Semnarea contractului de muncă este un pas important pentru fiecare viitor angajat, pentru fiecare șofer profesionist. Cum în România se petrec foarte multe mârșăvii din pricina faptului că șoferii nu prea cunosc legea muncii, în cele ce urmează vom discuta, vom trece în revistă cele mai importante aspecte pe care un viitor șofer trebuie să le cunoască despre contractul individual sau colectiv de muncă, despre actul care reglementează înțelegerea dintre el și angajator.
- Contractul individual sau colectiv de muncă trebuie semnat și înregistrat la Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) înainte de plecarea în cursă. Nu ai ce căuta la muncă fără contract semnat și înregistrat, chiar dacă este vorba despre perioada de probă.
- Dacă ți se promit bonusuri sau sporuri, acestea trebuie stipulate clar în contractul individual sau colectiv de muncă. Promisiunile nerespectate ale transportatorului nu pot fi atacate în instanță dacă nu sunt stipulate clar în contractul individual sau colectiv de muncă.
- Diurna, suma exactă care se cuvine șoferului pentru fiecare zi de muncă înafara țării (sau în RO), trebuie stipulată în contractul individual sau colectiv de muncă, ori în actul adițional care se atașează contractului. Documentul poartă denumirea de act adițional pentru diurnă.
- Nu te poate obliga nimeni să muncești mai mult decât este stipulat în contractul de muncă. Dacă în contract scrie 8 ore pe zi, chiar dacă Regulamentul 561 prevede o perioadă de serviciu zilnică de până la 15 ore, nu ești obligat să muncești peste program. În mod normal, într-o țară normală, ce trece de cele 8 ore stipulate în contract intră la ore suplimentare.
- Dacă nu dorești să mai lucrezi pentru o anume companie, trebuie să-ți dai demisia și să rămâi în preaviz. De cele mai multe ori, contractul individual de muncă încetează cu acordul părților. Preavizul este o perioadă în care tu îți cauți de muncă, firma își caută șofer.
- Dacă nu îți respecți contractul, angajamentul față de companie, dacă aduci pagube materiale in mod voit (atenților celor care au obiceiul să distrugă camioane în urma neînțelegerilor cu patronii), poți fi acționat în instanță și poți ajunge să plătești despăgubiri.
- Înainte să semnezi contractul de muncă trebuie să-l citești temeinic, unii angajatori au obiceiul să bage acolo fel de fel de clauze ciudate prin intermediul cărora să te stoarcă de bani mai târziu. Cunoaștem cazuri pentru accidente ușoare (oglinzi rupte), consum de combustibil peste medie, etc. Odată ce ai semnat, nu mai poți da timpul înapoi. Plătești.
- Dacă angajatorul nu-și respectă partea de înțelegere, dacă nu respectă contractul individual sau colectiv de muncă pe care l-a semnat cu tine, acesta poate fi acționat în judecată. Dacă alegi această cale trebuie să știi că vei fi nevoit să aduci dovezi pentru tot ceea ce acuzi. De asemenea, deși în cazurile litigiilor de muncă nu ai nevoie de avocat, este recomandat să apelezi la unul și eventual să ceri cheltuieli de judecată pentru a acoperi plata acestuia.
- Cel mai bine ar fi ca imediat după ce semnezi contractul de muncă, să te înscrii într-un sindicat capabil să-ți reprezinte interesele în astfel de situații. Sindicatele au rol de mediere a conflictelor de muncă apărute între angajat și angajator și te poate reprezenta și în instanță.