SHARE

Deși nu-l putem numi furt atât timp cât totul se desfășoară într-un cadru legal, în Țara Hoției, România, nu-i nimic ciudat ca patronii să profite cât pot de mult de Codul Muncii, astfel încât să-și umple buzunarele de unde pot, de oriunde, de la angajați sau de la stat că-i mai simplu, mai greu din muncă.

Eu unul, uneori, am impresia că în țara asta nu doar că numai cine nu vrea nu se face patron, dar există unii oameni care-și deschid companii de transport având drept scop principal atragerea de profit din ciuntirea salariilor angajaților, până la limita scârboasă a legilor făcute împotriva muncitorului.

Haideți să vedem un calcul simplu: cât bagă în buzunar, lunar, un patron de firmă de transport, dintr-un simplu artificiu, legal, pentru un singur șofer, jonglând doar cu diurna pe care acesta o merită.

După cum știm, șoferii care fac comunitate sunt plătiți cu minimul pe economie + diurnă. Adică 1263 RON NET  + diurnă, în funcție de companie, undeva probabil la 60 de euro/zi. Venitul salarial ajunge la 2100 de euro NET. În mod normal, șoferia merită mai mult de minimul pe economie. Este o meserie grea, periculoasă, este calificată prin intermediul atestatelor profesionale așa că nu există motive logice pentru care ar trebui plătită cu minimul pe economie. Șoferii după ce că petrec zeci de ani pe drumuri, la final de carieră, vor avea o pensie specifică salariului minim pe economie. În mod normal, un salariu de șofer în România ar merita să fie undeva la 1000 de euro NET + diurna minimă de 35 de euro/zi.

La 1000 de euro NET, s-ar plăti CAS și CASS destul de mult iar șoferul ar avea și el o bătrânețe liniștită, dacă o apucă, la cum se circulă pe drumurile din Europa. Sunt șanse mari să nu o apuce.

Dacă patronii ar plăti 1000 de euro salariu net, ar pierde 500-600 de euro pe lună, bani pe care ei îi bagă în buzunar acum lună de lună, pentru fiecare șofer în parte. La 100 de camioane, sunt peste jumătate de milion de euro anual, bani care ar trebui de fapt să ajungă la stat și la șofer.

Salarizare actuală

447 euro salariu + 1800 diurnă = 2247 euro venit salarial brut

265 euro salariu + 1800 diurnă = 2065 euro venit salarial net

Salarizare normală

1745 euro salariu + 1050 diurnă = 2795 euro venit salarial brut

1000 euro salariu + 1050 diurnă = 2050 euro venit salarial net

Așadar, după cum se poate vedea, salariul net al șoferului este același, însă apare o diferență de 600 de euro la salariul brut. Aceștia sunt banii cu care patronii rămân în buzunare lună de lună, în loc să-și plătească așa cum trebuie angajații. Aceștia sunt banii care împiedică normalitatea să se înfăptuiască odată pentru totdeauna și în România. Sunt niște bani la care nimeni nu vrea să renunțe, 600 de euro de șofer, 2 șoferi pe camion, 1000 de camioane și vedeți cine sunt de fapt cei care țin salarizarea în România la nivelul actual, de minim pe economie. Salariile șoferilor sunt pentru marile companii de transporturi din România o adevărată industrie aducătoare de milioane de euro, legal.

Nu mai calculăm cu cât rămân firmele astea care au obiceiul să angajeze începători pe 800 de euro și așa mai departe.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.