De când lumea și Pământul, atunci când discutăm despre șoferii profesioniști, există probleme legate de contractele de muncă și de abuzurile patronale. Mereu apar oameni care muncesc și nu primesc banii, ori nu primesc toate cele promise la angajare. Grupurile de șoferi au devenit un fel de zidul plângerii pentru nemulțumiți, pentru cei țepuiți în toate felurile de către patroni.
Mi-am pus de multe ori întrebarea dacă se va termina vreodată povestea asta a țepei date șoferilor, dacă se va schimba vreodată mentalitatea asta a patronului român de firmă de transport care și-a făcut casă cât blocul cu 4 etaje din jumulitul șoferilor. Bună întrebare și din păcate răspunsul la ea nu este unul tocmai favorabil șoferilor: atât timp cât semnezi un document, degeaba te vaiți după.
Semnarea contractului de muncă este poate cel mai important pas din cariera de șofer profesionist și tu, ca șofer, ca viitor angajat, trebuie să te asiguri că toate cele promise de patron se regăsesc în acel document. Nimic verbal nu este valabil. Diurna așa cum este ea promisă trebuie să fie stipulată ori în contract, ori în actul adițional. Orele suplimentare dacă se fac, trebuie trecute acolo, etc.
De multe ori, pentru a-și putea întreține familia, șoferul român este nevoit să facă anumite compromisuri și să se angajeze la firme neserioase, care nu plătesc, care nu se țin de cuvânt, care nu-și respectă angajamentul contractual. Din păcate, pentru acești șoferi nu se va putea face niciodată nimic. Ei trebuie protejați prin lege iar legea este contractul de muncă.
Este foarte important pentru tânăra generație de șoferi care vine din spate, să înțeleagă importanța cunoașterii legilor și regulamentelor după care trebuie să funcționeze, dar și a legislației muncii. Este singura modalitate prin care se pot feri de țepe și de abuzuri. Atunci când îți cunoști drepturile, poți cere angajatorului să le treacă negru pe alb în contract, alături de tot ce promite. Când nu cunoști nimic sau când ești nevoit să faci anumite compromisuri constrâns de situația materială, ești oarecum victimă sigură.
Multã Stimã Și Respect D-nul Alex! Acum pun și eu o problemã .De ce în România contractele pot conține aberații și nu sunt reglementate strict conținut fără posibilitatea ca un angajator să sheruiască acolo după plac?.Să nu mai existe nici o clauză abuzivă iar minimul pe economie atribuit doar categorie NECALIFICAT. În serviciul de Stat de ce se poate? Un Șofer la o instituție de Stat nici măcar nu poate fi angajat cu cat B chiar dacă conduce un autoturism nu permite nomenclatorul, pt această meserie fiind necesar un permis minim cat B,C ( cel puțin eu așa știu până în prezent).Sectorul privat practic este o junglă nenorocită prin care zilnic îți croiești drum și nu găsești niciodată ieșire,te învârți în acel cerc (DUBIOS în cazul nostru discutat aici)