Am dat o raită prin anunțurile de angajare online, să văd care mai sunt prețurile, să văd cu cât se mai plătește șoferia asta de către români. Am observat că foarte multe companii fac discriminare la angajare, adică începătorilor le oferă mai puțină diurnă, câteva luni, până ajung „titulari”. Ca și cum un începător ar mânca mai puțin, nu? În primul rând, discriminarea la angajare este o măgărie tipic românească prin care patronii încearcă să jupoaie și mai mult șoferii. În țările occidentale nu vezi asemenea jonglerii pentru că ele sunt sinonime cu pârnaia pentru domnii patroni.
În al doilea rând, cine vrea să facă diferența între un șofer cu experiență și un începător, conform legilor în vigoare, o poate face doar prin intermediul sporului de vechime. Evident, sporurile în România sunt ceva ce țin de domeniul Science-Fiction, ca și plata orelor suplimentare. Firmele de transport au reușit să-și facă propriile legi interne, ilegale și discriminatorii.
Fraților, atât timp cât începătorul merge tot atâtea ore ca și titularul, nu există niciun motiv să-l plătești mai puțin. Mizeria asta cu plata diferențiată vine din vremurile în care patronii țipau spre nemulțumiți că stau 10 șoferi la poartă să se angajeze, dar acele vremuri au trecut. Astăzi există nevoie de șoferi ca de aer, din păcate nu prea există omenie când vine vorba despre plată. Spuneam mai demult că nu este criză de șoferi, este criză de plată corectă, de patroni care să plătească munca la adevărata ei valoare.
Desigur, acum or să vină mulți și or să spună că începătorul merită mai puțin pentru că deși poate să meargă la fel de mulți kilometri ca un titular, acesta este neglijent cu consumul de motorină, mai rupe o oglindă, mai greșește un drum, etc. Este adevărat, aceste lucruri se întâmplă pentru că școala de șoferi din România nu pregătește pe nimeni pentru nimic, nici măcar o garare la rampă nu se face.
Aici avem de-a face cu mentalitatea românului care are un business și care nu vrea să piardă absolut nimic, pe nicio parte, cu toate că niciun producător de camioane nu oferă un consum, cu toate că există asigurări pentru oglinzile rupte și GPS-uri de toată jena în dotarea camioanelor care ar duce pe drumuri greșite pe oricine, nu doar pe începători. NU, NU este corect ca începătorii să primească mai puțini bani la angajare atât timp cât muncesc la fel de mult ca titularii. Asta e părerea mea, voi ce credeți?