Home Colțul camionagiilor 4 ciudățenii legate de salarizarea șoferului profesionist român

4 ciudățenii legate de salarizarea șoferului profesionist român

52162
8
salariile

Am stat de multe ori și m-am gândit, nu cred că există mai multă impostură și utopie la plata vreunui salariu în România, precum plata salariului de șofer profesionist. De-a lungul vieții am luat contact cu multe meserii, din diverse industrii, dar mai multă batjocură și mai multă absurditate ca-n șoferie, eu unul nu am văzut nicăieri. Am făcut și o listă cu bazaconii generale legate de salarizarea șoferului profesionist român. Ne referim așadar la celebra salarizare minim pe economie + diurnă.

4 bazaconii legate de salarizarea șoferului profesionist român

  1. În contractul individual/colectiv de muncă sunt specificate 8 ore/zi, iar șoferul muncește uneori și 15 ore/zi. Pe aceiași bani, evident. Deci munca se efectuează în baza Reg. 561 iar plata se efectuează în baza Codului Muncii. Evident, nu se plătesc ore suplimentare, nu se plătește deloc la oră, cu toate că în ultimii ani au apărut cârpeli la Codul Muncii care prevăd destul de clar și plata la oră. Ce face ITM-ul, ce fac autoritățile statului?  Vrem și noi în România 10 euro pe oră cum se plătește în străinătate. Culmea culmilor: șoferul profesionist prin intermediul cardului tahograf poate să demonstreze cât a muncit pe fiecare zi, la minut și la secundă. De ce nu sunt luate în calcul aceste aspecte?
  2. Șoferii muncesc pe bani de mâncare, salariul lor fiind cel de necalificat. Cum poate un om care are calificare prin intermediul atestatului PROFESIONAL de transport marfă să fie considerat necalificat? E o absurditate fără de margini chiar la încadrarea în muncă. De ce Guvernul a putut să dea o lege prin care să oblige angajatorii din construcții să ducă minimul brut pentru muncitori la 3000 RON, pentru cei care cară cu roaba și dau la lopată pe șantiere, iar pentru șoferul profesionist nu mișcă un pai? Unde în lumea asta s-a mai pomenit ca diurna să fie mai mare decât salariul? De ce se muncește pe bani de mâncare? În ce colț de țară bananieră s-a mai pomenit să ai calificare și să fi încadrat ca necalificat în muncă? Dacă știe cineva vreun precedent este rugat să lase în comentarii.
  3. Șoferul profesionist român este obligat să devină paranoic din prima secundă a existenței sale. Șoferul este nevoit să se ferească de țeapă întreaga carieră. Nu cred că există mai multe țepe date angajatului ca-n șoferie. Păi dacă legile sunt făcute în așa fel încât angajatul trebuie să se roage de patron ca să primească în scris confirmarea pentru banii de mâncare, pe care nu-i folosește pentru mâncare, ci îi trimite acasă la familie. Dacă nu primește actul adițional de diurnă, șoferul român primește ceva ce cheamă țeapă. Deci analizați și voi fraza asta care este de fapt un adevăr „ȘOFERUL ROMÂN SE ROAGĂ DE PATRON PENTRU ACTUL ADIȚIONAL DE DIURNĂ, CA SĂ NU IA ȚEAPĂ, SĂ AIBĂ SIGURANȚA CĂ POATE TRIMITE ACASĂ LA FAMILIE, BANII SĂI DE MÂNCARE”… WTF????
  4. Oprirea banilor de motorină, ori pentru oglinzi rupte, și/sau alte pagube minore suferite în câmpul muncii, în timpul serviciului. Foarte mulți șoferi români se trezesc cu mai puțini bani în cont la final de lună pentru că ori au rupt vreo oglindă și deși mașinile au CASCO, patronii s-au gândit că e mai bine să jumulească șoferul de bani, ori le sunt oprite anumite sume din cauza unui consum „exagerat” de carburant. Aici există de fapt trei situații dincolo de limita ridicolului, dincolo de orice utopie:
  • De ce să oprești bani șoferului din moment ce tu ai CASCO la mașină?
  • Cum poți să oprești bani de motorină din moment ce producătorul camionului NU oferă niciodată un consum oficial?
  • Cel mai important: cum poate un patron să se atingă de o diurnă de care nici măcar instanța de judecată nu se poate atinge? Aici e absurdul absurdului.

Concluzia: eu unul nu am întâlnit până acum un domeniu salarial mai ridicol și mai absurd precum cel menționat în acest articol. Adică salarizarea șoferului profesionist român. S-a facilitat în ultimii ani accesul la această meserie dar nu s-a mers cot la cot cu campanii de informare legate de drepturile și îndatoririle șoferului profesionist.

S-a ajuns efectiv la o prosteală generală care din punctul meu de vedere a alterat irevocabil acest domeniu. Nu știu dacă în ziua de azi, un șofer începător mai poate să găsească un loc de muncă decent, la care să nu aibă parte de bazaconiile de mai sus atunci la final de lună, când ar trebui să primească și el salariul.

