În ultimii ani, în special începând cu 2015 de când a fost semnat Tratatul de Mediu COP 21 de la Paris, toate țările lumii au încercat pe cât posibil să scadă nivelul de poluare. Eliminarea în atmosferă a CO2-ului este o problemă fundamentală de mediu care a dat naștere schimbărilor climatice și a fenomenelor meteo extreme, așa că toate țările din lume, inclusiv din Europa, inclusiv România, trebuie să ia măsuri în acest sens.
Dacă în capitale de top precum Paris (Franța), Copenhaga (Danemarca), Bruxelles (Belgia), Oslo (Norvegia), Berlin (Germania) reducerea nivelului CO2 s-a putut implementa prin soluții destul de simple și eficiente și din punct de vedere al costurilor, în București lucrurile nu par să dea înainte deloc. Haideți să vedem câteva soluții care ar trebui implementate și la noi, dacă avem pretenția la un București cu adevărat verde, la un București în care aerul să fie curat și mai mult decât respirabil.
4 soluții pentru un București cu adevărat verde
- Transport în comun 100% electric – există astăzi autobuze electrice de vânzare la prețuri destul de accesibile, cu performanțe demne de invidiat. Nu mai există niciun motiv să investești ca primar în autobuze care ard combustibili fosili. În momentul în care va exista un primar în capitală care va pune mai presus sănătatea cetățenilor de parandărătul personal pe care-l primește la semnarea anumitor contracte, va exista transport în comun 100% electric în capitală, așa cum trebuie să fie de fapt într-o capitală care se vrea a fi europeană.
- Amenajarea de piste de biciclete – toate marile orașe din Europa pun la dispoziție cetățenilor alternative pentru transport. Aceste alternative vin de obicei sub forma pistelor pentru biciclete. Bucureștiul mai are mult până să devină un oraș circulabil cu bicicleta. Există piste doar pe anumite artere principale, mai mult pentru promenadă, nu pentru transport efectiv. Dacă vrei să treci orașul cu bicicleta dintr-un cap în altul nu ai nicio șansă cu bicicleta. Amenajarea de piste de biciclete este necesară pentru un București cu adevărat verde, altfel, oamenii nu vor renunța niciodată la mașina personală atunci când se duc la serviciu.
- Interzicerea mașinilor în centrul orașului – este o soluție destul de drastică dar care a fost adoptată cu brio în orașe mari din Europa precum Paris, ori Milano, orașe în care din pricina smogului nu te mai vedeai om cu om la față. Așa va ajunge și Bucureștiul din moment ce aici există 2 milioane de cetățeni și 1 milion de autoturisme înmatriculate. Toate autoturismele, în special cele diesel, mai vechi de Euro 4 din punct de vedere al normei de poluare, ar trebui interzise să mai circule în centrul orașului. Dacă ar fi după mine, ar trebui interzise în a mai circula pe drumurile publice din România TOATE autoturismele mai vechi de Euro 3, adică an de fabricație înainte de 2000. Este singura șansă la un aer mai respirabil în capitală și ar trebui luate măsuri.
- Amenajarea de parcuri și spații verzi – cantitatea de dioxid de carbon absorbită de plantele verzi este incredibilă. Majoritatea orașelor mari din Europa au infinit mai multe spații verzi decât are Bucureștiul și tot sunt probleme cu CO2-ul. Capitala noastră are nevoie de noi spații verzi și dacă nu reușim să le facem la sol, putem gândi soluții care să implice acoperișurile blocurilor, așa cum se întâmplă în toate țările dezvoltate din lume. Spațiile verzi și copacii sunt absolut necesari pentru a avea un aer respirabil în București.
Acestea sunt de departe cele mai importante 4 soluții care pot fi luate în București din punctul meu de vedere, în vederea scăderii nivelului de dioxid de carbon din atmosferă, CO2 pe care cetățenii urbei îl trag în piept la propriu, nu la figurat zi de zi. Avem nevoie așadar de transport public de persoane electric, de piste de biciclete, de restricții în ceea ce privește circulația autoturismelor vechi și nu în ultimul rând, de mai multe spații verzi.
Voi ce părere aveți? Sunt bune aceste soluții sau Bucureștiul are nevoie și de altceva pentru a putea fi declarat un oraș european „VERDE”?