Întreținerea unei mașini este costisitoare, indiferent de marcă sau de model atât timp cât comparăm cu nivelul de cumpărare al românului ce trăiește din salariul minim pe economie. Dacă te bate gândul să cumperi o mașină second hand dar nu știi cam ce înseamnă întreținerea ei, stai pe aproape și te vei lămuri cu acest articol. Vom discuta despre operațiunile de întreținere elementară și de eventualele defecțiuni des întâlnite la mașinile din România.
Ce înseamnă întreținere de baza pentru o mașina?
- Schimbul de ulei. Schimbul de ulei trebuie făcut cam pe la 10.000 de kilometri și din păcate puțini sunt românii care respectă această indicație. Un schimb de ulei costă cam 200 de RON și cine ține la mașina lui îl face o dată pe an chiar dacă nu a făcut cei 10.000 de kilometri pentru că uleiul își pierde proprietățile în timp și nu mai protejează motorul. Așa apare uzura prematură.
- Schimbul distribuției. Distribuția în schimb, spre deosebire de schimbul de ulei, este genul de operațiune mult mai costisitoare dar care se face la un interval de timp ceva mai mare. În mod normal, într-o societate serioasă, distribuția se schimbă pe la 40.000 de kilometri, preventiv.
- Geometria roților. Unghiul de fugă este cel care asigură revenirea volanului în poziția inițială după ce se ia un viraj. Pe lângă acesta, mai sunt câteva unghiuri ce trebuie reglate periodic astfel încât mașina să nu tragă stânga sau dreapta sau să nu se consume cauciucul incorect, roțile trebuie echilibrate, etc.
- Înlocuirea articulațiilor. Pentru că România este genul de țară în care nu numai că nu există autostrăzi, nu există nici măcar drumuri practicabile, tot ce înseamnă bucși, pivoți, brațe, bielete, vor necesita o înlocuire în momentul în care cedează și la ce drumuri avem vor ceda cam o dată la 2 – 3 ani. Când înlocuiți articulațiile, optați pentru piese de calitate.
- Bateria. Bateria are obiceiul să cedeze când afară dă frigul și sunt sigur că mulți dintre voi veți înjurat măcar o dată această piesă pentru că mai ales la mașinile diesel, este destul de scumpă. Pentru o mașină diesel, o baterie Varta sau Bosch costă cam 350 – 400 RON. Dacă o cumperi nouă, o să te țină cam 3 ani, așa că nu-ți face iluzii, vei schimba multe baterii în viața ta de șofer.
- Antigelul. Antigenul este lichidul care împiedică înghețarea apei în motor atunci când temperatura scade sub 0 grade Celsius. Mare atenție cu acest lichid pentru că dacă nu este corespunzător, se poate sparge blocul motor. Vara de exemplu poate mai completați apă, poate suferiți o avarie și din nou, completați cu apă. Nu uitați de aceste completări iarna întrucât concentrația de antigel va fi foarte slabă. De asemenea, chiar dacă mașina nu pierde lichid, antigelul își pierde proprietățile și sfatul meu este să-l înlocuiți o dată la 2 ani complet din instalație.
- Polish auto este un proces esențial de recondiționare a suprafeței vopselei, menit să redea strălucirea și aspectul impecabil al caroseriei. Prin polish, se îndepărtează zgârieturile fine, oxidările și alte imperfecțiuni acumulate în timp, folosind compuși abrazivi și tehnici specializate. Procedura implică aplicarea unui strat subțire de pastă de polish cu ajutorul unui burete sau a unei mașini speciale de lustruit, eliminând astfel stratul superficial de vopsea deteriorată. Polish-ul auto nu doar că îmbunătățește aspectul estetic, dar contribuie și la prelungirea duratei de viață a vopselei prin îndepărtarea impurităților care pot accelera degradarea acesteia.
Care sunt cheltuielile suplimentare la care trebuie să te aștepți?
Pe lângă cheltuielile pe care le veți face cu întreținerea de bază, va trebui să aveți bani puși deoparte pentru eventuale defecțiuni apărute din senin sau pentru eventuale accidente. Printre cele mai celebre cheltuieli suplimentare sunt cele legate de schimbarea bujiilor și a fișelor pentru bujii, a injectoarelor și a pompelor de injecție în cazul mașinilor pe motorină (din dezmembrări evident), a pompei de benzină pentru mașinile care folosesc un asemenea carburant.