8 COMMENTS

  1. Comportamenul de dat mereu tepe au o oarecare explicatie. Cum poti sa-ti faci legal o firma de transport, care costa mult, stim cu totii, din munca cinstita, in Romania? Aproape nicium, legal. Si atunci o iei pe calea ilegala, sau si/si. Astfel ajungi, de mai tarziu ciupesti de unde poti, fiindca asa te-ai ridicat, ciupind!

  2. Atata timp cat se merge pe 3ron pe sens si se practica preacurvia in transporturi nu va mai mirati ca luati 2 lei la salariu.Si prostitutia e mai rentabila in Romanica decat transportul rutier de marfa.

  3. Sunt incepator dar din ce am auzit pe la televiziunule Frantei Germaniei Olandei patroni nu pot opri bani din Banii de mancare . Conform legislatiei din tarile enumerate este interzis sa opresti din bani de mancare cica ar fi caz penal Angajatorul poate opri daune si alte creante numai din salariul pe care il primeste angajatul ., Si asta pt ca el patronul recunoaste ca ii muncesti dar le fura bani de mancare . Mare va fi surpriza pt angajatori atunci cand o sa le impoziteze sumele retinute de angajatori cu intarzieri cu tot . Si de ce PT CA ANGAJATORI PLATESTE NUMAI MANCAREA NU SI CALIFICAREA .AR FI BINE PT TOTI SOFERII DE TIR SA CAUTE SA ISI RECUPEREZE OGLINZILE SI MOTORINA PLATITA .PRIN SIMPLA CONTACTARE A CELOR DE LA SINDICATUL SOFERILOR DIN TARA UNDE SA SPART OGLINDA CAT SI DE UNDE SA OPRIT SI BANII DE MOTORINA

  4. Bun articolul, adică la obiect. Doar că folosești un cuvânt care nu își are locul aici. Ai atins probleme reale și situații ridicole, dar nu… utopice!
    Utopia , în sensul cel mai larg al termenului se referă la tentativa umană de a crea o societate perfectă, care nu există (încă). Ideile care ar putea schimba radical lumea noastră sunt denumite, adesea, utopice. “Utopie”, în sens ușor peiorativ, desemnează orice idee prea avansată, prea optimistă sau lipsită de realism, care pare la un moment dat imposibil de realizat (himeră). Termenul se referă, mai ales, la agregări de indivizi care s-au strâns împreună pentru a crea asemenea societăți (societăți utopice, secte, falansteruri).

  5. Sunt manager la o firma de transport cu acționariat majoritar strain de 4 ani. In tot acest timp, nu am oprit un leu niciunui sofer pentru oglinzi, scari, rezervoare, prelati rupte, masini lovite si niciodată nu le-am oprit oamenilor din diurna, le-am dat pana la ultimul leu. Dar știți ce am primit in schimb? Nesimțire, batjocură, puturoșenie, ne recunoscători, mizerabili, mincinosi, tot felul de specimene care mai de care cu mai multe defecte unul decat celălalt.
    Ca sa raspund punctual, toti sunt șoferi profesionisti dupa o proba pe calculator si o tura cu masina prin parcare! S-au facut profesioniști multi șoferi care habar nu au sa se uite pe o harta (soferii GPS). Nu au habar sa se uite pe GPS sa vada pe unde ai face traseul, habar nu are sa puna un punct intermediar !! Profesioniștii au într-adevăr vechime si se descurca in orice situatie, cei care habar nu au, iti lasa camionul in parcare si pleaca de nebuni la alte firme mai răsărite, crezând ca acolo sunt cu câini cu covrigii in coada!! După care suna cu coada între picioare sa il primești inapoi!
    Iar la punctul 1 iarăși nu sunt de acord. Șoferi mei lucreaza 4 săptămâni pe comunitate si 2 săptămâni stau acasa. Care este nr orelor lucrate in acest caz. Cand sta acasa este in învoire plătită cele 2 săptămâni banii ai primește in întregime.
    Sunt de acord cu salariul marit ca si in cazul muncitorilor in construcții.
    O sa avem șoferi pensionari care vor beneficia de pensie pentru minimul pe economie, nu pentru diurna primita!
    Oare vede cineva problema in ansamblu sau fiecare isi vede de coaja lui sa traga cat mai mult din ea, in tara asta!!!
    Statul adopta preturi mici si inchid ochii la toate cele menționate in articol, iar toate companiile din vest au venit in Romania sa creeze locuri de munca si sa isi bata joc de soferi pe banii putini încasați de stat!
    Baftă tuturor.

  6. Șoferul român e de vină. Acceptă toate aceste tratamente. de aceia eu nu lucrez ca șofer în România. Dar dați-mi voie să vă spun că peste tot e la fel. Și în Italia salariul era de 1600 Euro restul banilor era diurnă.

  7. Si dupa cele 9 ore de condus, cu pauza de 45 min dupa 4 ore si 30 min, cand vine acea pauza de 11 ore pentru odihna, in loc sa dormi stai de paza pe langa masina, sa nu-ti fure motorina sau din marfa. A doua zi trebuie sa o iei de la capat.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here