Atunci când vine vorba despre meseria de șofer profesionist, există anumite legi și regulamente care trebuie cunoscute ca pe Tatăl Nostru.
Un astfel de document este Regulamentul 561/2006 din 15 martie 2006, care stabilește foarte clar timpii de conducere și repaus ai șoferului profesionist. În cazul în care un șofer profesionist nu cunoaște acest regulament, nu va știi cât să lucreze și cât să se odihnească, și pe lângă faptul că este pasibil de contravenții ce pot însuma zeci de mii de euro, acesta poate deveni un pericol public, un pericol la adresa siguranței circulației.
Unii dintre dumneavoastră veți spune poate, că este un regulament strâmb, fără sens, care pune piedici transportului rutier, care stresează și mai mult șoferul profesionist, deja stresat extraordinar de mult din pricina modului în care transportul se efectuează în ziua de astăzi.
Ei bine, dacă ne uităm un pic la ce se întâmplă în tabăra de 3,5 t, câte ore se conduc în fiecare zi acolo, câte ore se dorm pe noapte (dacă se dorm) în acel sector, ne putem da seama foarte simplu ce harababură ar fi în transportul greu prin lipsa acestui regulament 561/2006, modificat ulterior prin regulamentul 1054/2020 din 15 iulie 2020. Lipsa acestui regulament 561 ar duce la adevărate catastrofe pe șoselele Europei, catastrofe care astăzi sunt la ordinea zilei în sectorul 3,5 t, sector încă neatins de tahograful digital, de Regulamentul 561.
Regulamentul 561/2006 nu este altceva decât un document care are 23 de pagini. Din aceste 23 de pagini dacă dăm la o parte lucrurile care nu ne interesează rămân undeva la 10 pagini care ar trebui învățate foarte bine de către șoferii profesioniști. Din cele 10 pagini rămase cu informații utile, cred că putem scoate în evidență cele mai importante reguli pe care vrea să le transmită regulamentul 561/2006. Haideți să vedem care sunt cele mai importante 17 lucruri pe care șoferii trebuie să le rețină din Regulamentul 561/2006.
Cele mai importante 17 lucruri pe care șoferii trebuie să le rețină din Reg. 561
- Dacă efectuezi transport de marfă cu un vehicul care are o masa maximă autorizată ce depășește 3,5 t, trebuie să te supui regulamentului 561. (Art. 2, alin1(a) )
- Definițiile corecte ale activităților, după cum urmează:
- „pauză”: orice perioadă în care conducătorul nu are dreptul să conducă sau să efectueze alte munci şi care trebuie să-i permită numai să se odihnească;
- „altă muncă”: orice activitate, cu excepţia şofatului, definită ca timp de lucru la articolul 3 litera (a) din Directiva 2002/15/CE, inclusiv orice activitate desfăşurată pentru acelaşi sau un alt angajator din sectorul transportului sau din alt sector;
- „repaus”: orice perioadă neîntreruptă pe parcursul căreia conducătorul auto poate dispune liber de timpul său;
- „perioadă de repaus zilnic”: partea unei zile în timpul căreia conducătorul auto poate dispune liber de timpul său şi care poate fi o „perioadă de repaus zilnic normală” sau o „perioadă de repaus zilnic redusă”
- „perioadă de repaus zilnic normală”: orice perioadă de repaus de cel puţin unsprezece ore. De asemenea, această perioadă de repaus zilnic normală poate fi luată în două tranşe, din care prima trebuie să fie o perioadă neîntreruptă de cel puţin trei ore şi a doua, o perioadă neîntreruptă de cel puţin nouă ore;
- „perioadă de repaus zilnic redusă”: orice perioadă de repaus de cel puţin nouă ore, dar mai puţin de unsprezece ore;
- „perioadă de repaus săptămânal”: o perioadă săptămânală în timpul căreia un conducător auto poate dispune liber de timpul său şi care poate fi o „perioadă de repaus săptămânal normală” sau o „perioadă de repaus săptămânal redusă”
- „perioadă de repaus săptămânal normală”: orice perioadă de repaus de cel puţin patruzeci şi cinci de ore;
- „perioadă de repaus săptămânal redusă”: orice perioadă de repaus de mai puţin de patruzeci şi cinci de ore, care poate fi redusă la minimum douăzeci şi patru de ore consecutive, sub rezerva condiţiilor menţionate la articolul 8 alineatul (6);
- „durată zilnică de condus”: durata totală de condus acumulată între sfârşitul unei perioade de repaus zilnic şi începutul următoarei perioade de repaus zilnic sau între o perioadă de repaus zilnic şi o perioadă de repaus săptămânal;
- „durată de condus săptămânală”: durata de condus totală, acumulată în timpul unei Săptămâni;
- „săptămână”: perioada cuprinsă între ora 00.00 a zilei de luni ș i ora 24.00 a zilei de duminică;
3. Durata maximă de conducere poate fi de 9 ore, dar poate fi prelungită la maxim 10 ore de două ori pe parcursul săptămânii (Art. 6 Alin 1.)
