai mare. Cele diesel au timbrul de mediu cam dublu față de cele pe benzină dar asta nu-i o regulă, se întâmplă cam în 80% dintre cazuri. Și am să vă dau un exemplu foarte elocvent ca să pricepeți cum funcționează această tâmpenie numită timbrul de mediu…

Volkswagen Golf din 2001, 1.4 benzină este Euro 4 ca normă de poluare iar timbrul este undeva la 100 de euro. Un Golf din 2010 de exemplu, tot de 1.4 benzină, tot Euro 4, plătește un timbru de mediu de 600 euro. Care este logica? Cică mașina veche din 2001 va fi casată mai devreme, cea din 2010 va circula mai mult și astfel va polua mai mult, deci e nevoie de o taxare mai mare. Și 600 de euro la 1.4 benzină doar, la 2000 cmc diesel lucrurile devin de-a dreptul dramatice. 

În fine, se pare că nu s-a gândit nimeni că poate mașina din 2010 va sta într-un garaj și va fi folosită dar în week-end, iar cea din 2001 să fie folosită pentru taxi la negru sau ceva de genul cum des se întâmplă în România cu mașinile ceva mai vechi…

Haideți să trecem în revistă care sunt limitele pentru diferitele variante de norme de poluare și care sunt excepțiile. O să facem o listă în care vom analiza fiecare normă în parte cu detaliile de rigoare.

Euro 1 – este cea mai primitivă normă de poluare și evident, cea mai costisitoare. Nu are rost să discutăm despre cele non euro. De fapt nici cu Euro 1 nu vom pierde timpul pentru că este mult prea veche să mai poată afecta pe cineva. Euro 1 a apărut oficial în 1991.

Euro 2 – una dintre normele încă uzuale și încă decisive în ceea ce privește timbrul de mediu. A apărut tot în 1991 asemenea cu Euro 1 și ține până după anul 2000. Există mașini mai ales cele diesel care deși sunt din 2001 – 2002 sunt Euro 2 ca normă de poluare.

Euro 3 – începând cu Euro 3, timbrul de mediu, hoția impusă de Tăriceanu & company în 2008 începe să scadă ca valoare. Important de precizat că nu există Euro 3 din 1998 sau 1999. Mașina trebuie să fie trecută de anul 2000 pentru a avea șanse la Euro 3.

Euro 4 – a apărut ca normă în 1998 ca și Euro 3 de altfel, dar foarte puține sunt mașinile pe care poți fi 100% sigur că sunt Euro 4 și sunt fabricate înainte de 2006. Există foarte multe mașini din 2004-2005 care sunt totuși Euro 3. Menționăm că Euro 4 sunt Volkswagen pe benzină chiar și din anul 2000-2001. Golfurile benzinare și Polo sunt cam singurele care intră în această categorie a excepțiilor-surpriză dar atenție, nu toate și nu diesel.

Euro 5 – mașinile Euro 5 încep de prin 2009 dar asta nu înseamnă că nu puteți nimeri mașini din 2010 Euro 4. Mare atenție, acestea Euro 4 cu an mare sunt cele mai costisitoare din punct de vedere al taxei. Dacă însă mașina este Euro 5 din 2009-2010, taxa este destul de mică, sub 100 de euro.

Euro 6 – apare în 2014 și chiar dacă inițial mașinile care aveau această normă au fost scutite de la plata timbrului de mediu, ulterior Guvernul a considerat că prea mulți români își permit mașini noi nouțe și e cazul să le pună taxă și pe acestea. Timbrul de mediu pentru o mașină Euro 6 este foarte mic, câțiva zeci de euro dar totuși sunt niște bani pe care-i dai de la tine și se duc către hoți.

1 COMMENT

  1. bine de stiut DACA locuiesti in Europa…
    in Roamnia NIMENI nu se pricepe, nu stie, nu-i pasa, ei vor masina “buna” si cu asta basta, unde merge 1000-a merrge si 100-a!…

    salutari din euro 8…:)

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.