4. Durata de conducere săptămânală nu poate depăși 56 de ore (Art. 6 Alin 2)
5. Durata de condus totală acumulată nu trebuie să depășească 90 de ore pe parcursul a două săptămâni consecutive. (Art 6. Alin 3)
6. Dacă efectuezi transport comercial pentru companie cu un vehicul ce nu intră sub incidența prezentului regulament, ai obligația ca în momentul în care ajungi la camion, să introduci munca prestată pe vehiculul ce nu intră sub incidența regulamentului 561 sub formă de alte activități. (Art6. Alin. 5)
7. După o perioadă de conducere de 4 ore și 30 de minute, trebuie să iei pauză minim 45 de minute. Această pauză se poate lua și fracționat, în bucăți de 15 respectiv 30 de minute de-a lungul celor patru ore și jumătate de conducere. Atenție, o pauză de 20 de minute se va contoriza de 15 în cazul în care dorești să acoperi fracția de 15 minute, în timp ce pentru acoperirea fracției de 30 de minute aceasta se va contoriza drept zero minute. Cele două pauze fractionate nu pot fi mai mici de 15 respectiv 30 de minute. (Art7)
8. După ce ai încheiat perioada de repaus zilnic sau săptămânal, ești obligat ca în maxim 24 de ore să efectuezi o nouă perioadă de repaus zilnic. Se numește perioadă de repaus zilnic redusă, perioada de repaus zilnic care intră în această perioadă de 24 de ore, de cel puțin nouă ore dar mai puțin de 11 ore. (Art8. Alin 2)
9. Un conducător nu poate efectua mai mult de trei perioade de repaus zilnic reduse între două perioade de repaus săptămânal (Art 8. Alin 4)
10. Pe parcursul a două săptămâni consecutive un conducător trebuie să efectueze cel puțin două perioade de repaus săptămânal normale sau o perioadă de repaus săptămânal normală și o perioadă de repaus săptămânal redusă de cel puțin 24 de ore. Reducerea repausului săptămânal normal se compensează cu o perioadă de repaus echivalentă luată în bloc, adică dintr-o bucată, înainte de sfârșitul celei de-a treia săptămâni care urmează săptămânii în discuție. (Art 8 Alin 6)
11. O perioadă de repaus săptămânal începe până la sfârșitul a MAXIM 6 perioade de 24 de ore de la perioada de repaus săptămânal precedentă. ATENȚIE : Dacă folosiți 6 perioade de 24h în prima săptămână ,în următoarea săptămână veți putea folosi doar 5 perioade de 24h pentru a putea efectua corect repausurile minime obligatorii săptămânale.
12. Orice perioadă de repaus luată în compensație pentru reducerea unei perioade de repaus săptămânal trebuie alipită unei alte perioade de repaus de cel puţin nouă ore.
13. În cazul în care urci camionul pe feribot sau pe tren, ai dreptul să întrerupi perioada de repaus zilnic normală de cel mult două ori, maxim o oră ca durată totală. (Art9 Alin1).
14. În cazul în care te deplasezi pentru a prelua camionul, iar camionul nu se află la sediul angajatorului, ești obligat să contorizezi această deplasare drept „alte activități” odată ajuns la bordul camionul. Se adaugă date manuale. (Art9 Alin 3).
15. Plata conducătorului la kilometru strict interzisă (Art 10 Alin 1)
16. În cazul în care camionul pe care îl conduci devine din diferite motive un pericol pentru ceilalți participanți la trafic, există derogare de la articolele 6- 9, derogare care permite aducerea ansamblului și a încărcăturii într-un în loc sigur, dacă prin această manevră nu se pune în pericol siguranța circulației rutiere (Art. 12).
17. Poți conduce cu cardul deteriorat sau chiar și fără card dacă la începutul traseului scoți un bon cu detaliile vehiculului pe care îl conduci, pe care îți scrii numele, numărul cardului tahograf sau numărul permisului de conducere, alături de semnătură. La finalul cursei, scoți din nou un bon care să cuprindă activitatea pe care ai avut-o după ce ai scos primul bon. Din nou, și pe al doilea bon, îți completezi datele de identificare + semnătura. (Art 15, Alin 1, paragrafele a și b). Dacă tahograful nu funcționează deloc, se scrie pe hârtie de tahograf (omologată) aceleași date ca mai sus. Se poate circula maxim 7 zile în acest regim, cu tahograf nefuncțional, potrivit Reg. 165/2014.
BONUS – DIRECTIVA 2002/15/CE
- Conducătorilor auto le este interzis să lucreze mai mult de șase ore consecutive fără a face o pauză. Aceste pauze trebuie să fie de cel puțin 30 de minute atunci când conducătorul auto lucrează între șase și nouă ore într-o zi.